Premierul Victor Ponta despre Hyperion: “Acest tren arată şi merge la standardele cele mai înalte”

0
335

Firma Softronic a prezent sâmbătă cel mai nou produs al său, trenul electric Hyperion. La eveniment a fost invitat premierul Victor Ponta, care a plecat din Gara Craiova, în prima cursă a trenului, pe ruta Craiova-Bucureşti. Premierul a venit însoţit de vicepremierul Liviu Dragnea şi ministrul Transportului, Dan Şova. Hyperion este primul tren electric cu podea joasă fabricat în România şi el va fi pus în exploatare pe căile ferate după data de 1 iunie 2014.

Hyperion este un proiect feroviar al anilor 2010-2013, fiind cel mai nou produs european de acest tip. Pentru activităţile de cercetare proiectul a fost cofinanţat din fonduri europene, iar pentru fabricaţie din fondrui proprii şi atrase de la Garanti Bank, Banca Transilvania şi alte bănci. Trenul are în componenţă cele mai performante echipamente feroviare produse de companii recunoscute în industria de profil pentru performanţele şi calitatea produselor. ABB, Knorr Bremse, Lucchini, Voight, Ultimate sunt doar câteva nume care au contribuit la performana acestui produs. “Am promis în urmă cu o lună că vin şi facem primul drum cu un tren electric românesc, un tren care arată mai bine ca orice tren din Germania, Franţa sau America şi sunt absolut convins că de la Craiova vor pleca foarte multe trenuri moderne. Am văzut că facem şi locomotive, după 24 de ani, se fac trenuri de care suntem mândri şi eu o sa fiu mândru să merg cu trenul făcut la Craiova, la Softronic, în toată Europa”, a afirmat Ponta, când a ajun sâmbătă la Craiova.

Viteza maximă de 160 km/h

Hyperion poate fi alimentat de la reţeaua de 25 Kvca sau 4 kVcc, este acţionat de patru motoare asincrone fiecare având 430 kW, la frânare recuperează energia şi asigură un consum specific la jumătate faţă de cel al unui tren clasic cu locomotivă şi vagoane. Rama se compune din patru vagoane cu podea joasă şi are viteza maximă de 160 km/h, 188 locuri pe scaune, dotări speciale pentru persoanele cu dizabiltăţi, aer condiţionat, Wi-Fi, sistem modern de comunicare cu pasagerii. Întrebat de jurnalişti de ce trenul atinge o viteză mică, el a răspus că din cauza şinelor de cale ferată, ci nu din cauza trenului: “Este aşa din cauza şinei, nu din cauza trenului, de-aia l-am, adus pe domnul Şova, să facă şi şina, pentru că tren avem”.

„Nu avem drumuri ca în occident”

Premierul s-a urcat în tren împreună cu primarul Craiovei, Lia-Olguţa Vasilescu, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, reprezentanţi ai firmei Softronic şi ai unor bănci care au acordat împrumuturi pentru realizarea investiţiei. La Caracal, Ponta a coborât din tren împreună cu ceilalţi oficiali, aceştia fiind aşteptaţi în gară de preşedintele Consiliului Judeţean Olt, Paul Stănescu. “Acest tren arată şi merge la standardele cele mai înalte. Am fost cu trenuri şi în alte părţi ale lumii, în Franţa, în Germania, în America şi nu e cu nimic mai prejos trenul oltenesc şi acum rămâne să muncim să dotăm companiile cu cât mai multe asemenea facilităţi, pe de o parte, iar partea cea mai grea este să facem şi infrastructura feroviară la nivelul unor asemenea trenuri. E ca la partea rutieră – maşini facem şi la Dacia, şi la Ford, maşini ca în occident, dar nu avem drumuri ca în occident, la fel va fi şi cu trenul. Eu oricum sunt foarte mândru că după 25 de ani la Craiova se fac din nou şi locomotive şi trenuri şi am venit la Caracal să îmi găsesc prietenii aici, să le urez succes”, a afirmat Ponta.

Hyperion este expresia experienţiei şi capacităţii companiei Softronic

Hyperion a trecut cu succes testele efectuate de Autoritatea Feroviară Română şi îndeplineşte toate cerinţele aplicabile din Normele Naţionale Tehnice de referinţă privnd interoperabilitatea sistemului feroviar în Comunitatea Europeană. Hyperion, prin caracteristicile tehnice şi funcţionale, este recomandat pentru transportul Regio, InterRegio sau Intercity. Ionel Ghiţă, reprezentant al companiei Softronic a precizat că acest tren, Hyperion este expresia experienţiei şi capacităţii companiei Softronic care, în cei 15 ani de la înfiinţare a ajuns un competitor important pe piaţa europeană. „Vehiculele feroviare de tracţiune electrică marca Softronic sunt prezente pe căile ferate din România şi Ungaria alături de noile produse ale unor firme de renume ca Siemens, Alstom, Bombardier, Stadler. Acest prototip l-am împrumutat pentru Companiei Căi Ferate Române, pentru 60 de zile, urmând să fie achiziţionat de CFR, dar în urma unei licitaţii, bineîneţeles. Cursele se vor face regulat în zilele de luni, miercuri şi vineri, începând cu 1 iunie. A rămas pe agenda noastră şi ruta Craiova-Motru dar o vom face cu un alt tren, iar în vară trenul Softronic va acoperi, sperăm noi şi ruta Craiova-Constanţa. Acest tren a fost pentru Italia, dar noi am considerat că acel contract de 9 bucăţi este mai puşin profitabil pentru firmă decât să-l ducem să circule în România, să-i fie cunoscute aici performnaţele, mai ales că şi România are nevoie de astfel de trenuiri”, a precizat Ionel Ghiţă, reprezentant al companiei Softronic.