Inspirată, şi chiar productivă, descinderea liderului liberalilor, preşedintele Camerei Deputaţilor, Ludovic Orban, pe şantierele drumului expres Craiova-Piteşti, aflat în execuţie, şi enunţarea apoi în întâlnirea cu ziariştii la Prefectura Dolj, a câtorva aprecieri succinte privind stadiul lucrărilor. Spre deosebire, inclusiv de actualul minitru al Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă, care nu lasă impresia că îl interesează, în mod deosebit acest şantier, o investiţie în valore de 5 miliarde euro, Ludovic Orban chiar poate fi bănuit, ca fost ministru de resort la enunţatul minister, că înţelege nişte detalii tehnice, ritmuri de lucru, grafice de lucrări, expuse de constructori, deloc accesibile oricui. Drumul expres Craiova-Piteşti va avea o lungime de 121,18 km, împărţită momentan în tronsoane cu termen de finalizare în 2023, inclusiv Ludovic Orban estimând ca ţintă, actuala legislatură. O certitudine totuşi există: mult aşteptatul drum expres va deveni realitate. Vor fi folosiţi 726 milioane euro din fonduri europene. Este evident că încadrarea acestei mari investiţii de infrastructură în termenul prevăzut ar constitui o „bilă albă” cu consecinţe electorale pentru liberali, la capătul unei guvernări care nu se ştie cum se va încheia. Să ne reamintim, totuşi, cum preşedintele Klaus Iohannis s-a opus la numirea ca ministru la Dezvoltare a Liei Olguţa Vasilescu, în guvernul Vioricăi Dăncilă, anticipându-se determinarea acesteia în demararea marii investiţii. Dar să lăsăm amintirile, indiferent de gustul lor. Ne aşteptam însă la mai multe detalii, mai ales că lucrarea complexă în adevăratul sens al termenului, după finalizarea tronsonului Craiova-Balş (17,7 km), pe tronsonul 2 – cel mai greu din punct de vedere tehnic-, de la Balş până dincolo de Slatina, cu circa 6 km, sunt prevăzute nu puţine lucrări de artă cuprinzând pasaje peste căi de comunicaţie, dar şi poduri, unul peste râul Olt (1,7 km) şi altul peste Olteţ (34 m). Tronsonul este împărţit în două loturi: Balş-Piatra Olt de 18,5 km şi Piatra Olt – Slatina de 21,31 km. Constructorul e serios, cu experienţă suficientă, şi bună dotare adecvată: UMB-Tehnostrade SA & PE Construct. Ludovic Orban a evitat să facă reproşuri, fie ele de rutină, pentru a nu mai reaprinde scandalul cu ministrul USR-Plus, Cătălin Drulă, şi aşa aflat în relaţii reci cu premierul Florin Cîţu, dar i-a transmis un semnal discret că s-a deplasat la faţa locului pe teren şi a discutat cu constructorii. Declarativ ritmul de lucru e acceptabil, şi UMB are muncitori, deşi ar mai avea nevoie de forţă de muncă, însă una calificată, pentru lucrările la coloanele forate ale viitorului pod peste Olt, elevaţiile numeroase de structură, nodurile rutiere. Cum Ludovic Orban a vrut să împuşte doi iepuri dintr-un foc, prin descinderea la Craiova, fireşte că a fost interesat şi de intenţiile liberalilor doljeni, în perspectiva deloc îndepărtatului congres al partidului, la care îşi va pune mandatul în joc. Asigurându-se de loialitatea deputaţilor Ştefan Stoica, Nicolae Giugea, Ionuţ Stroe şi chiar a senatorului Nicolae Ciucă, de care era convins, a făcut referiri şi la alegerile anticipate, de care are cunoştinţă, care trebuie organizate în câteva localităţi doljene, Catane şi Sadova în primul rând, unde primarii au decedat, dar mai sunt şi alte localităţi (Filiaşi, Terpeziţa, de ce nu, mai nou, Băileşti, Măceşu de Jos) cu situaţii deloc clare, în urma unor sentinţe ale ICCJ pentru incompatibilitatea primarilor. Una peste alta, Ludovic Orban a avut o zi bună, la Dolj, şi după ce a luat pulsul lucrărilor pe şantierele drumului expres Craiova-Piteşti, şi-a ranforsat şi încrederea că are de partea sa, la nu îndepărtatele alegeri, nişte delegaţi pe care poate conta.