Deși bugetul local al comunei Sălcuța nu este unul foarte mare, autoritățile locale reușesc să facă lucruri vizibile pentru locuitorii de aici. Primarul Ion Pavel spune că, înainte de toate, trebuie să dispui de două calități: să-și chibzuiești bine banii și, apoi, să-ți urmărești cu mare hotărâre pașii. Perseverența primarului nu a întârziat să dea roade și câteva investiții importante stau acum la dispoziția oamenilor.
Primarul Ion Pavel își cunoaște localitatea ca-n palmă. Orice l-ai întrebat legat de comuna Sălcuța pe care o conduce de mulți ani, îți spune fără să stea prea mult pe gânduri și îți oferă bucuros detalii. Ascultându-l, îți lasă impresia că îți poate vorbi despre fiecare locuitor în parte, deși numai în satul Mîrza sunt peste 500 de suflete. Condimentând discuțiile cu umorul ce-l caracterizează, primarul Ion Pavel îți spune, însă, franc în față că el este „un om cu principii” care nu abdică niciodată de la planurile sale. „Dacă mi-am pus ceva în minte, trebuie să fac lucrul acela. Nu este ușor, este chiar foarte greu uneori, dar trebuie făcut, pentru că de-asta m-au pus oamenii aici, ca să fac ceva pentru ei”, spune, cu convingere, Ion Pavel. Fiecare plan, fiecare lucrare se află în câte un dosar pe care primarul îl scoate la fix din câte un sertar.
Cum să realizezi un drum cu bani puțini
O poveste aparte are drumul comunal. Era plin de gropi și, ori de câte ori cădea câte o ploaie mai puternică, se umplea cu apă. Nu mai semăna nici măcar a drum, iar oamenii trebuia să-și încalțe cizmele de cauciuc ca să meargă până la câte un magazin ca să-și cumpere cele trebuincioase. Bani pentru modernizarea lui nu s-au găsit, din păcate. „Ne mai trebuiau câteva puncte ca să obținem finanțarea pentru refacerea acestui drum. Am tot încercat să le explic că oamenii au mare nevoie de acest drum, că este foarte greu pentru noi când plouă, dar nu s-a putut face nimic pentru comuna noastră. Împreună cu consilierii am decis să-l facem pe banii noștri”. Drumul respectiv are o lungime de 6,723 de kilometri și se lucrează la el de două mandate deoarece lucrarea este, totuși, pretențioasă pentru un buget ca al comunei Sălcuța. În tot acest timp, s-a reușit asfaltarea a 86% din toată lungimea. „S-a făcut în timp, pentru că fondurile au fost numai de la bugetul local. Mai avem cam 13% din el, adică vreo 900 de metri, și îl terminăm”.
O lucrare peste putința autorităților
În satul Tencănău, în urmă cu patru ani, s-au făcut lucrări de regularizare a pârâului Valea Satului de către Apele Române. Însă, în această vară, mai precis pe data de 1 august, când s-a abătut o ploaie mare și la Sălcuța, apele au deversat canalul pe la podul amplasat pe DJ 552A. Satul Mîrza a fost inundat și oamenii au alergat la primar să ceară ajutor. „Actualul canal nu a putut prelua apele de pe versanții nordici și sudici. Apa a intrat în gospodăriile oamenilor. A fost un moment foarte greu pentru noi, mi-a părut rău de oamenii de acolo care și așa sunt foarte săraci. Mi-am pus în plan să îi ajut, dar nu am forța financiară necesară”, ridică din umeri primarul Ion Pavel. Edilul spune că este mare nevoie să fie mărită capacitatea canalului pentru preluarea apelor, o lucrare mult prea costisitoare pentru bugetul local, dar care, totuși, trebuie făcută. „Au fost inundate 60 de locuințe în Mîrza, ceea ce nu este puțin. Voi încerca să fac tot ce pot ca să-i ajut pe oamenii cu această problemă.
Un birou pentru evidența persoanei
Dar un lucru tot a reușit să realizeze primarul Ion Pavel pentru locuitorii săi. Până nu demult, ca să-și facă buletine sau să-și preschimbe cărțile de identitate, oamenii din comună trebuia să ia drumul spre Plenița, unde se afla cel mai apropiat birou de evidență a persoanei. Era o distanță de 40 de kilometri de parcurs. „Am făcut demersurile pentru înființarea unui Serviciu Public de Evidență a Persoanei. Consilierii au avut păreri pro și contra, gândindu-se că vor fi cheltuieli în plus. Le-am explicat cum vom proceda și au înțeles”, spune Ion Pavel. Cu aceeași perseverență, primarul a reușit să obțină aprobarea pentru înființarea acestui serviciu, care va funcționa într-un birou din incinta Primăriei Sălcuța. Autoritățile locale au cumpărat deja aparatura necesară și urmează acum să amenajeze cele două birouri – unul pentru public și altul pentru funcționari. Cât privește personalul care va lucra aici, aceștia vor fi tot dintre angajații de acum ai administrației locale.