De Dragobete, oaspeţii străini sărbătoresc româneşte

0
525

Cu ocazia reuniunii transnaționale din cel de-al treilea și ultimul an de implementare a proiectului de parteneriat strategic ERASMUS+ intitulat “Territoire apprenant, des protocoles innovants au service des apprentissages – TERAPI”, derulat în perioada 24-25 februarie 2020, Liceul ”Voltaire” s-a dovedit a fi, și de această dată, o gazdă primitoare.
Dovadă stă activitatea derulată în parteneriat cu Universitatea din Craiova, Inspectoratul Școlar Județean Dolj, Muzeul Olteniei, Parohia ”Sfântul Calinic”, Palatul Copiilor Craiova și Asociația Părinților și Profesorilor Voltaire, prin intermediul căreia a fost prezentat proiectul ”Patrimoine”, la care elevii Liceului ” Voltaire ” participă în cadrul Programului After School, încă de la începutul acestui an școlar. De altfel, acesta completeză cursul transdisciplinar integrat intitulat ,,Patrimoniu românesc în context european”, ce reunește trei discipline: istorie (prof. Ionela Cojocăreanu), arte vizuale ( prof. Cătălin Ostroveanu) și limba franceză (prof. Cătălina Țăpoi).
Timp de două ore, invitații la acest atelier, pornind de la elevii și personalul insituției –gazdă, până la reprezentanții instituțiilor partenere, au făcut o incursiune în trecut, în spațiul autohton, ale cărui elemente au fost reunite în sala de festivități a Liceului ”Voltaire”, pentru a re-crea culoarea unei epoci care nu trebuie nicicând să apună. Din peisajul tradițional au făcut parte atât expoziția de icoane pe sticlă realizate de elevi, cât și decorurile țărănești și exponatele de port popular, particularitățile acestora fiind evidențiate de elevii liceului în scurte expuneri în limba franceză.
De impact a fost și macheta unei case de lut acoperite cu paie, o reproducere la scară redusă a unei gospodării autentice oltenești, realizată de elevii liceului, sub îndrumarea domnului profesor de educație vizuală. Macheta a fost apreciată nu numai de părinții și de tinerii prezenți la eveniment, ci și de domnul Irinel Cănureci, șeful Secției de Etnografie a Muzeului Olteniei ori de Părintele Aurel Gușețelu de la Parohia „Sfântul Calinic Cernicanul“, în viziunea cărora memoria tradiției trebuie păstrată cu sfințenie, astfel încât valorile noastre patrimoniale să poată fi transmise și generaților tinere.
Evenimentul s-a încheiat cu o paradă a costumelor populare tradiționale, celebre pentru motivele și culorile care ornează iile din zona Olteniei, dar și cu o degustare a preparatelor culinare specifice regiunii, cunoscute pentru savoarea lor deosebită. Fundalul sonor, emoționant prin trăirile transmise, a fost asigurat de interpretul de muzică populară oltenească, Alexandru Lilea, laureat al Festivalului ”Maria Tanase”, ediția 2017. Prin doinele sale, de Dragobete, acesta a făcut un elogiu al iubirii, manifestate în toate formele sale: față de părinți, față de casa strămoșească ori de față de ființa dragă.
Iată, deci, cum teritoriul de învățare a tinerilor contribuie la amprenta lor identitară, cu atât mai mult cu cât, în era modernității, diferențele ajung să se facă, până la urmă, la nivelul de adâncime al ființei; întoarcerea la origini, prin redescoperirea și valorificarea tradițiilor reprezință, în mod cert, o dovadă de necontestat a prețuirii specificului național.
Așadar, evenimentul organizat de echipa de proiect TERAPI, din cadrul Liceului ”Voltaire”, coordonat de directorul instituției, prof. dr. Dorina Loredana Popi, a fost o ocazie de instrospecție și, totodată, un recurs la valorile tradiționale și la patrimoniul cultural al regiunii Olteniei, de o bogăție inepuizabilă, în unanimitate apreciată de către cei prezenți la activitate.