RAT Craiova are datorii de 10 milioane de euro

0
360

Din cauza datoriilor foarte mari pe care le are, RAT Craiova se află într-o situaţie „dramatică”. Noul director, Radu Preda, a estimat restanţele actuale la cifra de 10 milioane de euro şi a explicat că ele au fost făcute de foştii manageri care au lăsat datoriile să acumuleze majorări şi penalităţi de întârziere. Acestea ar fi dublat şi chiar triplat suma totală a datoriilor.  

Directorul RAT Craiova, Radu Preda, a ieşit, ieri, într-o conferinţă de presă, prima de la instalarea sa în funcţie, în care a pus pe masă date despre situaţia financiară a instituţiei. Concluzia la care a ajuns acesta, după cele două luni care s-au scurs din mandatul său aici, este că regia se află într-o situaţie „dramatică”: „Situaţia RAT Craiova, la momentul de faţă, este mai mult decât dramatică şi vreau să ştie craiovenii de ce autobuzele noastre sunt aşa de vechi. La un calcul grosier, avem o datorie de 10 milioane de euro, iar strategia mea este să plătim datoriile înainte de toate. Tot cash-ul care se strânge într-o zi se duce pe plata acestor datorii”, a explicat Radu Preda. Acesta a arătat că mare parte din datorii provin din anul 2011 şi s-au făcut către furnizorii de carburanţi şi piese de schimb şi către bugetul de stat.

Se merge pe eşalonarea datoriilor

Potrivit noului director, cea mai mare problemă a RAT Craiova sunt penalităţile şi majorările de întârziere care fac să crească datoriile pe zi ce trece. „Cu două zile înainte să vin eu director aici, RAT Craiova a pierdut un proces pentru TVA neachitat în anii anteriori în sumă de 10 milioane de lei. Cu tot cu majorările şi penalizările pe trei ani, Regia trebuie să achite aproape 30 de milioane de lei, adică 7 sau 8 milioane de euro. Tot ceea ce putem să facem noi acum este să încercăm să eşalonăm plata acestor sume către Ministerul de Finanţe”, a precizat Preda. Managerul susţine că instituţia plăteşte câte 2 miliarde de lei lunar numai către diverşii creditori cu care s-a stabilit deja grafice de eşalonare a datoriilor astfel încât sumele să nu mai atragă penalităţi. „Am stabilit cu toată lumea eşalonări şi acum trebuie să ne ţinem de ele”, a spus acesta.

Radu Preda îşi propune să scoată profit

Radu Preda şi-a propus să încheie totuşi anul pe profit. În ciuda datoriilor pe care le are de plătit, noul director crede că poate să achite toate restanţele şi să scoată şi un plus de câteva milioane de lei. „Chiar dacă acum suntem gâtuiţi de aceste datorii, sigur-sigur o să facem profit. Cifrele sunt de un ordin pe care nu-l prinzi cu mintea, adică foarte-foarte mari. Când am venit aici, nici nu bănuiam că sunt aşa de mari probleme cu datoriile, însă încercăm să găsim soluţii pentru a le reduce. Facem eforturi şi cred că vom reuşi în cele din urmă”, a declarat Radu Preda. El a arătat că, în cele două luni de directorat, a reuşit să plătească aproape 8 milioane de lei, dintre care 2,64 milioane de lei către bugetul de stat, asigurări sociale şi bugetul local şi alte 2,66 milioane de lei către furnizorii de piese, materiale şi servicii. Conducerea susţine şi că, în perioada ianuarie-aprilie, RAT Craiova a înregistrat deja un profit de 220.170 de lei.

Craiovenilor li se promit 40 de autobuze noi

Cu toate acestea, noua conducere a RAT Craiova promite călătorilor 40 de autobuze noi care vor fi scoase în traseu anul acesta. „Primăria Craiova vrea să facă o suplimentare de fonduri, în următoare şedinţă a CLM Craiova, către Regie. Avem o sumă de 3,7 milioane de lei şi ni se va da diferenţa până la 6 milioane de lei ca să cumpărăm autobuze noi”, a precizat Radu Preda. Dacă li se va aloca această sumă,  conducerea RAT Craiova şi-a făcut socotelile în aşa fel încât să poată să cumpere cât mai multe mijloace de transport în comun. „Un autobuz nou bun, cu aer condiţionat, aşa cum ne dorim noi, ne costă în jur de 180.000 de euro. Dacă ni se vor acorda aceşti bani, cu siguranţă le vom cumpăra”, a declarat Preda. Întrebat de ce autorităţile locale au tăiat, la începutul anului, o parte din subvenţia pentru autobuze, acesta a precizat că „au existat alte priorităţi atunci”, dar că banii promişi pentru autobuze se vor întoarce la RAT Craiova.