Centrul Judeţean de Resurse si Asistenţă Educaţională (CJRAE) Dolj, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj şi “Pactul pentru Tineri” , rescrie destinul elevilor vulnerabili.
România se confruntă cu un paradox economic: pe de o parte, deficitul de forță de muncă calificată crește, afectând sectoare-cheie ale economiei, iar, pe de altă parte, abandonul școlar rămâne un fenomen persistent, mai ales în mediul rural și urbanul mic. Proiectul „Cel mai mare program naţional dedicat educaţiei vocaţionale”, iniţiat de ”Pactul pentru tineri”, susţine educația vocațională ca mecanism de combatere a abandonului școlar și de pregătire a unei generații adaptate cerințelor pieței muncii. Partenerul principal al proiectului, OMV Petrom, susține această inițiativă, recunoscând rolul critic al capitalului uman în dezvoltarea sustenabilă a economiei. Statisticile recente arată că, în ultimii patru ani, peste 100.000 de liceeni au abandonat studiile, echivalentul populației unui oraș de mărimea Sucevei. Această tendință accentuează problema forței de muncă slab calificate și pune presiune asupra sistemului de protecție socială. Fără o intervenție strategică, România riscă să agraveze discrepanțele dintre cererea și oferta de pe piața muncii, limitând astfel creșterea economică. Totodată, nivelul scăzut de educație influențează direct PIB-ul potențial și capacitatea României de a atrage investiții străine în industrii ce necesită o forță de muncă calificată. Tot acest efort de observare, cunoaștere și analiză a fenomenului s-a concretizat într-un raport prin care a fost propus un set de soluții concrete pentru 34 de factori de risc diferiți pentru abandonul școlar. Acest raport a fost supus dezbaterii pentru a se identifica soluții legislative, în cadrul unui comitet interministerial pentru combaterea și prevenirea abandonului școlar, format din reprezentanți ai instituțiilor-cheie direct implicate în această problematică, înființat ca urmare a Pactului pentru Tineri.
Şcoli din Dolj implicate în proiect
CJRAE Dolj, în parteneriat cu ISJ Dolj şi “Pactul pentru Tineri”, rescrie destinul elevilor vulnerabili , prin realizarea de teste aptitudinale, urmate de sesiuni de consiliere menite sa ofere o perspectiva cat mai aproape de realitate privind opţiunile şcolare ale elevilor. În cadrul acestui program, sunt vizate mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar din Dolj:
- COLEGIUL NAȚIONAL ”FRAȚII BUZEȘTI” CRAIOVA
- COLEGIUL NAȚIONAL ”CAROL I” CRAIOVA
- COLEGIUL NAȚIONAL ”ELENA CUZA” CRAIOVA
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC ”ȘTEFAN VELOVAN” CRAIOVA
- LICEUL TEORETIC ” HENRI COANDĂ” CRAIOVA
- LICEUL TEORETIC BECHET
- LICEUL TEORETIC ” MIHAI VITEAZUL” BĂILEȘTI
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”TRAIAN ” CRAIOVA
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”GHEORGHE ȚIȚEICA ” CRAIOVA
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”NICOLAE ROMANESCU ” CRAIOVA
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”ION ȚUCULESCU ” CRAIOVA
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ FILIAȘI
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ DRĂNIC
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ȚUGLUI
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ CALOPĂR
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ AFUMATI
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ CIOROIAȘI
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”BARBU IONESCU” URZICUȚA
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ SILIȘTEA CRUCII
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ COȘOVENI
- LICEUL TEHNOLOGIC ”CONSTANTIN IANCULESCU”CÂRCEA
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ GIGHERA
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”SF. DUMITRU” MĂCEȘU DE SUS
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ MACESU DE JOS
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ CÂRNA
- LICEUL TEORETIC ” ADRIAN PĂUNESCU” BÂRCA
- LICEUL TEHNOLOGIC ”PETRE BANIȚA” CĂLĂRAȘI
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”TUDOR SEGĂRCEANU” GOICEA
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ TEASC
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ BUCOVĂȚ
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ GÂNGIOVA
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”NICOLAE CARAS” CIUPERCENII NOI
- LICEUL TEHNOLOGIC ”ALEXANDRU MACEDONSKI” MELINESTI
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”ALEXANDRU NICOLAID” MISCHII
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ GHERCESTI
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ MURGAȘI
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”MARIN SORESCU” BULZEȘTI
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”PETRACHE POENARU” BRĂDEȘTI
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”ION GHE. PLEȘA” ALMĂJ
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”ELIZA OPRAN” IȘALNIȚA
- ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”CONSTANTIN GHEORGHIȚĂ” PODARI.
- “Este o mare oportunitate pentru 1.000 de elevi din Dolj să participe la acest program, care se va desfăşura începând cu anul şcolar 2024-2025 şi va continua şi în anul şcolar următor. Practic , este pentru prima dată când C.J.R.A.E Dolj are un astfel de program şi are un partener de încredere , care să furnizeze materialele necesare realizării atestării vocaţionale, cu ajutorul profesorilor consilieri şcolari. Ne-am propus, printr-un proiect pe fonduri europene, să achizitionăm platforme de testare aptitudinală, pe care le vom instala în unităţi de învăţământ preuniversitar, vom crea centre pentru realizarea testării, astfel ca un numar tot mai mare de elevi să poată beneficia de orientare în carieră”, a precizat prof.dr. Mariana Pădureanu, director al CJRAE Dolj .
De la vocație la profesie: soluția pentru retenția școlară
„O carieră reală: de la vocație la profesie” ridică ștacheta: testele vocaționale, consilierea individuală, atelierele experienţiale și interacțiunea directă cu specialiști din diverse industrii oferă tinerilor o perspectivă reală asupra oportunităților lor profesionale. “Când un elev dintr-un sat mic are ocazia să discute cu un expert în energie regenerabilă, un tehnician automatist sau un inginer mecanic, înțelege mai bine meseriile viitorului și își descoperă propriul drum. Industria românească are nevoie de talente bine pregătite, iar proiectul iniţiat de “Pactul pentru Tineri”, în parteneriat cu CJRAE Dolj şi ISJ Dolj, creează legătura necesară între școală și piața muncii. Elevii de gimnaziu – clasele a VI-a și a VII-a, din Dolj vor putea parcurge un traseu clar spre educația profesională. Scopul este de a preveni abandonul școlar prin orientare vocațională timpurie, asigurându-le elevilor acces la resurse educaționale adaptate pieței muncii. Un obiectiv fundamental este creșterea numărului de absolvenți ai școlilor profesionale, într-un context în care România înregistrează un deficit semnificativ de specialiști în domenii tehnice și industriale. Această abordare facilitează accesul elevilor din rural și urbanul mic la educație vocațională și contribuie activ la reducerea ratei șomajului pe termen lung, oferind pieței muncii forță de muncă calificată și bine pregătită. Proiectul , desfăşurat cu sprijinul total al profesorilor consilieri şcolari din cadrul C.J.R.A.E Dolj, reprezintă un exemplu de intervenție eficientă în domeniul educației, cu un impact pe termen lung asupra economiei naționale. Prin implicarea mediului privat, proiectul reușește să faciliteze o convergență între o educație de calitate și cerințele reale ale pieței muncii. Succesul acestui demers poate servi drept model pentru politici publice mai ample, menite să reducă disparitățile educaționale și să transforme abandonul școlar într-o problemă gestionabilă. Cu o viziune clară și parteneriate puternice, educația vocațională poate deveni un factor determinant în dezvoltarea economică sustenabilă a României. În plus, corelarea politicilor educaționale cu cerințele pieței muncii va aduce o schimbare structurală semnificativă, reducând decalajele dintre competențele absolvenților și nevoile angajatorilor”, a mai spus Mariana Pădureanu.