La Teatrul Naţional „Marin Sorescu” se deschide, astă-seară, cea de-a VIII-a ediţie a prestigiosului Festival Internaţional „Shakespeare”, eveniment ce aduce la Craiova companii de teatru de notorietate, precum „Berliner Ensemble” din Germania, „Scene en vie” din Grenoble (Franţa), Teatrul Municipal „OK” din Vilnius (Lituania) şi Yohangza Theatre Company din Seoul (Coreea de Sud), dar şi importante personalităţi ale lumii teatrale. Festivalul – a cărui temă este, de această dată, „Lumea-i un teatru, noi suntem actorii” – debutează, nu întâmplător, în ziua în care se împlinesc 448 de ani de la naşterea şi 396 de ani de la moartea dramaturgului englez William Shakespeare. Evenimentul se va desfăşura la Craiova până pe data de 1 mai, într-un regal de spectacole străine şi româneşti, în timp ce în Capitală reprezentaţiile vor avea loc în perioada 30 aprilie – 12 iulie.
Expoziţiile „Lumea lui Shakespeare” şi „Costumul elisabethan”, în foaierul TNC
Organizat de Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, Fundaţia „Shakespeare”, Centrul de Proiecte Culturale ARCUB Bucureşti şi Institutul Cultural Român, Festivalul Internaţional „Shakespeare” îl are, şi la această a VIII-a ediţie, preşedinte de onoare pe maestrul Radu Beligan, director fondator fiind actorul Emil Boroghină. Evenimentul se bucură de sprijinul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, Primăriei şi Consiliului Municipal Craiova, Consiliului Judeţean Dolj, Primăriei şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti, UNITER şi ICR şi al unui grup de sponsori.
Festivalul debutează la Craiova astă-seară, deschiderea oficială fiind anunţată pentru ora 19.30, în foaierul Naţionalului craiovean. Aici au loc vernisajul expoziţiilor Festivalul Internaţional „Shakespeare” – realizată de artiştii fotografi Sorin Radu şi Maria Ştefănescu, „Lumea lui Shakespeare” – realizată de artistul sticlar Mihai Ţopescu, şi „Costumul elisabethan” – realizată de studenţii Secţiei de Scenografie de Teatru de la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti (coordonator: prof. univ. Ştefania Cenean).
„Berliner Ensemble” – compania de teatru fondată în urmă cu 63 de ani de Bertolt Brecht
Primul spectacol prezentat pe scena festivalului, astă-seară, la ora 20.00, este „Shakespeare’s Sonnets” al „Berliner Ensemble” din Berlin (Germania), realizat de Robert Wilson şi Rufus Wainwright. O a doua reprezentaţie va avea loc mâine, 24 aprilie, de la aceeaşi oră. Fondată în 1949 în Berlinul de Est, de Bertolt Brecht (una dintre piesele sale, „Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită”, regăsindu-se şi în repertoriul Naţionalului craiovean, în regia lui Kincses Elemer) şi soţia sa, Helene Weigel, ansamblul a fost găzduit întâi de Deutsches Theater, iar în 1954 s-a mutat la Theater am Schiffbauerdamm.
A obţinut un succes remarcabil în Germania şi în lume cu producţii ale pieselor lui Brecht, regizate de el însuşi, iar după moartea sa, sub conducerea soţiei, de Palitzsch, Besson şi alţii. Până în 1954, la cea de-a 25-a aniversare, compania a pus în scenă un număr de 54 de producţii, dezvoltând un stil propriu de joc şi creând reprezentaţii menite să ghideze suspendarea voluntară a neîncrederii publicului, aşa cum dorea Brecht, o preţuire critică a piesei. Pentru a evita pericolul – devenit aparent de la mijlocul anilor ’60 – de a se transforma într-un muzeu Brecht, compania şi-a extins repertoriul, incluzându-i pe Buchner, Shaw, Wedeking şi Heiner Muller, dar continuând să prezinte piese selectate din întreg canonul Brecht. Compania a fost primită cu mult entuziasm la Paris în 1954 şi 1955 şi a vizitat Londra în 1956 (imediat după ce a murit Brecht) şi în 1965. După moartea lui Brecht, Weigel a continuat să fie directorul companiei până s-a stins din viaţă, în 1971.
În perioada anilor ’70, compania a perseverat în ciuda luptelor dintre directorii artistici care au pus la îndoială validitatea teatrului brechtian. Ruth Berghaus i-a urmat lui Weigel ca director al ansamblului, în 1971; abordările sale experimentale n-au fost însă bine primite de tradiţionaliştii din companie şi ea a fost înlocuită de Manfred Wekwerth, în 1977. Compania a devenit corporaţie publică la reunificarea Germaniei în 1990 şi până în 1992 a fost susţinută de subvenţii guvernamentale şi administrată de o echipă de directori renumiţi, între care Heiner Muller, care a devenit manager unic şi director artistic în 1992, până la moartea survenită în 1995. Compania – la vremea aceea privată –, deşi a continuat să primească subvenţii locale, a rămas astfel încă patru ani, până ce a fost dizolvată în mod oficial, la 1 august 1999. Reorganizată în 2000, compania a rămas dedicată teatrului politic, dar într-un sens mai larg de interpretare.
Spectacole de teatru-dans, de muzică simfonică şi operă pe o tematică shakespeariană
Festivalul Internaţional „Shakespeare” va continua la Craiova cu spectacole ale Yohangza Theatre Company din Seoul, Coreea de Sud – „Visul unei nopţi de vară” (mâine, 24 aprilie, ora 18.00); Teatrului Municipal „OK” din Vilnius, Lituania – „Romeo şi Julieta” (joi, 26 aprilie, ora 20.30); Companiei „Scene en vie” din Grenoble, Franţa – „Regele Lear” (duminică, 29 aprilie, ora 20.00); Teatrului Naţional Bucureşti – „Macbeth”, în regia lui Radu Penciulescu (luni, 30 aprilie, ora 20.00); Teatrului Naţional Teatrul Naţional „Marin Sorescu” – „O Furtună”, în regia lui Silviu Purcărete (vineri, 27 aprilie, ora 20.00) ş.a.
Programul va mai include spectacole de muzică simfonică şi operă pe o tematică shakespeariană prezentate de Filarmonica „Oltenia” şi Teatrul Liric „Elena Teodorini” din Craiova, ca şi un spectacol de teatru de păpuşi realizat de Teatrul „Ţăndărică” din Bucureşti, jucat în Portul Cultural Cetate, expoziţii, lansări de cărţi, ateliere de teatrologie, proiecţii de filme, spectacole-studiu şi de teatru-dans etc. Se adaugă evenimente precum decernarea titlului de Doctor Honoris Causa al Universităţii din Craiova Mariei Shevtsova, reputat critic şi teoretician al teatrului din Marea Britanie, decernarea Premiului Internaţional „Shakespeare” – ediţia a III-a, regizorului lituanian Eimuntas Nekrosius, sau Conferinţa Internaţională „Shakespeare” care va aduce la Craiova shakespeareologi de renume, precum Stanley Wells, Paul Edmondson şi Michael Dobson.
***
Biletele şi abonamentele pentru spectacolele din cadrul festivalului se găsesc la vânzare la Agenţia TNC (tel. 0251.413.677), iar programul complet al evenimentului este postat pe site-ul instituţiei – www.tncms.ro.
Robert Wilson s-a născut în 1941, în Waco, Texas. Lucrează de peste patru decenii ca regizor, perfomer, coregraf, scenograf, ligh-designer, fiind autorul unor spectacole de teatru şi operă care au reinventat limbajul scenic în a doua jumătate a secolului al XX-lea (Deafman Glance, 1970; Einstein on the Beach, 1976; the CIVIL wars, 1984; The Black Rider, 1990). A fost influenţat de dans şi arhitectură, de artişti de avangardă precum George Balanchine şi Merce Cunningham, a explorat universul marginalilor, a colaborat cu Pierre Cardin, Yves-Saint Laurent, dar şi cu Philip Glass ori David Bowie. Excepţional organizator şi producător, a creat în 2006 Watermill Center, un spaţiu de încurajare a experimentului în artă, deschis tinerilor creatori din întreaga lume. Lui Robert Wilson i-a fost conferit în 2007 titlul de Doctor Honoris Causa al UNATC.