Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Dolj este pe ultima sută de metri cu pregătirile pentru introducerea reţetei electronice. După mai multe amânări, aceasta ar urma să devină realitate începând cu data de 1 iulie a.c. Zilele acestea, reprezentanţii CAS Dolj s-au întâlnit cu medicii de familie, cu farmaciştii, dar şi cu cadrele medicale din spitale pentru a stabili în ce măsură reţeta electronică poate fi implementată din punct de vedere tehnic.
O problemă, de la bun început, pentru destul de multe cabinete medicale şi farmacii din judeţ a reprezentat-o accesul la internet. Autorităţile sanitare au întâmpinat dificultăţi din cauza faptului că în unele localităţi rurale conexiunea nu se putea realiza. Ieri însă reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate Dolj au precizat că doar unele farmacii mai au astfel de probleme.
„Am centralizat o situaţie cu cei care ne-au spus că au probleme din cauza accesului la internet şi am luat legătura cu autorităţile locale pentru a rezolva aceste deficienţe. În momentul de faţă soluţia rămâne la furnizorii de telefonie şi internet. Oricum, pentru o perioadă de şase luni se poate lucra în paralel şi cu reţeta în formă clasică, pe hârtie. Zilele acestea au fost mai multe întâlniri cu medicii de familie, farmaciştii, şefii de secţie din spitale şi medici din ambulatoriu pentru a discuta despre eventualele dificultăţi pe care le întâmpină. Deocamdată, doar câteva farmacii mai au unele probleme. La cabinetele de medicina familiei nu au fost semnalate dificultăţi”, a declarat Mihai Soare, directorul Casei de Asigurări de Sănătate Dolj.
Autorităţile promit un sistem mai sigur şi mai eficient
Odată cu introducerea acestui nou tip de reţetă, medicul va putea prescrie reţeta direct în format electronic, datele fiind transmise online către farmacie. Noul sistem ar urma să crească gradul de siguranţă a tratamentului şi va diminua riscul de complicaţii prin evitarea erorilor de prescriere şi prin acurateţea informaţiei.
De asemenea, prescripţia electronică ar putea permite monitorizarea cu atenţie a consumurilor, asigurând astfel o eficientizare a cheltuirii banului public pe medicamente. Reţetele în format electronic ar trebui să asigure şi o mai bună predictibilitate a consumului de medicamente.
Mecanismul, susţin autorităţile, este şi unul mult mai simplu. Practic, orice farmacie, atunci când intră în sistem, vizualizează reţeta şi eliberează medicamentul. Asiguratul va putea achiziţiona tratamentul de la farmacie doar prezentând actul de identitate, de pe care farmacistul îi va citi codul personal.
În situaţia în care cabinetul medicului nu are conexiune la internet atunci când prescrie reţeta, o va printa pe o coală de hârtie A4. Pe această reţetă va exista un cod de bare care va putea fi citit de scanerele farmaciştilor, reţeta fiind introdusă mai târziu în sistem. Medicii prescriptori şi farmaciştii beneficiază, gratuit, de informare şi instruire privind utilizarea sistemului de prescriere prin reţeta electronică.
În perioada de pregătire, autorităţile sanitare judeţene au obligaţia de a raporta numărul persoanelor instruite, precum şi specialitatea acestora. În zonele în care este necesar, perioada de pregătire poate fi prelungită cu încă o săptămână. Timp de o lună de la implementare, sistemul va fi testat din punct de vedere tehnic, iar până la sfârşitul anului noul sistem va fi utilizat în paralel cu cel actual.