Încă din 2007, când s-au împlinit 250 de ani de la naşterea marii interprete de renume internaţional Elena Teodorini, Consiliul Artistic al Teatrului Liric din Craiova a hotărât ca data de 25 martie să fie considerată şi serbată anual ca zi a scenei lirice craiovene. Păstrând tradiţia, instituţia îmbracă şi în acest an haine de gală, programul festiv fiind organizat în perioada 22-25 martie.
Deschiderea oficială are loc astăzi, când curioşilor li se oferă ocazia să viziteze „laboratoarele” teatrului, să vadă modul în care artiştii, personalul tehnic, atelierele de producţie (croitorie, butaforie, pictură) lucrează, în demersul lor de a pune în scenă un spectacol. Ziua Porţilor Deschise durează, de fapt… câteva ore, între 11.00 şi 14.00, şi poartă genericul „Lumea operei şi operetei dincolo de scenă”.
Joi, 24 martie, ora 19.00, va avea loc premiera spectacolului „Văduva veselă” – operetă de Franz Lehar, pe un libret de Victor Leon şi Leo Stein, după cartea „Ataşatul de ambasadă”, de Henri Meilhac. Îşi vor da concursul Corul, Orchestra şi Baletul Teatrului Liric, sub conducerea muzicală a maestrului dirijor Florian-George Zamfir. Regia artistică şi adaptarea textului aparţin Arabelei Tănase, scenografia este realizată de Răsvan Drăgănescu, iar coregrafia poartă semnătura lui Emilian Belcin. În distribuţie: Teodor Ispas, Diana Ţugui, Magda Gruea Negoescu, Stelian Negoescu, Ion Sandu Filip, Bogdan Olaru, Ionuţ Dumitru, Ioana Ciucă, Marinel Ţigănuş, Edith Mag, Ştefan Ciucă, Eugenia Iosub, Laurenţiu Nicu, Tamara Grama, Mihaela Leonte, Violeta Ţicu, Carmen Drăniceanu, Rodica Dinişoară, Aura Dudu-Poenaru, cărora li se vor alătura soliştii de balet Eva Ştefănescu, Lelia Vais, Nicolae Popa, Alina Onofrei, Mihaiţă Niculescu, Dragoş Teodorescu.
Programul aniversar mai cuprinde lansarea lucrării «Teatrul Liric „Elena Teodorini” – schiţă monografică», semnată de Maria Cristiana Stan şi apărută la Editura „Aius” (vineri, 25 martie, ora 11.00, Sala mare a Primăriei Craiova). De asemenea, pe parcursul zilelor de 22, 23, 24 şi 25 martie, între orele 10.00 şi 16.00, la Teatrul Liric poate fi vizitată o expoziţie de afişe şi costume din spectacolele instituţiei.
La mai bine de un secol de la premiera sa mondială (25 decembrie 1905, Theater an der Wien), „Văduva veselă” continuă să fie una dintre operetele cele mai iubite de public, cu multe „şlagăre” muzicale (Cântecul Viljei, Mă găseşti la Maxim sau Valsul văduvei vesele) şi momente dansate antrenante. Măiestria componistică şi dificultăţile de execuţie au făcut ca aceasta să fie adoptată în repertoriul a numeroase teatre de operă din lume.
În România, opereta „Văduva veselă” a fost reprezentată pentru prima dată la 15 iunie 1906, de către celebra Companie lirică „C. Grigoriu”, în stagiunea de vară în Parcul „Oteteleşeanu” din Bucureşti. A fost reluată mai târziu, cu acelaşi mare succes, la Teatrul „Alhambra”, condus de N. Vlădoianu, iar în anul 1957 a fost jucată o nouă premieră la Teatrul de Stat de Operetă din Bucureşti, cu o distribuţie strălucită, avându-l în frunte pe Ion Dacian, ca interpret al lui Danillo Danilovici şi ca regizor al spectacolului.
La Teatrul Liric „Elena Teodorini”, „Văduva veselă” a avut prima premieră la 2 noiembrie 1976, a doua – la 11 octombrie 1981, a treia – la 3 octombrie 1995, iar a patra – la 17 iunie 2003. Cea de joi, 24 martie a.c., este a cincea premieră craioveană.
Arabela Tănase, regizor: «Ridicăm cortina cu emoţie, dar mai ales cu speranţa că vom fi la înălţimea celebrităţii acestei operete, care, în cei peste 100 de ani de existenţă, făcând înconjurul lumii, şi-a adjudecat titlul de „regină a operetei”. De ce am ales „Văduva veselă”? Pentru că este un spectacol complex, care oferă soliştilor o gamă largă a posibilităţilor de interpretare, atât actoriceşti, cât şi muzical-coregrafice. Veţi fi alături de situaţiile amuzante în care sunt puse personajele, cât şi dinamica muzicală. Iar dacă la sfârşitul spectacolului veţi pleca cu zâmbetul pe buze, fredonând „Valsul văduvei vesele”, „Cântecul Viljei” sau celebrul „Să mergem la Maxim”, vom şti că am făcut o alegere bună în adăugarea acestui spectacol în repertoriul teatrului».