Teatrul Naţional din Craiova (TNC) deschide noua stagiune artistică 2018-2019, astă-seară, ora 19.00, cu premiera „Aias. Eseu despre demenţă”, după „Aias” de Sofocle, pus în scenă de Mihai Măniuţiu, care semnează şi scenariul dramatic, împreună cu Anca Măniuţiu. Un spectacol de teatru coregrafic, pe tema demenţei războiului – actuală atât în antichitate, cât şi astăzi, după cum subliniază regizorul. „În ciuda temei grave, uneori sumbre, am încercat să fac un spectacol extrem de atractiv”, a precizat acesta, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la Naţionalul craiovean. Spectacolul va fi precedat, la ora 18.00, de vernisajul expoziţiei „In memoriam Ilie Gheorghe”, actorul căruia această stagiune a instituţiei îi este integral dedicată, şi va fi urmat de o altă reprezentaţie mâine, 22 septembrie, ora 19.00.
Spectacolul „Aias. Eseu despre demenţă”, după „Aias” de Sofocle (traducerea: George Fotino), în regia lui Mihai Măniuţiu, coregrafia Andreea Gavriliu, cu decoruri de Adrian Damian şi costume de Luiza Enescu, îl are în rolul principal, Generalissimul Aias, pe Claudiu Bleonţ. Din distribuţie fac parte Adrian Andone, George Albert Costea, Alex Calangiu, Ştefan Cepoi, Dragoş Măceşanu, Cătălin Miculeasa, Claudiu Mihail, Liviu Topuzu, Petri Ştefănescu, Cosmin Dolea, Theodor Ioan, Robert Vladu, Monica Ardeleanu, Gabriela Baciu, Anca Dinu, Corina Druc, Alina Mangra, Petronela Zurba, Ramona Drăgulescu, Ana Negrescu, Mihaela Dobre, Daria Ghiţu, Raluca Păun, Tamara Popescu, Geni Macsim, Constantin Cicort, Marian Politic, Angel Rababoc, Eugen Titu, Nicolae Vicol.
Despre trupa craioveană regizorul Mihai Măniuţiu a afirmat că a făcut „un efort special” nu numai pentru faptul că, în ultima lună şi jumătate, a repetat între 10 şi 12 ore pe zi, ci şi pentru că, în acest timp, a reuşit „să facă o şcoală de dans” la nivel de performanţă. „Este teatru coregrafic ceea ce veţi vedea pe scenă. Modalitatea de a exprima cele mai importante lucruri sunt o dată în text şi după aceea în dans. Este un limbaj pe care ei l-au învăţat într-o lună, ceea ce este absolut remarcabil. S-au reinventat…”, a declarat Mihai Măniuţiu. „S-a lucrat foarte mult pe sincron, pe a crea un soi de corp care să pulseze în acelaşi timp, să vină cu acelaşi tip de energie şi să susţină, să îmbrace cu o carne în plus spectacolul”, a adăugat Mariana Gavriciuc, asistent coregrafie.
„Aias. Eseu despre demenţă” ne propune o meditaţie asupra demenţei iscate de ura oarbă, de mecanica războiului, de fascinaţia în faţa violenţei şi a forţei brute, a explicat Anca Măniuţiu, care semnează scenariul dramatic. «Interesant pentru noi astăzi e ceea ce rămâne valabil dintr-un text scris cu mai bine de 2000 de ani în urmă. Şi atunci am procedat la un travaliu de curăţare, în primul rând, de tot ceea ce înseamnă intervenţie mitologică, a zeilor, păstrând un nucleu ideatic, practic ceea ce constituie un mesaj al celor din vechime pe care noi astăzi îl mai găsim valabil. (…) Veţi vedea un spectacol adus oarecum la zi, acest mesaj general valabil pe care îl poartă textele antice – pentru că nu e doar tragedia „Aias” a lui Sofocle, ci sunt fragmente şi din alte texte antice», a mai precizat Anca Măniuţiu. „În ciuda temei grave, uneori sumbre”, regizorul Mihai Măniuţiu spune că a încercat să realizeze „un spectacol extrem de atractiv”. „Invit spectatorii să nu se teamă de titlul foarte serios. Spectacolul este serios, dar este, în acelaşi timp, atractiv pentru aproape toate vârstele”, a declarat Măniuţiu.
Spectacolul „Aias. Eseu despre demenţă” durează 75 de minute şi este recomandat publicului peste 14 ani. Biletele se găsesc la Agenţia teatrală, deschisă de luni până vineri, între orele 11.000-19.00, şi sâmbăta şi duminica între 12.00-19.00, ca şi online, pe www.tncms.ro.