După aproape nouă luni de evenimente muzicale și manifestări cultural-educative, Filarmonica „Oltenia” pune punct stagiunii 2012-2013. O face cum altfel decât printr-un concert, prezentat astă-seară, de la ora 19.00, în parteneriat cu Asociaţia Interculturală Româno-Coreeană.
Interpretează Orchestra Simfonică a instituției, avându-l la pupitrul dirijoral pe Jangwon Seo (Coreea de Sud), actualmente dirijor principal al Companiei de Operă Michooholl şi director artistic al Companiei de Operă Seorum, precum și profesor-asistent în cadrul a două universități. Jangwon Seo evoluează pentru a doua oară pe scena Filarmonicii craiovene, prima colaborare artistică având loc în ianuarie 2011, prilej cu care a fost invitat să dirijeze un concert cu lucrări de Weber, Mozart şi Brahms.
Solistul serii este un tânăr și apreciat muzician, craiovean de origine – violonistul Ciprian Oraveț, în prezent student în anul al IV-lea la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, membru în Orchestra Filarmonicii „George Enescu” (cu statutul de colaborator), „European Union Youth Orchestra” şi Orchestra Română de Tineret.
Programul cuprinde Concertul în Re major pentru vioară şi orchestră, op. 61, de Ludwig van Beethoven, și Simfonia a II-a în Do major, op. 61, de Robert Schumann. Preţul biletului: 15 lei (8 lei pentru elevi, studenţi, pensionari).
Compozitor şi dirijor, Jangwon Seo este absolvent al Universităţii de Muzică din Düsseldorf (Germania), unde a beneficiat de îndrumarea prof. Bojidar Dimov. După finalizarea cursurilor, a urmat un stagiu de perfecţionare în domeniul dirijatului de orchestră – la Academia de Muzică din Kassel, cu prof. Uhlenbruck, discipol al faimosului Hans Swarowsky (la a cărui celebră şcoală dirijorală s-au format reputaţi muzicieni, precum Claudio Abbado, Zubin Mehta, Giuseppe Sinopoli). La absolvirea stagiului i s-a decernat Diploma de Onoare în domeniul dirijatului, fiind primul muzician de origine asiatică beneficiar al acestei importante distincţii. În prezent activează ca profesor-asistent în cadrul Universităţii Naţionale Gangneung-Wonju şi la Universitatea Sookmyung (Coreea de Sud), unde predă cursurile de dirijat orchestră, analiză şi forme muzicale, teoria muzicii şi armonie. A deţinut postul de dirijor al Orchestrei Simfonice Naţionale din Seul, iar actualmente este dirijor principal al Companiei de Operă Michooholl şi director artistic al Companiei de Operă Seorum, ansambluri alături de care participă la turnee internaţionale şi promovează în special creaţii moderne din domeniul muzicii de operă.
Ciprian Oraveţ s-a născut în anul 1990, la Craiova. A absolvit Liceul de Artă „Marin Sorescu”, la clasa de vioară a prof. Speranţa Şopov, beneficiind, simultan, de îndrumarea maeştrilor Ştefan Gheorghiu, Florin Croitoru şi Octavian Raţiu. În prezent este student în anul al IV-lea la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (clasa conf. dr. Luminiţa Burcă) şi, totodată, membru în Orchestra Filarmonicii „George Enescu” (cu statutul de colaborator), „European Union Youth Orchestra” şi Orchestra Română de Tineret. A participat la concursuri naţionale şi internaţionale de vioară şi de muzică de cameră, fiind distins cu numeroase premii. Este membru al Cvartetului „Cantabile”, alături de care a susţinut numeroase recitaluri în ţară şi în străinătate, dintre care se cuvine menţionat în mod deosebit un memorabil recital la Budapesta (vara anului 2010). Ca instrumentist, în 2011 a colaborat cu Orchestra Internazionale d’Italia, la concertele şi spectacolele de operă organizate în contextul Festivalului de Operă de la Martina Franca. În primul semestru al anului universitar 2011-2012, a studiat la Conservatorul din Utrecht (Olanda), ca beneficiar al Programului de Burse „Erasmus”.
Concertul în Re major pentru vioară şi orchestră, op. 61, de Ludwig van Beethoven, a fost scris în anul 1806. Situată cronologic între Simfonia a patra, op. 60 şi Simfonia a cincea, op. 67, lucrarea dezvăluie preocupările compozitorului referitoare la evoluţia relaţiei solist-orchestră; cele două planuri sunt concepute unitar, mult utilizata opoziţie caracterială pare uitată, iar elementele de virtuozitate sunt integrate viziunii estetice poetico-muzicale. Resursele expresive ale viorii şi o paletă largă de sentimente se contopesc în această creaţie unică, impunătoare arhitectural şi tulburătoare prin conţinut. Prima audiţie a concertului a avut loc la Viena (23 decembrie 1806, pe scena Teatrului „an der Wien”), interpret fiind Franz Klement. Lucrarea nu a fost bine primită de public şi de critică, abia peste patru decenii celebrul violonist Joseph Joachim realizând o interpretare de referinţă şi impunând concertul în galeria capodoperelor genului.
Simfonia în Do major a fost creată într-un moment dificil al vieţii compozitorului Robert Schumann, marcat de o puternică criză nervoasă. Schumann mărturisea într-o scrisoare adresată profesorului D. G. Otten din Hamburg: „Am scris simfonia în decembrie 1845, încă pe vremea când mai eram bolnav şi îmi pare că acest lucru se simte când o asculţi… Când am terminat lucrarea, mi-am redobândit sănătatea. Totuşi, simfonia îmi reaminteşte de o perioadă întunecată a vieţii mele…”. Prima audiţie a avut loc la în celebrul Auditoriu „Gewandhaus” din Leipzig, la data de 5 noiembrie 1846, sub bagheta lui Felix Mendelssohn-Bartholdy, şi s-a bucurat de un succes mai mult decât promiţător.