Pentru probleme sau abuzuri grave la care sunt supuşi în familie, la şcoală, în centrul de plasament, pe stradă sau în orice alt mediu în care se află, copiii au la dispoziţie Telefonul Copilului – 0251/983 (Dolj) – o linie telefonică dedicată minorilor aflaţi în dificultate. În cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Dolj, acest serviciu telefonic a fost inaugurat în ianuarie 2005 şi primeşte sesizări legate de situaţiile în care se află copiii din judeţ.
Serviciul telefonic se adresează locuitorilor judeţului Dolj care cunosc copii în situaţii dificile – abuzaţi, neglijaţi, exploataţi -. Aceştia pot suna la orice oră, inclusiv în perioada sărbătorilor legale, pentru a sesiza situaţia urgentă în care se află copilul şi a da coordonatele acestuia, inspectorii serviciului intervenind în cel mai scurt timp. Potrivit specialiştilor, cele mai multe apeluri înregistrate vin din mediul rural, motivele fiind diverse – abuz fizic, abuz emoţional, abuz sexual, exploatarea minorului sau neglijarea acestuia.
De asemenea, în urmă cu 11 ani, în România a fost înfiinţată Asociaţia Telefonul Copilului – o organizaţie neguvernamentală, non-profit, activă în domeniul protecţiei drepturilor copilului. 7 zile din 7, între orele 08.00-00.00, Asociaţia Telefonul Copilului răspunde copiilor şi părinţilor la linia de asistenţă gratuită, unică la nivel european, 116 111, specializată în domeniul protecţiei drepturilor copilului. Linia este oferită gratuit de Romtelecom în reţeaua sa şi din 2009 gratuit în reţeaua Cosmote.
Cazuri rezolvate prin implicarea instituţiilor de specialitate
Pentru soluţionarea cazurilor, echipa DGASPC Dolj colaborează cu Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Dolj, cu Ambulanţa, cu unităţile spitaliceşti din Dolj, precum şi cu toate instituţiile cu atribuţii în domeniu. Cazurile sesizate sunt soluţionate prin luarea unei măsuri de urgenţă, în funcţie de gravitatea situaţiei sesizate sau prin consiliere psihologică, juridică şi prin direcţionarea familiilor către alte servicii specializate din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Dolj. Cazurile sesizate la Telefonul Copilului 0251/983 pot fi soluţionate prin luarea unei măsuri de urgenţă, în funcţie de gravitatea situaţiei sesizate sau prin consiliere psihologică, juridică şi prin direcţionarea familiilor către alte servicii specializate, din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Dolj. De asemenea, inspectorii care asigură serviciul, specialişti cu experienţă în protecţia copilului – asistenţi sociali şi psihologi, oferă consiliere în vederea asigurării unei cât mai eficiente depăşirii a situaţiei de criză în care se află copilul şi familia acestuia. Inspectorii acţionează şi la apeluri anonime cu condiţia ca sesizarea să conţină coordonate şi date pertinente: tipul abuzului, situaţia copilului, locaţia exactă, modalitatea prin care persoana care apelează a ajuns să cunoască situaţia.
Cei care se afla în situaţii dificile sau care cunosc copii exploataţi sau neglijaţi pot accesa linia telefonică gratuită la numărul: 0251/983.
Problemele cu care se confruntă copiii din România variază de la nevoia de comunicare cu părinţii (72%); tristeţe şi singurătate (38%); probleme afective cauzate de divorţul părinţilor (32%); probleme sentimentale (19%). Numărul cazurilor de abuz asupra copilului înregistrate de Asociaţia Telefonul Copilului la numărul 116 111, pus la dispoziţie împreună cu Romtelecom, a crescut îngrijorător, de la an la an, în medie cu 98,55% în ultimii trei ani.