Artişti păpuşari şi mânuitori de marionete din întreaga lume celebrează astăzi Ziua Internaţională a Marionetiştilor – ocazie de a focaliza atenţia comunităţii artistice internaţionale, a tuturor instituţiilor şi a publicului, în general, asupra marionetei, a creativităţii şi inventivităţii ei. Ziua Teatrelor de Păpuşi şi Marionete a început să fie celebrată în urma deciziei Consiliului General al Uniunii Internaţionale a Artiştilor Marionetişti (UNIMA), reunit în iunie 2002, la Atlanta. Sărbătoarea a fost marcată, pentru prima dată, în India, în anul 2003, acum devenind o tradiţie ca instituţiile de gen din întreaga lume să marcheze acest moment prin diverse manifestări culturale. Anul acesta, mesajul de Ziua Internaţională a Marionetiştilor este transmis de prof. Henryk Jurkowski (Polonia).
Ziua Marionetiştilor vine după Ziua Internaţională a Teatrului pentru Copii şi Tineret, celebrată, pe 20 martie, începând din 2001, în peste 80 de ţări, de mii de companii teatrale. O sărbătoare a artelor spectacolului pentru copii, precum şi prilejul unei întâlniri aparte între creatori şi public… Au transmis mesaje internaţionale cu acest prilej Eva Bal – fondator şi regizor, Kopergietery Ghent (Belgia) şi Wolfgang Schneider – preşedintele ASSITEJ Internaţional (Asociaţia Internaţională a Teatrelor pentru Copii şi Tineret).
De asemenea, peste o săptămână, mai precis pe 27 martie (data deschiderii stagiunii la Teatrul Naţiunilor din Paris), va fi marcată Ziua Mondială a Teatrului, care celebrează, încă din 1962, forţa acestei arte de a reuni oamenii şi de a-i face să mediteze la posibilitatea de a contribui la înţelegerea şi pacea între popoare. În fiecare an, o personalitate din lumea teatrului sau din lumea culturii, cunoscută pentru calităţile sale de spirit, este invitată să-şi comunice gândurile sale despre teatru şi pacea între popoare. Acest Mesaj Internaţional este tradus în peste 20 de limbi şi va fi citit în faţa a zeci de mii de spectatori înaintea reprezentaţiei din ziua respectivă în teatrele din lumea întreagă.
Ateliere de confecţionat păpuşi şi măşti populare
Muzeul Olteniei şi Asociaţia Culturală „GAG” din Craiova organizează, în perioada 21-25 martie, între orele 10.00 şi 13.30, sub genericul „Spectacolul tradiţiei”, ateliere de confecţionat păpuşi şi măşti populare din linguri de lemn, dedicate Zilei Teatrului pentru Copii şi Zilei Marionetiştilor. Deschiderea oficială are loc luni astăzi, ora 10.00 la Secţia de Etnografie a muzeului – Casa Băniei. «Acest proiect se circumscrie, ca şi cele precedente, ideii de deschidere a muzeului către activităţi practice în cadrul atelierelor deja existente la Casa Băniei. Spre deliciul foarte tinerilor noştri colaboratori, precum şi spre bucuria noastră, vreme de o săptămână vor fi meşterite artistic păpuşi şi alte reprezentări din linguri de lemn, obiectele trimiţând simbolic la personaje de basm din folclorul românesc», spun organizatorii.
„GAG” şi Biblioteca Judeţeană dau reprezentaţii teatrale!
Biblioteca Judeţeană „Alexandru şi Aristia Aman” – Secţia audio-video şi American Corner Craiova, în colaborare cu Asociaţia Culturală „GAG” sărbătoresc teatrul, în perioada 21-25 martie, prin difuzări de spectacole înregistrate, întâlniri cu oameni de teatru şi reprezentaţii a mici scenete pregătite de elevi.
Adriana Teodorescu, membru fondator al Asociaţiei Culturale „GAG” din Craiova:
«Iată că se înmulţesc sărbătorile dedicate teatrului! E un semn bun… Înseamnă că avem nevoie de teatru, înseamnă că este important pentru oameni şi omuleţi să meargă la teatru, înseamnă că teatrul e mai puternic decât cred şi vor unii dintre noi… Le spun cu mare drag „La mulţi ani!” tuturor celor care fac teatru pentru cea mai grea şi frumoasă categorie de public – copiii! Chapeau!».
Mesajul Evei Bal – fondator şi regizor, Kopergietery Ghent (Belgia), cu ocazia Zilei Internaţionale a Teatrului pentru Copii şi Tineret:
Copii… Teatru… Teatru pentru copii… Despre ce e vorba?
Despre ideea ta fascinantă, strălucitoare ca razele soarelui în zori, idee care îţi aparţine şi care te face fericit.
Despre planuri spontane şi despre cum le poţi îndeplini,
Despre ezitare şi coşmar, despre panica sufocantă, despre teama că vei da greş, gândindu-te că tot ce ai făcut până acum a fost pur şi simplu din noroc,
Despre a păşi singur şi despre provocarea de a părăsi drumul, pentru că ştii că îţi vei crea propriul drum, pas cu pas,
Despre succes, care nu este niciodată scopul final,
Despre a saluta haosul, pentru că ştii că te va ajuta să mergi mai departe.
Despre a asculta şi despre a asculta un copil spunându-şi povestea cu mâinile (nu cu vocea).
Despre a privi întruna oameni în staţia de autobuz, la plajă, în spital…
Despre a opri lumea în loc şi a crea o clipă de nemurire atunci când strângi pe cineva în braţe.
Despre năruirea intereselor ascunse,
Despre un copil în mijlocul pustiului, care îşi strigă numele,
Despre tine, pentru că tu – tare şi clar – îţi spui numele şi îl faci auzit.
Fragment din mesajul prof. Henryk Jurkowski (Polonia) transmis cu ocazia Zilei Mondiale a Marionetiştilor / Animaţiei:
«Iată-mă în oraşul Omsk în Siberia de Vest. Intru în Muzeul Etnografic,
unde privirea mi se opreşte asupra unei extraordinare expoziţii cu
zeci de figuri – idoli din triburile Ugrofine, Menses şi Chantes aşteaptă să fie admirate. Ele par să salute fiecare vizitator. Instinctul îmi spune să le răspund la salut. Sunt magnifice. Ele reprezintă urma supravieţuirii spiritualităţii generaţiei primitive. Ele şi lumea lor imaginară stau la baza primelor manifestări şi imagini teatrale, atât sacre, cât şi profane.
Colecţiile de artă sunt pline de idoli şi figuri sacre, care încetul cu încetul se şterg din memorie. Dar în muzee există, de asemenea, păpuşi care încă păstrează amprenta mâinilor creatorilor lor şi a mânuitorilor. Cu alte cuvinte, aceste marionete păstrează urmele dexterităţii umane, fanteziei şi spiritualităţii. Colecţii de păpuşi există pe fiecare continent şi în aproape fiecare ţară, sunt mândria colecţionarilor. Ele constituie importante piste pentru cercetare, păstrând memorii fundamentale ca dovadă valoroasă a diversităţii disciplinei noastre.
Arta, ca multe alte activităţi umane, este subiectul a două tendinţe: unificare şi diferenţiere. Astăzi vedem coexistenţa celor două tendinţe în activităţi culturale. Observam în mod clar cât de uşor este să călătoreşti, în aer sau prin intermediul Internetului, câte contacte ne facem la diverse congrese şi festivaluri, pentru a ajunge la o unificarea mai mare. Curând vom trăi într-adevăr în oraşul global al lui McLuhan. Aceste lucruri nu înseamnă că ne-am pierdut complet sentimentul pentru diferenţele culturale, mai degrabă că un număr mare de companii de teatru de acum înainte va folosi alte mijloace similare de exprimare. (…) ».