Ministrul Mişa, despre taxa de solidaritate: Un procent de 90% merge la bugetul de stat

0
340

Ministrul Finanţelor, Ionuţ Mişa, a explicat, ieri, că taxa de solidaritate de 2% va fi un fond prin care se doreşte asigurarea angajatului în cazul în care firma a intrat în insolvenţă. 90% din acest procent va merge însă la bugetul de stat, potrivit ministrului.

Contribuţia pentru solidaritate socială „nu este o taxă nouă, ci o contribuţie socială corelată cu măsura privind reducerea numărului contribuţiilor sociale şi cu necesitatea asigurării prestaţiilor sociale de care beneficiază salariaţii”, precizează, joi, într-un comunicat, Ministerul Finanţelor.

Instituţia menţionează că această contribuţie este „în conformitate cu principiile care stau la baza sistemelor de asigurări sociale, cum ar fi principiul contributivităţii şi cel al solidarităţii sociale”. „Contribuţia se plăteşte la bugetul de stat şi se datorează de către angajatori la fondul brut de salarii, fiind destinată alimentării Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale şi asigurării necesarului pentru plata prestaţiilor din domeniul asigurărilor sociale de care beneficiază salariaţii, cum ar fi indemnizaţiile pentru şomaj, indemnizaţiile primite pentru concediile medicale sau cheltuielile pentru accidente de muncă şi boli profesionale. Nivelul contribuţiei este stabilit astfel încât să asigure necesarul pentru plata prestaţiilor sociale de care beneficiază salariaţii”, arată Ministerul Finanţelor.

În ceea ce priveşte Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale, „obligativitatea constituirii acestuia este instituită prin Legea nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările ulterioare, care transpune Directiva Consiliului nr. 80/987/CEE privind apropierea legislaţiilor statelor membre referitoare la protecţia salariaţilor în cazul insolvabilităţii angajatorului, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L283 din 28 octombrie 1980, cu modificările aduse prin Directiva Parlamentului European şi a Consiliului nr. 2002/74/CE, publicată în Jurnalul Oficial nr. L270 din 8 octombrie 2002”, se mai arată în comunicat. Din Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale se asigură plata salariilor în situaţia în care angajatorii intră în insolvenţă, în limita a trei salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat.

Ministrul Finanţelor, Ionuţ Mişa, a anunţat miercuri seara, la Antena 3, că din 2018 angajatorii vor plăti o taxă de solidaritate de 2% din fondul de salarii. „Este o taxă reglementată şi printr-o directivă europeană, pe care o plăteşte angajatorul la fondul de salarii. Este o directivă europeană care reglementează pentru fondul de salarii o anumită taxă. (…) O plăteşte angajatorul la fondul de salarii, să aibă şi el o responsabilitate faţă de bugetul de stat”, a spus Ionuţ Mişa. Oficialul a insistat că această taxă „se aplică la fondul de salarii, care nu poate fi eliminată sau comasată cu alte categorii de contribuţii”.

Iar ieri, la un eveniment pe teme de Sănătate, a explicat că taxa de solidaritate de 2% va fi un fond prin care se doreşte asigurarea angajatului în cazul în care firma a intrat în insolvenţă. 90% din acest procent va merge însă la bugetul de stat. „E vorba de o contribuţie de solidaritate socială, nu e taxă nouă. În baza legii 200 din anul 2006 există un fond de sprijinire a salariaţilor pentru care angajatorul nu plăteşte contribuţii. Există, de asemenea, o directivă europeană, o decizie a Consiliului, nr. 80/987 a Comisiei Economice Europene, care reglementează instituirea unui fond pentru toti angajaţii pentru companiile la care au lucrat si au intrat în insolvenţă. Se doreşte asigurarea angajatului în situaţia în care angajatorul nu i-a plătit contribuţiile şi intră în insolvenţă”, a declarat ministrul Finanţelor.

Ministrul susţine că poate fi stabilită orice valoare, iar directiva europeană nu prevede un procent fix. „Acest 2% nu înseamnă integral fondul de salarii. O parte se va continua ca venit la bugetul de stat, ca ulterior de la bugetul de stat să fie acoperite financiar pentru partea de sănătate şi pentru asigurări sociale. Din 2% ,90 % merge la bugetul de stat pentru a acoperi diferite destinaţii în funcţie de soluţiile bugetare, şi 10 % către sprijinirea tuturor salariaţilor care se pot confrunta cu o situaţie în care angajatorul intră în insolvenţă şi nu le achită obligaţiile angajaţilor, fiindu-i afectată pensia. 90% va fi venit la bugetul de stat şi va avea ca destinaţia plata către anumite obligaţii sociale”, spune Mişa.

Măsura ar urma să fie aplicată începând cu 1 ianuarie 2018, fiind în circuitul de avizare, urmând a fi postată pe site în perioada următoare, a explicat Mişa, precizând că toate ţările din UE aplică acest procent.