La Club Electroputere din Craiova (Calea Bucureşti nr. 56) va avea loc mâine, 21 septembrie, ora 19.00, vernisajul expoziţiei „Piggy Bank”, realizată de artiştii Daniel Knorr şi Sorin Popescu / Coate-Goale. Evenimentul face parte din proiectul cultural „Interstiţii”, finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Club Electroputere Craiova itinerează expoziţia „Piggy Bank”, concepută de artistul Daniel Knorr pentru Salonul de Proiecte din Bucureşti. Expoziţia – care va rămâne deschisă până pe data de 9 octombrie – este gândită ca o instalaţie în cadrul căreia se inserează şi intervenţia tânărului artist Coate-Goale, instituindu-se astfel un dialog între lucrările celor doi artişti.
«Obişnuit să destabilizeze convenţiile care reglementează modul de funcţionare a sistemului artei, precum şi cele care marchează câmpul minat de conflicte al spaţiului public, Daniel Knorr adoptă de multe ori o perspectivă critică, fără a produce însă simple „gesturi” de natură conceptuală, susceptibile de a fi interpretate într-un mod neechivoc. Obiectul găsit / deşeul urban este transformat şi redimensionat de el prin reciclare, recontextualizare, un act menit a indica iminenţa proceselor entropice, semnalând totodată, cel puţin la nivel utopic, o posibilă deturnare de la finalitatea lui distructivă», precizează organizatorii evenimentului.
Daniel Knorr propune un tip de artă realizată în mare măsură de spectator, de public. De multe ori, lucrarea se materializează prin reacţiile, dezbaterile pe care le produce în sfera publică, în mass-media, o decizie cu conţinut polemic adoptată de artist. Aşa s-a întâmplat la Manifesta 7 (2008), când spaţiul expoziţional alocat propriei participări a devenit, prin voinţa artistului, spaţiu public, sau, în 2005, la Bienala de la Veneţia, când Pavilionul României a fost lăsat complet gol, purtând urmele expoziţiilor anterioare şi lăsând spaţiu liber întrebărilor – preponderent incomode – cu privire la construcţia identitară a României, aflată atunci în pragul intrării ei în Uniunea Europeană. Într-o anumită măsură, expoziţia de la Salonul de proiecte se înscrie într-o logică similară: spaţiul expoziţional se transformă în spaţiu de reflecţie, căci ceea ce primează este multitudinea de interpretări posibile – jonglarea cu concepte teoretice şi referinţe culturale, de la „valoarea de expoziţie” a artei până la consideraţii privind sistemul capitalist actual – pe care şi le construieşte fiecare privitor în parte.
Sorin Popescu / Coate-Goale e interesat de „stabilirea unui dialog urban cu spectatorul”, iar intervenţiile lui în spaţiul public schimbă sensurile mesajelor publicitare, atrag atenţia asupra stării avansate de degradare a clădirilor vechi sau deplasează configuraţia simbolică a unor locuri. În alte situaţii, abordarea lui experimentală se regăseşte în interogaţia îndreptată asupra dispozitivului fotografic.
Un proiect recent e acela de a transforma ţevile găsite oriunde în spaţiul exterior (la munte, în oraş – barele de bătut covoare) în obiective foto. În acest fel, „încadrarea e deja făcută”, iar imaginea este rezultatul unui act care suspendă complet implicarea subiectivă a artistului. În expoziţia „Piggy Bank”, Coate-Goale aduce expertiza lui în domeniul analizelor de laborator, contribuind la o meditaţie extinsă asupra legăturilor dintre artă, bani şi diverse modalităţi de evaluare simbolică şi reală.
- Daniel Knorr s-a născut în 1968, la Bucureşti, iar în prezent trăieşte şi lucrează la Berlin.
- Coate-Goale / Sorin Popescu s-a născut în 1988, la Craiova, unde este student al Facultăţii de Farmacie din cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie.