Pasajul din zona Lipscani nu poate fi reabilitat în cadrul proiectului de reabilitare a centrului istoric din cauză că nu se află pe domeniul public. Aleşii locali sunt convocaţi astăzi într-o şedinţă extraordinară pentru a aproba a doua oară proiectul pentru finanţare europeană, de această dată fără bazar.
Proiectul de amenajare şi revitalizare a centrului istoric din municipiul Craiova a fost depus spre aprobare la începutul acestui an, dar nu a primit nici până acum OK-ul pentru a se trece la semnarea cererii de finanţare, ultima etapă înaintea pornirii lucrărilor de execuţie. Acest lucru este cauzat de o greşeală a municipalităţii craiovene, care a introdus în proiectul iniţial o suprafaţă de teren pentru care nu are drept de proprietate. Este vorba de Bazarul Băniei, aflat acum într-o stare de degradare accentuată, dar totuşi folosit pentru că face legătura între străzile „Lipscani” şi „Mihail Kolgăniceanu”. Autorităţile intenţionează acum să îndrepte această eroare pentru a putea să depună, din nou, proiectul.
Bazarul nu se află pe inventar
Consilierii municipali craioveni sunt convocaţi astăzi într-o şedinţă extraordinară pentru a aproba forma refăcută a proiectului, care nu include Bazarul cu pricina. „În urma verificării conformităţii administrative şi a eligibilităţii, proiectul a fost declarat neeligibil”, se arată în raportul ce însoţeşte proiectul de hotărâre, aflat pe ordinea de zi. Potrivit raportului, Bazarul Craiovei nu se află pe domeniul public al municipiului, documentaţia cadastrală pentru intabularea dreptului de proprietate fiind respinsă de Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară. Se invocă motivul că acest obiectiv nu figurează în H.G. nr. 141/2008, care aprobă inventarul bunurilor care aparţin domeniului public al Craiovei.
Faţadele caselor nu pot fi refăcute
Prin proiect se propune reabilitarea străzile „Lipscani”, „România Muncitoare”, „Traian Demetrescu”, „Romain Rolland”, „Olteţ”, „Dreptăţii”, „Panait Moşoiu” şi „Buzeşti”, pe lângă infrastructura asfaltică fiind prevăzute lucrări complexe de schimbare a conductelor de utilităţi care alimentează zona. Partea proastă este că nu se poate interveni şi asupra faţadelor clădirilor. Deşi multe dintre ele se află într-o stare bună de conservare, păstrând detaliile arhitectonice specifice începutului de secol XX, autorităţile nu pot include în proiectul de finanţare aceste lucrări din cauză că imobilele sunt în proprietate privată. O variantă ar fi ca municipalitatea să-i despăgubească pe proprietari şi apoi să le reabiliteze, dar nu deţine un buget atât de generos.
Parfum de secol XX
Municipalitatea intenţionează să compenseze, totuşi, acest defect cu refacerea atmosferei tipice anului 1900. Potrivit proiectului, reţeaua de iluminat stradal va fi înlocuită cu lampadare ornamentale, care vor fi asemănătoare celor existente în perioada începutului de secol, în centrul vechi al Băniei. Până şi băncile vor păstra modelul ales de arhitectul E. Redont pentru băncile Parisului de la 1850, fiind realizate „din lemn cu picioare din fontă turnată”, după cum se arată în proiectul tehnic aprobat de consilierii locali cu un an în urmă. care detaliază proiectul. Pe străduţele din centru îşi vor face apariţia şi cinci statui, precum şi două fântâni arteziene luminate cu leduri submersibile. Valoarea totală a proiectului este de 76 de milioane de lei, toţi banii urmând să fie investiţi în reabilitarea centrului istoric.
Ar fi fost frumos sa fie refacute si fatadele cladirilor din zona, ar fi iesit super. Oare cum or fi facut cei de la Cluj sau Sibiu care le-au refacut si ce frumos arata inca de acum 15 ani ? Fatade frumos pastelate cu stucaturi ce ies discret in evidenta prin contrastul culorilor iar la ferestre sunt flori ca in oraselele din vest. Ce frumos ar fi atunci centrul vechi al Craiovei chiar mai mult ca acolo ar reinvia parfumul epocii.
parfum de secol xx-leduri submersibile!? sacro si profano bazarul “nu exista”,dar bine ca exista cei care n-ar trbui sa existe,uita de misiuna lor,uita ca bazarul e istorie,uita de unde au plecat,ei nu fac istorie ci distrug valori ,sau le aduc la valoarea lor-consumism- “cine uita nu merita!”N.Iorga
Comments are closed.