Acreditarea Erasmus+ pe linia Educație Școlară de la Colegiul Național „Elena Cuza”, cod acreditare 2021-1-RO01-KA120-SCH-000046801, se află în cel de-al treilea an de implementare, iar rezultatele bune se adună. Până acum, acreditarea a adunat cinci mobilități ale elevilor în țări precum Germania, Spania, Cipru, Franța sau Turcia, două activități de job shadowing pentru profesori și nouă participări la cursuri ale cadrelor didactice. Pentru cel de-al treilea an, proiectul își propune alte două mobilități pentru elevi, două job shadowing și două cursuri pentru profesori. În plus, proiectul numără multe activități de diseminare atât în cadrul școlii, cât și în plan național și internațional.
Temele activităților menite să ajute la atingerea obiectivelor proiectului au vizat subiecte precum respectarea drepturilor omului în context european, împreună cu promovarea valorilor europene, neutralizarea comportamentelor de risc și îmbunătățirea relației școală-familie, achiziția de metode inovative de predare-învățare și internaționalizarea școlii prin crearea unei rețele de școli europene partenere, dar și formarea de specialiști în management educațional. Toate aceste activități se derulează vizând în permanență prioritățile programului Erasmus+, cum ar fi incluziunea, digitalizarea, conștientizarea asupra climei și a sustenabilității, dar și educația antreprenorială. Nu în ultimul rând, proiectul, în întregul său, vizează dezvoltarea competențelor lingvistice atât pentru elevi, cât și pentru profesori. O analiză realizată la nivelul școlii a arătat că demararea proiectului de acreditare Erasmus+ i-a încurajat pe elevi să își îmbunătățească competențele lingvistice, ceea ce reprezintă o condiție a participării la mobilități dedicate elevilor. Și, ca o surpriză în spațiul învățământului preuniversitar, și profesorii au aderat la această tendință. În acest sens, în anul 2024, prof. Liviu Cotfasă, director al Colegiului Naţional “Elena Cuza”, a avut inițiativa organizării unui curs de limba engleză pentru profesori. „Este necesar să înțelegem că modernizarea actului didactic, pe lângă achiziția de metode moderne, implică și accesul la o gamă largă de instrumente didactice, multe dintre acestea fiind accesibile în limba engleză. Pentru a surmonta bariera lingvistică, am gândit organizarea unui curs de limba engleză. La început, în joacă, însă ne-am readaptat la rolul de elevi, ne-am mobilizat să facem teme și să participăm la simularea examenului Cambridge pe care, în cele din urmă, l-am și absolvit cu rezultate care ne onorează”, a precizat Liviu Cotfasă.
O provocare pentru cadrele didactice
Inițiativa unui astfel de curs a însemnat o provocare nu doar pentru profesori, ci și pentru cadrul didactic care s-a ocupat cu pregătirea acestora, prof. Ana Maria Ştefănescu, care a menţionat: „Am acceptat provocarea de a preda limba engleză colegelor mele cu emoție deoarece, pe de o parte, nu mai predasem adulților înainte, pe de altă parte, pentru că era vorba despre colegele mele și trebuia ca totul să decurgă firesc, natural, păstrând și rigoarea profesională în același timp. Ne-am obișnuit repede, ne-am pus pe treabă cu seriozitate și toată munca a fost încununată cu succes atunci când au venit rezultatele examenului Cambridge, pe care toată lumea l-a luat cu brio. Am fost mândră că mi-am putut ajuta colegele să-și depășească angoasele de a vorbi cu degajare în limba engleză și să le insuflu încredere că pot promova un examen în limba engleză, chiar dacă uneori au simțit că nu pot face față, că e prea mult, prea obositor”. Aflați din nou de partea cealaltă a catedrei, profesorii de la Colegiul Național „Elena Cuza” s-au înscris la curs conștienți că achiziția de competențe lingvistice face parte din dezvoltarea profesională personală, dar și pentru modernizarea viziunii școlii. „Cursul de limba engleza, desfășurat la inițiativa domnului director, ne- a oferit șansa de reveni în bănci, de a lucra alături de colegi entuziasmați, punctuali și curioși, ori de a ne elabora un program de învățare. Poate au fost momente când ne-am simțit obosiți sau neîncrezători, dar am reușit să finalizăm acest proiect, dovada sunt rezultatele obținute la examenul din luna decembrie”, este de părere prof. Simona Nicu, una dintre absolventele examenului Cambridge pe care profesorii l-au susținut la jumătatea lunii decembrie 2024. Ca urmare a susținerii și promovării examenului Cambridge, nouă profesori de la Colegiul Național „Elena Cuza” (Liviu Cotfasă, Camelia Cristea, Gabriela Militaru, Simona Nicu, Marilena Nițescu, Leila Podeanu, Simona Sanda, Adina Ursu, Fleur Vlăduțoiu) au obținut diplome de competențe lingvistice cu rezultate deosebite, nivel B1 și C1. „Din ce știm noi, este prima dată în mediul preuniversitar din zona Olteniei când un grup organizat de profesori, sub îndrumarea unui coleg, reușesc performanța de a obține o diplomă Cambridge”, spune domnul director, adăugând că „a existat o astfel de inițiativă comună cu alte licee din oraș în legătură cu limba franceză. În felul acesta, în anul 2020, mai mulți profesori din oraș, dintre care patru de la Colegiul Național „Elena Cuza”, au obținut diploma DELF. Considerăm că dezvoltarea competențelor lingvistice este o necesitate, mai ales într-un liceu de renume care are clase de bilingv franceză ori engleză”, a mai spus Liviu Cotfasă. O altă grupă de profesori, îndrumată de prof. Delia Cristea, studiază Limba engleză, în vederea obținerii certificării în aceasta.