Casa Judeţeană de Pensii Dolj – noi precizări

0
7475

 În ziua de 19 septembrie, directorul  – executiv al Casei Judeţene de Pensii (CJP) Dolj, Daniela Licu, a venit cu noi precizări în ceea ce priveşte reglementările  Legii nr.360/2023, intrată în vigoare de la 01 septembrie 2024. Acestea se referă la drepturile succesorale, acordarea ajutorului de deces, recalcularea veniturilor nepermanente.

Potrivit prevederilor Ordinului nr. 874/26.06.2024,  emis de Președintele Casei Naționale de Pensii Publice, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 651/09.07.2024, care a intrat în vigoare începând cu data de 01.09.2024, pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii nerezidenți aflați în plată au obligația de a transmite semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an, un certificat de viață. “Este vorba despre confirmarea existenţei beneficiarilor nerezidenţi, aflaţi în plată – transmiterea certificatului de viaţă. Certificatul de viață se transmite de beneficiarul nerezident din proprie inițiativă, prin poștă sau prin e-mail – pensii.dolj@cnpp.ro. De asemenea, venim cu PRECIZĂRI REFERITOARE LA ADEVERINȚELE CARE ATESTĂ CALITATEA DE ELEV/STUDENT PENTRU BENEFICIARII DE PENSII DE URMAȘ. Conform prevederilor art. 64 din HG nr. 181/2024, privind Normele de aplicare ale Legii nr. 360/2023 plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare celei în care copilul beneficiar al pensiei de urmaş a împlinit vârsta de 16 ani, în cazul în care acesta nu face dovada continuării studiilor într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii. Plata pensiei de urmaş se suspendă cu data de 01 noiembrie a anului în curs, în situaţia copiilor urmaşi cu vârstă cuprinsă între 16-26 de ani, dacă nu fac dovada continuării studiilor într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii. Dovada continuării studiilor, se prezintă Casei Teritoriale de Pensii,  în termen de 10 zile de la data începerii anului şcolar/universitar. Reluarea în plată a pensiei de urmaş se face de la data suspendării, respectiv de la data angajării în cazul copilului urmaş, medic rezident, cu respectarea termenului general de prescripţie”, a precizat Daniela Licu – director – executiv al CJP Dolj .

Noutăţi pentru acordarea ajutoarelor de deces

Potrivit prevederilor art. 111 alin. 2 din Legea nr. 360/2023, ajutorul de deces se acordă și în cazul decesului persoanei care,  în ultimele şase luni anterioare decesului , a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă. Art. 111 alin. 2 nu se aplică: în cazul decesului pensionarului; nici in vederea acordării ajutorului de deces pentru decesul unui membru de familie care, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar al sistemului public de pensii. Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescripție, calculate de la data emiterii certificatului de deces (nu de la data decesului) – art. 116 alin. 2 din lege. Ajutorul de deces poate fi acordat si persoanei juridice, doar prin virament bancar, iar dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces se face doar cu inscrisuri (ex. factură), nu se poate face dovada prin declarație pe proprie răspundere autentificată. Competența în ceea privește plata ajutorului de deces revine exclusiv caselor de pensii, a fost eliminată competența agențiilor pentru ocuparea forței de muncă județene privind plata ajutorului in cazul decesului șomerului sau al unui membru de familie al acestuia. “Menționăm faptul că cererile înregistrate începând cu data de 01.09.2024 se soluționează în temeiul Legii nr. 360/2023, chiar si în cazul decesului asiguratului sau pensionarului survenit înainte de această dată, cu îndeplinirea condițiilor de eligibilitate prevăzute de acest act normativ. Cuantumul ajutorului de deces în cazul decesului asiguratului sau al pensionarului este de 7.567 lei, iar în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului este de 3.784 lei. Membru de familie, în sensul legii, poate fi: soţul/soţia; copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani sau copiii indiferent de vârstă dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani; părinţii (socrii) şi bunicii oricăruia dintre soţi”, a mai spus Daniela Licu.

Referiri la recalcularea veniturilor nepermanente şi la alte aspecte

În ceea ce priveşte recalcularea veniturilor nepermanente, Daniela Licu vine cu precizări: “Pentru adeverinţele eliberate înainte de 18.06.2021, data intrării în vigoare a Ordinului MMPS nr. 487/2021, se valorifică dacă îndeplinesc condițiile de valabilitate si legalitate, chiar dacă nu sunt conforme cu modelul prevăzut în anexa la Ordin si angajatorul a făcut mențiunea ca asupra veniturilor respective s-a datorat contributia de asigurări sociale de stat; pentru adeverințele eliberate după data de 18.06.2021, data intrării în vigoare a Ordinului MMPS nr. 487/2021, acestea sunt valorificate dacă este respectat modelul din Ordin și angajatorul a făcut mențiunea că asupra veniturilor respective s-a datorat contribuția de asigurări sociale de stat. În aceste două situații,  drepturile de pensie recalculate se acordă începând cu data de 01.09.2024,  dacă beneficiarii au depus cereri de recalculare înainte de 31.08.2024. Adeverințele eliberate după 01.09.2024, data intrării în vigoare a Legii nr. 360/2023,  se valorifică dacă este respectat modelul prevăzut în Anexa 6 din lege și angajatorul a făcut mențiunea că s-a datorat contribuția de asigurări sociale de stat. De asemenea, programul de lucru cu publicul a revenit la normal. Sala mare a fost reconfigurată, acolo fiind deschise mai multe ghişee pentru informaţii. În acelaşi timp, avem, în două serii lunare, acordarea de bilete de odihnă şi tratament pentru pensionari , numărul fiind undeva la 300, pe fiecare serie. Pe 23 septembrie, vor fi redistribuite tichetele care nu au fost solicitate “, a mai spus Daniela Licu.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul
Numele

Operaţie antispam (completează):  *