Subfinanţarea sistemului educaţional, impact negativ asupra învăţământului preuniversitar

0
343

Consiliul Naţional al Elevilor susţine iniţiativa ANOSR, prin care studenţii din România trag un semnal de alarmă în ceea ce priveşte subfinanţarea sistemului educaţional, care are un impact negativ asupra învăţământului preuniversitar

În prezent, sistemul educaţional preuniversitar necesită o creştere a finanţării pentru a fi posibilă revizuirea programei şcolare, dotarea tehnică a unităţilor de învăţământ, integrarea şi formarea tinerilor pentru piaţa muncii, dar şi asigurarea unor condiţii şi sevicii sociale favorabile, precum burse şi alocaţii şcolare şi programe de consiliere şi orientare în carieră. Printre priorităţile de finanţare şi evaluare ale sistemului se află şi şcolile tehnologice, care nu pregătesc elevii pentru piaţa muncii şi nu sunt promovate ca o alegere viabilă în defavoarea învăţământului teoretic.  Totodată, sistemul este foarte afectat de lipsa pregătirii resursei umane. Datorită renumeraţiei profesorilor, meseria aceasta nu reprezintă cu adevărat o oportunitate în cariera unei persoane, ci din contră, o alternativă a lipsei altor oportunităţi în piaţa muncii.

Dezvoltarea gradului de pregătire a forţei de muncă

Odată cu stabilirea unei viziuni pe termen lung asupra sistemului educaţional, Consiliul Naţional al Elevilor consideră necesară o amplă analiză a acesteia din punct de vedere economic. Trebuie anticipate efectele şi consecinţele creşterii succesive a finanţării sistemului educaţional, în condiţiile economice actuale, în raport cu impactul pe care această investiţie îl va avea asupra societăţii. În ţările dezvoltate, finanţarea corespunzătoare a educaţiei determină dezvoltarea gradului de pregătire a forţei de muncă, creşterea angajabilităţii pe piaţa muncii, dezvoltarea competenţelor tehnice si vocaţionale, care să corespundă ceriţelor pieţei economice şi angajatorilor, respectiv dezvoltării unor noi tehnologii în diverse domenii. De asemenea, la nivel social, se înregistrează o investiţie în cultură, perspective de dezvoltare personală şi profesională, dar şi o responsabilizare considerabilă a cetăţenilor faţă de comunitate şi legile care guvernează societatea.

„Trebuie să ne conformăm normelor europene”

Pentru a trage un semnal de alarmă faţă de consecinţele dezastruoase pe care le are alocarea unui buget prea mic pentru educaţie, studenţii vor afişa mesaje şi se vor plimba, alături de o vacă, pe străzile oraşului. Ei amintesc, de asemenea, de asumările făcute la nivel internaţional de România, de prevederea Legii Educaţiei Naţionale prin care se stipulează acordarea unui procent de 6% din PIB pentru educaţie şi de promisiunea făcută de partidele politice în acest sens, prin Pactul Naţional pentru Educaţie.“Educaţia este considerată ca fiind o prioritate naţională, însă nu a fost tratată corespunzător. Trebuie să ne conformăm normelor europene, iar creşterea finanţării pentru educaţie reprezintă calea spre dezvoltarea unui sistem adaptat nevoilor socio-economice actuale.” a declarat, Iulia Miron,  preşedinte CNE.

 

Iniţiativa ANOSR a fost discutată în cadrul Forumului Organizaţiilor Studenţeşti din România, din perioada 2-8 august, la care Consiliul Judeţean al Elevilor Dolj a fost reprezentat de către Alexandru Ionuţ Muşuroi, şef Departament Mobilitate, Formare şi Consiliere