Municipalitatea craioveană caută încă şi acum o soluţie miraculoasă pentru susţinerea reţelei de canalizare de pe bulevardul Râului. Rezervate în detalii, autorităţile spun că au în plan nişte soluţii „locale”, care să afecteze strict doar vechiul tronson al bulevardului, devenit vulnerabil la inundaţii şi, mai nou, şi la surpările de teren, aşa cum s-a întâmplat la începutul acestei veri.
Ceea ce s-a întâmplat pe bulevardul Râului în urmă cu ceva timp, când o parte din stradă s-a lăsat sub presiunea apei strânse de la ploi, este o consecinţă a lucărilor făcute în trecut. Asta susţine primarul Craiovei, Mihail Genoiu, care a explicat că nici atunci nu a greşit nimeni procedând aşa, doar că alta era tehnologia de lucru în materie de infrastructură în anii 2000, şi alta este acum. „Ceea ce a apărut pe bulevardul Râului sunt nişte probleme legate de casetarea anterioară, cea executată în perioada anilor 2000. A fost făcută cu o altă tehnologie, care, în timp, a cedat, îndeosebi din cauza precipitaţiilor foarte puternice din această primăvară”, a menţionat edilul-şef al Craiovei.
Vechea canalizare a fost aşezată direct pe pământ
Potrivit acestuia, s-a procedat greşit când s-a făcut prima parte a canalizării, în sensul că patul de susţinere a casetelor ce preiau apa pluvială de la suprafaţă a constat doar într-o tasare a terenului şi cam atât. Primarul Mihail Genoiu a explicat că, la lucrările moderne care se fac acum în domeniu, bucăţile de canalizare nu se mai aşează direct pe pământ, ci pe o altă placă de beton, lucru care oferă mai multă stabilitate. „La canalizarea cea nouă, casetele au fost aşezate pe o placă de beton, iar posibilitatea ca ele să lucreze în timp şi să se deformeze nu mai există, aşa cum s-a întâmplat în prima parte a bulevardului”, a menţionat Genoiu.
De ce nu a putut fi amânat proiectul european
Întrebat de ziarişti de ce s-a preferat, totuşi, să se continue lucrările de amenajare a unui nou tronson, în detrimentul refacerii canalizării, reprezentantul primăriei a explicat că nu se putea renunţa la lucrare, fiind vorba de un proiect cu fonduri europene. „Bulevardul Râului, dacă ne referim la proiectul european, a prevăzut o continuare a casetării şi reabilitarea covorului asfaltic acolo unde nu era deloc. Proiectul acesta nu putea fi amânat pentru că, după părerea mea, se pierdea. Execuţia financiară pe fonduri europene s-a întins pe o perioadă care a expirat la 31 decembrie 2015, iar dacă amânai această reabilitare a părţii carosabile ca să faci casetarea, efectiv ieşeai din această perioadă”, a argumentat edilul-şef din Bănie.
Cum lucrăm sub asfalt fără să-l ciobim
Autorităţile, care ştiu de unde provine problema, încearcă acum să găsească o rezolvare cât mai rapidă şi eficientă. „O să găsim soluţii, probabil unele locale, care să nu afecteze întreaga suprafaţă”, a menţionat, lapidar, primarul Craiovei. Fiind vorba de o intervenţie la reţeaua de canalizare, cee mai mare temere a municipalităţii este că va trebui să fie spart asfaltul, ceea ce nu este deloc avantajos. Stratul de asfalt existent pe Râului, chiar şi pe partea veche a bulevardului, se află într-o stare încă bună, astfel că autorităţilor nu le dă mâna să înceapă să-l mărunţească cu picamărele. În atare situaţie, municipalitatea continuă să caute mai bine acele soluţii care să producă, dacă se poate, pagube cât mai mici.
Probleme şi la noul tronson
Pe de altă parte, nici partea nouă a bulevardului, adică aceea care a fost realizată pe fonduri europene, nu a fost scutită de probleme. După cum se ştie, în 2015, a fost casetat şi asfaltat ultimul tronson al acestei artere, iar o porţiune din această lucrare – sectorul cuprins între strada Brestei şi podul Tabaci – a crăpat, la puţin timp după recepţie. Reprezentanţii Ispectoratului de Stat în Construcţii Dolj au făcut obiecţii la recepţie, recomandând să fie remediate toate probleme. Primăria Craiova a comandat, la rândul ei, o expertiză tehnică, iar expertul a venit cu trei propuneri pentru refacerea porţiunii de stradă. Concluzia comună a experţilor a fost că problemele au plecat de la faptul că a fost păstrată fundaţia existentă, fiind prevăzută doar frezare şi aşternerea unui singur strat de uzură.