Pentru prima dată, un elev din Dolj va participa la Olimpiada Europeană de Geografie

0
3135

În perioada 09-14.04.2023, s-a desfășurat, la Pitești, Olimpiada Națională de Geografie la care au participat aproape 350 de elevi din toate județele țării, care au parcurs mai multe probe ( proba teoretică scrisă 75%, proba practică scrisă 25%, proba de baraj pentru calificare  la etapa internațională și europeană). De la Colegiul Național ”Carol I” Craiova s-au calificat la etapa națională doi elevi: Dumitrescu David Mihai, clasa a IX-a, îndrumat de prof. Maria Ciobanu și Ghiță Emma Daria, clasa a XII-a, îndrumată de prof. Gabriela Gică. Unul dintre ei a obţinut calificarea la Olimpiada Europeană de Geografie, fiind primul elev din Dolj care obţine această performanţă.

Ambii elevi sunt la a II-a participare la Olimpiada Națională de  Geografie, obținând rezultate bune în fiecare an. Acum,  pe lângă rezultatul și poziția ocupată în clasamentul general al clasei din care fac parte, elevul Dumitrescu David Mihai, în urma probei de baraj va  reprezenta România la Olimpiada de Geografie Europeană (Balcaniada) pentru seniori 2023. “Ce reprezintă performanța pentru elevi, o spun chiar ei: ”pasiune, lucrul în echipă, socializare, muncă, seriozitate, perseverență și nu în ultimul rând plăcerea de a cunoaște locuri și oameni”. Un dascăl trăiește prin rezultatele și performanța elevilor săi!”, a precizat prof. Maria Ciobanu.

Ce spun premianţii

Dumitrescu David Mihai, clasa a IX-a C.N. ”Carol I” Craiova

”Ultimii doi ani, în care m-am văzut participant nu la una, ci la două Olimpiade Naționale de Geografie (2022 – București și 2023 – Pitești) au reprezentat și continuă să reprezinte, pentru mine, un soi atipic de destindere, întrucât întotdeauna am găsit o bucurie nespusă în studierea geografiei și, mai presus, în descoperirea a tot ce este în țara, planeta și universul nostru, prin intermediul acesteia. Pentru nou-veniți, ONG probabil reprezintă o simplă competiție. La fel am simțit și eu, în clasa a VIII-a, la vestea calificării la ONG 2022. Într-adevăr, olimpiada este momentul de strălucire, în care fiecare ar trebui să dea tot ce are mai bun spre atingerea unui mult-dorit premiu, în urma participării la două probe (cea teoretică – 75% din punctaj și cea practică – 25% din punctaj) și chiar înscrierea la proba de baraj, în urma căreia participanții pot ajunge la Olimpiada Internațională de Geografie sau la Olimpiada Europeană de Geografie (Balcaniada), așa cum, printr-o reușită complet neașteptată și neprevăzută, am ajuns să fac chiar eu, în clasa a IX-a, la ONG 2023. Totodată, ONG oferă o oportunitate strălucită de călătorit și de a analiza geografic nenumărate areale din frumoasa noastră patrie. Variația locației face ca fiecare an să aducă o senzație cu totul și cu totul altfel, compunând, încet-încet, un turneu al întregii țări, de o parte din care ne putem bucura și noi, tinerii care alcătuim chintesența concursului. Experiența celor două olimpiade nu s-a limitat însă la o banală expunere de cunoștințe, ci a reprezentat o aventură în adevăratul sens al cuvântului. Am avut prilejul de a întâlni nenumărate persoane cu care să împărtășesc marea pasiune pentru geografie, dar nu numai. Aceste „frânghii aurii”, împărtășirea pasiunilor comune, mentalități similare, și, desigur,geografia, au clădit prietenii care nu se dărâmă nici în cele mai aprigi clipe, nici la cele mai mari distanțe, nici la sfârșit de olimpiadă. Pe parcursul a celor aproape două săptămâni, separate de un an plin de gânduri mărețe și o așteptare copleșitoare, nu am câștigat numai premii materiale, foi cu nume, ci simt că am trăit o întreagă viață, alături de oameni care, deși nu cu multă vreme în urmă, erau simple fețe fără expresie, au devenit o parte din existența mea în fiecare zi, pe care nu aș putea să mi-o imaginez altfel. Geografia mi-a deschis ușa ce îmi arată de ce sunt în stare, la fel cum a făcut și pentru miile de alți elevi ce au trecut prin cel puțin una dintre cele 41 de ediții ale olimpiadei. M-a ajutat să mă înțeleg și să descopăr o lume complet nouă, ce înflorește prin fiecare dintre noi și care dă dovadă întregii lumi de o educație bună în țara noastră și mi-a schimbat viața de la un capăt până la celălalt. De aceea, îmi doresc din tot sufletul să particip la ONG și anul viitor, și sper că mulți își doresc același lucru!”

Ghiță Emma Daria, clasa a XII-a C.N. ”Carol  I” Craiova

”Ultima mea participare la Olimpiada de Geografie se finalizează cu și mai multă bucurie având în vedere că tradiția geografiei în Carol nu dispare. M-am întors de la Pitești cu lecția învățată: să nu tratez cu superficialitate cele mai banale informații dintr-un manual, în cazul în care vreau ca premiul obținut să reflecte capacitatea mea intelectuală. Mai mult decât atât, am realizat că cea mai mare importanță într-o competiție nu o are rezultatul, ci experiența în sine. Am cunoscut atâția oameni cu care împărtăștesc pasiuni comune, unii mult mai buni sau informați decât mine, dar cu care am comunicat. Și cred că despre aceasta este de fapt vorba. La final de liceu, îmi număr diplomele de la etapele naționale ale concursurilor Terra, mențiunea ministerului, calificarea la baraj în clasa a 11-a sau premiul special de acum (de care nu sunt atât de mândră, bineînțeles) și nu regret niciun moment în care am spus “hai să mai citesc ceva la geografie”. Olimpiada a constituit un mod în care mi-am putut valorifica pasiunea pentru geografie, o pasiune care poate ar fi rămas în stare latentă în perioada pandemiei, dar și o oportunitate de a lega prietenii, un aspect, cred eu, mai important decât toate premiile. Anul acesta m-am clasat pe poziția a 15-a, iar anul trecut pe a 7-a. Rezultatul final mă mulțumește având în vedere faptul că mă pregătesc pentru o admitere la o facultate cu profil tehnic, dar în același timp îl percep ca pe o lecție: să nu tratez nimic cu superficialitate. Mă bucur nespus de mult că, odată plecată la facultate, elevii de la “Carol” vor continua ceva ce am finalizat eu în această primăvară, și mă bucur nespus de mult pentru multitudinea de șanse de participare pe care le pot încă folosi pentru a se perfecționa, aducând liceului nostru rezultate mult mai bune decât ce am adus eu.”