În ziua de 19 februarie, data la care s-a născut marele sculptor Constantin Brâncuşi, Centrul Cultural care îi poartă numele, din Cetatea Băniei, a găzduit, în cadrul “Zilelor Brâncuşi”, prezentarea unui volum, semnat de prof.dr. Doina Lemny, cercetător în cadrul Centrului Cultural “Georges Poumpidou” din Paris, care se ocupă de ani de zile de opera titanului sculpturii universale – “Incursiune în opera şi viaţa lui Brâncuşi”. A fost o dezbatere care ni l-a readus între noi pe Brâncuşi.
În 2022, Centrul Cultural ” Brâncuşi” din Craiova a fost inaugurat oficial, iar, de atunci, a găzduit mai multe întâlniri de gală, cum a fost şi cea din ziua de 19 februarie 2024. “Este cea de-a II-a ediţie a “Zilelor Brâncuşi”. În fiecare an ne propunem să redăm Culturii spaţii care ne pot pune în valoare istoria. În ceea ce priveşte prezentarea de astăzi, 19 februarie, este o manifestare de gală. Nu sunt specialist în domeniu, dar doresc să spun că modernismul în artă nu este uşor de înţeles. Cei care se dedică lui Brâncuşi, merită toate felicitările. Doamna Lemny este unul dintre aceştia şi va oferi explicaţii bazate pe cercetare, care nu pot fi contrazise”, a precizat Cosmin Vasile, preşedinte al Consiliului Judeţean Dolj.
Ideile esenţiale care îl reprezintă pe Brâncuşi, scoase în evidenţă
Prof.dr. Doina Lemny este, în prezent, cercetător la Centrul Cultural “Georges Poumpidou” din Paris. A fost muzeograf, la începutul carierei, iar, cu timpul a şi-a luat Doctoratul în “Istoria Artei”. De ani de zile , vocaţia sa a fost Constantin Brâncuşi, fiind, în acest moment, unul dintre cei mai buni “brâncuşiologi” din lume, deşi titulatura îi displace. Lucrarea pe care a prezentat-o la Craiova este o încununare a muncii sale, care a atins toate momentele importante din viaţa marelui sculptor. “Ceea ce prezint la Craiova este rezultatul unor mulţi ani de cercetări, care s-a bazat pe documente. Nu-mi place să fiu numită “brâncuşiolog”. De mai bine de 30 de ani lucrez pe această temă. Am contribuit, în 1997, la reconstituirea atelierului său din Paris. Sunt legată de el, spunându-i şi soţului că trebuie să mă accepte. În ultimii doi ani, am publicat, la Paris, două cărţi despre el. Aş putea spune că am făcut o monografie a sa, prin prezentarea ideilor esenţiale care îl reprezintă”, a precizat Doina Lemny.
Marele sculptor, prezentat aşa cum a fost
Incursiunea în viaţa şi opera lui Constantin Brâncuşi este cât se poate de explicită, prezentată de doamna Doina Lemny : “Brâncuşi a fost cât se poate de pasionat de fotografie, iar, atunci când a învăţat cum se procedează cu aparatul, şi-a făcut foarte multe autoportrete, pe care eu le-am găsit şi le-am folosit în volum. Legătura lui cu ţara a fost tot timpul solidă. În 1907 , a fost prezentat marelui Auguste Rodin, de doi compatrioţi. Nu a stat decât patru luni acolo, intervenind ruptura dintre ei, dar Rodin a avut tot timpul o admiraţie pentru el. Referitor la legătura cu România, îi plăcea foarte mult mămăliga, iar tinerii care îi treceau pragul gustau , pe lângă aceast, şi alte delicatesuri româneşti – mujdei de usturoi, fripturi făcute ca la ţară, etc”. Referitor la relaţia sa cu femeile şi mai ales cu Maria Tănase, Doina Lemny a venit cu precizări documentate : “Este un capitol sensibil. A corespondat cu foarte multe femei, unele dintre ele fiindu-i muze. Era un om foarte atrăgător, avea un şarm al lui, dar era, contrar celor ce se spun, un pudic. Avea o delicateţe faţă de femei. Cu pianista Vera Moore, a avut o relaţie mai specială, să-i spunem aşa, această dăruindu-i şi un copil . Referitor la Maria Tănase, sunt numai legende. O singură dată s-au întâlnit, la Expoziţia Universală de la New York, în 1939, când au fost şi fotografiaţi. Restul sunt poveşti, legendă, dar care nu-i fac bine memoriei lui Brâncuşi “.