Conform unei Ordonanţe de Urgenţă, aprobată , ieri, de Guvern, un elev navetist va deconta o sumă dublă faţă de cea actuală: de la 66 de lei la 132 de lei, arată Ministerul Educaţiei, printr-un comunicat. Dar, aceasta ar putea să nu fie aplicată, deoarece Consiliul Legislativ consideră că proiectul de Ordonanță de Urgență pentru decontarea navetei elevilor ar putea fi neconstituțional.
FOTO: Franz 1212/Dreamstime.com
Ministerul Educației mai precizează că, în vederea identificării unei soluții pe termen lung, la nivelul Guvernului, a fost desemnat un comitet interministerial cu scopul de a crea mecanismele cele mai eficiente pentru ca transportul dintre școala și domiciliul elevilor navetiști să nu presupună niciun cost pentru aceștia. Proiectul de Ordonanță de Urgență pentru decontarea navetei elevilor ar putea fi neconstituțional, potrivit Consiliului Legislativ, deoarece se consideră că elevii navetiști sunt tratați diferit în privința realizării acelorași drepturi fundamentale.
Exemplu de decontare
Pentru a explica mecanismul, Ministerul Educației dă un exemplu pentru modul de creştere a sumelor decontate. “Pentru a exemplifica, în cazul unui elev care locuiește la 15 km de școală, acesta va primi 60 de lei pentru primii 3 km la care se vor adăuga 6 lei pentru fiecare km dintre cei 12 rămași, rezultând un total de 132 de lei, bani pe care elevul îi primește înaintea achiziționării abonamentului. Pentru a înțelege creșterea, până acum, pentru aceiași 15 km, un elev ar fi primit 30 de lei pentru primii 3 km la care se adăugau 3 lei pentru fiecare km dintre ceilalți 12, cu un total de 66 de lei“, se precizează în comunicat. “În cazul în care costul transportului este mai mare decât suma forfetară, aceasta poate fi majorată cu până la 100%, dar nu mai mult decât contravaloarea documentelor de transport prezentate de către elevii care solicită suplimentarea sumei forfetare. În acest caz, sumele se decontează pe baza documentelor de transport emise de operatorii de transport. În situația în care suma forfetară lunară, majorată cu 100%, nu acoperă cheltuielile lunare de transport pe bază de abonament/pachet de bilete (din cauza pacticării unor tarife excesive, ajungând până la 30 lei/km/lună, față de alte situații în care tariful este de 3 lei/km/lună), diferența poate fi decontată din bugetele județelor/ sectoarelor municipiului București. Elevilor cazaţi la internat sau în gazdă în localitatea unde studiază li se asigură decontarea cheltuielilor de transport între localitatea în care studiază și localitatea de domiciliu, din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ unde sunt şcolarizaţi, atât pentru contravaloarea a patru călătorii dus-întors/lună, cât și pentru contravaloarea unei călătorii dus-întors efectuate în perioada fiecărei sărbători legale. Decontarea se face pe baza documentelor de transport”, mai informează ME.
Nu toată lumea acceptă varianta
Sunt două tabere care şi-au spus punctul de vedere. Consiliul Național al Elevilor și Federația Părinților Edupart au anunțat că susțin proiectul de ordonanță care decontează naveta elevilor cu sume mai mari decât în prezent, potrivit unui comunicat comun. Pe de altă parte, asociațiile de elevi din Constanța, Vâlcea, Ilfov și FePal critică deschis Ministerul Educației și nu susțin sub nicio formă proiectul de OUG, pe care-l prezintă ca o copie a OUG 50, contestată de o parte din aceste organizații la CCR. Ministerul Educației a promovat un proiect de Ordonanță de Urgență, care a fost şi aprobat de Guvern, similar celui contestat la Curtea Constituțională, în care sumele decontate cresc, dar care nu asigură gratuitatea. Curtea Constituțională a amânat pentru 24 noiembrie pronunțarea asupra constituționalității Ordonanței de urgență nr. 50/2021, privind transportul elevilor. Totul porneşte de la o decizie a fostului ministru al Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, prin care au fost lăsaţi peste 130 de mii de elevi navetiști fără bani de transport la școală, pe o schemă paralelă cu Legea.