Codul drepturilor şi obligaţiilor studentului, precum şi Statutul elevilor , aproape necunoscute

0
371
Conform unui raport prezentat ieri, Codul drepturilor studenţilor şi Statutul elevilor sunt aproape necunoscute. Astfel, 19% dintre universitățile de stat din România fie nu au adoptat, fie nu au publicat pe site Codul drepturilor și obligațiilor studentului, se arată într-un raport național privind drepturile și obligațiile studenților. Doar 5,4% dintre drepturile garantate se regăsesc în toate codurile universitare ale universităților care au adoptat un Cod, însă în ceea ce privește preluarea obligațiilor studenților, 25% din obligațiile stipulate la nivel național au fost integrate. De asemenea, în ceea ce privește respectarea drepturilor elevilor, rezultatele Raportului privind implementarea Statutului elevului la nivel național pentru anul școlar 2020-2021 relevă faptul că peste o treime din respondenți (38,1%) nu au auzit până acum de Statutul Elevului, după cum precizează edupedu.ro.

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și Consiliul Național al Elevilor (CNE) au lansat miercuri, cu ocazia Zilei Internaționale a Elevului și a Studentului, Raportul național privind respectarea Codului drepturilor și obligațiilor studentului în instituțiile de învățământ superior de stat din țară, corespunzător anului universitar 2020 – 2021, respectiv Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel național, corespunzător anului școlar 2020 – 2021, se anunță într-un comunicat de presă comun al celor două organizații reprezentative. Raportul de la CNE mai arată că aproape jumătate dintre elevii (40%) afirmă că nu și-au putut alege materiile opționale. „Deși Statutul Elevului, primul document ce reglementează distinct drepturile și obligațiile beneficiarilor direcți ai educației a fost adoptat în anul 2016, ne lovim în continuare de comunități școlare în care discuțiile despre acest act normativ lipsesc cu desăvârșire. Până să ajungem la sistemul educațional pe care cu toții ni-l dorim, acel sistem în care toate deciziile sunt bazate pe interesul superior al elevilor, este nevoie ca toți actorii implicați în educație să conștientizeze că drepturile beneficiarilor direcți ai educației nu trebuie să treacă niciodată în plan secund”, a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliul Național al Elevilor. La rândul său, președintele ANOSR, Horia Onița, a declarat: „Faptul că la 9 ani de la adoptarea Codului drepturilor și obligațiilor studentului încă există universități care nici măcar nu s-au sinchisit să adopte un cod propriu al drepturilor și obligațiilor studentului, asa cum cere legea, demonstrează imensă diferență între așa-zisul interes pentru studenți și realitate. Doar 2,54% din drepturile prevăzute de Statutul Studentului sunt preluate de toate cele 43 de universități de stat care au adoptat un Cod propriu. Desigur, fără să ne surprindă, în contrast, majoritatea universităților au preluat toate obligațiile studentului. Deși s-au înregistrat mici progrese, situația este dezolantă și ne punem întrebarea câți ani trebuie să treacă pentru ca niște gesturi minime de respect să se realizeze”.