Iubitorii genului liric au ocazia să vadă, în premieră absolută la Craiova, spectacolul „Mefistofele” pe muzica și libretul lui Arrigo Boito, după „Faust” de Goethe, în regia lui Peter P. Pachl, din Germania, care o apreciază ca „o operă extraordinară și, în același timp, extravagantă”.
O montare modernă, asumată de Opera Română Craiova, cu o distribuție internațională, în care se regăsesc artiști din Italia, Grecia și Serbia, prin care instituția vrea să iasă din tiparele cu care și-a obișnuit publicul, potrivit managerului Antoniu Zamfir. Concepția scenografică a spectacolului îi aparține lui Răsvan Drăgănescu, iar coregrafia este realizată de Laurențiu Nicu. Cele două reprezentații în premieră, din 23 și 25 aprilie 2019, ora 19.00, cu concursul Orchestrei, Corului și ansamblului de balet, vor fi prezentate pe scena Cercului Militar Craiova, ambele sub conducerea muzicală a dirijorului Dumitru Cârciumaru.
„Mefistofele” nu rămâne însă singurul eveniment până la încheierea stagiunii instituției, la jumătatea lunii iunie a.c. Pe data de 30 mai se vor celebra 40 de ani de activitate operistică la Craiova, iar o săptămână mai târziu publicul ar putea revedea, la Teatrul de Vară din Parcul „Nicolae Romanescu”, spectaculoasa montare „Carmen” Rock Version, pe muzica lui Georges Bizet, cu care artiștii au fost invitați, pe 24 august a.c., la Chișinău.
„Aducem publicului un spectacol pe care nu l-a văzut niciodată pe scena Operei Române Craiova. Rar se joacă și pe scenele din România – ultima montare datează de la sfârșitul anilor ’90, la Opera Națională Română din Iași. Este un spectacol prin care ne dorim să ieșim din tiparul cu care ne-am obișnuit publicul. Va fi o producție modernă, pentru care am apelat la regizorul Peter P. Pachl, o personalitate în domeniul artei lirice, și nu numai, pentru că a creat și spectacole de teatru dramatic”, a precizat, ieri, în cadrul unei conferințe de presă, managerul Operei Române, Antoniu Zamfir, reamintind de o altă producție modernă din repertoriul instituției – „Don Giovanni” de W.A. Mozart, creație a unei colaborări de excepție dintre regizorul Plamen Kartaloff, scenograful Răsvan Drăgănescu și designerul Cătălin Botezatu, cu premiera în octombrie 2014.
Prezentată în premieră absolută la Scala din Milano în urmă cu mai bine de 150 de ani, opera „Mefistofele” este apreciată de regizorul Peter P. Pachl ca „extraordinară și, în același timp, extravagantă”. Pe de altă parte, Dumitru Cârciumaru – dirijor al Operei craiovene din iulie 2018 – o consideră „foarte actuală, o alegere reprezentativă spre a reda problemele societății contemporane, lupta continuă în care ne aflăm, cel mai important mesaj pe care ni-l transmite Goethe în opera sa fiind de a ne regăsi pe noi înșine”. Tragica poveste a doctorului Faust, după celebrul poem dramatic al lui Goethe, redată în opera „Mefistofele”, este binecunoscută: savantul care își vinde sufletul, punându-se în slujba lui Satan, din dorința de a-și recăpăta tinerețea și de a cunoaște, în sfârșit, bucuriile și plăcerile unei vieți „lumești”.
În rolul lui Mefistofele, publicul îl va putea vedea, pe 23 aprilie, pe Sorin Drăniceanu, iar în 25 aprilie, pe Pietro Toscano (Italia). „Pentru un bas, Mefistofele este un rol foarte complex, dar și complet, zic eu, pentru că îmbină actoria cu cântul. E o plăcere foarte mare pentru mine să lucrez cu această echipă și sper să fiu la înălțimea tuturor așteptărilor”, a declarat Sorin Drăniceanu, ambasador al României pe marile scene ale lumii. Interpretul rolului Faust este tenorul italian Gianni Leccese, care onorează pentru a doua oară invitația Operei Române Craiova, după prezența din opera „Simon Boccanegra”, de G. Verdi, iar rolul Margareta îi este încredințat sopranei Renata Vari.
Solistă a Operei Naționale din Atena, soprana Cellia Costea – aplaudată pentru interpretările sale pe unele dintre cele mai importante scene ale lumii, precum Covent Garden și Opera de Stat din Viena – are, în cele două reprezentații în premieră, rolul Elena. «Sunteți norocoși pentru că Opera din Craiova aduce în fața dvs. lucruri foarte rare, așa cum a fost și „Simon Boccanegra”, în urmă cu trei ani. „Mefistofele” este o operă care foarte rar s-a cântat în România și destul de rar în întreaga lume. O să descoperiți o muzică excepțională și o poveste fascinantă», a declarat, în cadrul conferinței de presă de ieri, Cellia Costea, care va reveni în toamnă la Craiova și pentru rolul Margareta din „Mefistofele”. Distribuția spectacolului este completată de Sanja Radisic (Serbia) – Martha / Pantalis, Alessandro D’Acrissa (Italia) – Wagner și Petrișor Efrem – Nereus.
***
Biletele pentru cele două reprezentații, din 23 și 25 aprilie 2019, la prețul de 40 lei (20 lei pentru pensionari și 10 lei pentru elevi), pot fi procurate de la Agenția Operei Române Craiova, din strada „Mihai Viteazul” nr. 7. Rezervări: la numărul de telefon 0351.442.471, la adresa de e-mail agentiadebilete@operacraiova.ro sau pe pagina Facebook a instituției.
«Poet, admirator înfocat al lui Wagner, Boito a scris textele pentru operele târzii lui ale lui Giuseppe Verdi – „Otello” și „Falstaff”, două dintre cele mai complexe opere scrise vreodată. „Mefistofele” a fost prezentată în premieră absolută la Scala din Milano în 5 martie 1868, versiunea definitivă, destul de mult modificată, fiind însă adusă în faţa publicului abia în 1881. Libretul aparținând compozitorului este considerat cel mai convingător dintre toate versiunile muzicale ale lui Faust de Goethe. De data aceasta accentul nu este pus pe reîntinerirea lui Faust, tema aleasă fiind una mai profundă, aceea a promisiunii de a atinge idealul de fericire. Spre deosebire de Faust de Gounod, care a redus poemul goethean la o simplă poveste de dragoste, Boito a rămas mai aproape de sursă, încercând să păstreze dimensiunea filozofică a personajelor şi adaptând întregul traseu iniţiatic al eroului în căutare de absolut. Faust trebuie convins, el nu își va abandona sufletul diavolului decât în momentul în care va atinge extazul în faţa „clipei de fericire” şi îşi va dori oprirea timpului: „De voi zice clipei îmi eşti dragă, rămâi, nu zbura!”». (Opera Română Craiova)
Cu studii de muzicologie, teatrologie și lingvistică la Universitatea din Munchen, Peter P. Pachl a fost invitat să regizeze lucrări muzicale și dramatice în numeroase teatre din Europa și SUA. Profesorul universitar doctor Peter P. Pachl a început să predea regie în 1989 la Hanovra, urmând Weimar, Bayreuth, Viena și Bochum, precum și cursuri de management cultural în Weimar, Dresda, Hamburg, Haga și Berlin. Pe lângă activitatea regizorală și cea universitară, s-a aflat de-a lungul timpului la conducerea unor prestigioase instituții germane. Fondator al Teatrului Pianopianissimo din Munchen în 1980, pe care îl conduce în continuare, este în prezent director al Berliner Symphoniker.
Absolvent al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău, specializările Dirijat simfonic și Canto academic, Dumitru Cârciumaru a devenit dirijor al Filarmonicii de Stat „Serghei Lunchevici” în 2010, la doar 24 ani, iar în 2011, dirijor al Teatrului Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” din Chișinău. Amplul său repertoriu cuprinde spectacole de operă și balet, programe simfonice și vocal-simfonice clasice și contemporane. Dirijor al Operei Române Craiova, Dumitru Cârciumaru a fost aplaudat de melomani pentru conducerea muzicală a mai multor reprezentații, printre care „Unirea cea Mare”, spectacolul-eveniment dedicat Centenarului Marii Uniri.