În doar o lună şi jumătate serviciile medicale şi farmaceutice vor fi validate şi decontate numai pe baza cardului de sănătate. În aceste condiţii, ieri, în toată ţara, casele de asigurări de sănătate şi direcţiile de sănătate publică au prezentat cele mai recente informaţii cu privire la stadiul de implementare a documentului medical. În judeţul Dolj, până în prezent au fost activate peste 76.000 de carduri.
Distribuirea cardului de sănătate a început din toamna anului trecut, iar în acest moment programul se află în faza de activare. Potrivit autorităţilor sanitare, utilizarea cardului de sănătatea va conduce la transparentizarea şi eficientizarea fondurilor utilizate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Practic, cardul de sănătate va fi codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS. Acesta va deveni instrumentul de confirmare al prestării serviciilor din sistem.
Obligatoriu de la 1 mai
Pe card şi în memoria electronică a cardului sunt imprimate informaţii precum numele şi prenumele asiguratului, codul unic de identificare în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, numărul de identificare al cardului, data naşterii şi termenul de valabilitate, care este de cinci ani. Doar la cererea asiguratului, medicul de familie poate inscripţiona pe cardul de sănătate date medicale cum ar fi grupa sanguină, bolile cronice de care suferă titularul sau acordul de transplant. De aceea, asiguraţii sunt sfătuiţi să nu arunce conţinutul plicului pe care l-au primit.
În posesia cardului intră persoanele asigurate cu vârsta peste 18 ani. Copiii până la 18 ani beneficiază de servicii medicale gratuite, conform legislaţiei în vigoare. „Cardul naţional de sănătate face dovada de asigurat. Nu va mai fi nevoie de adeverinţă de asigurat decât în anumite cazuri. Pe de altă parte, acest card va dovedi că asiguratul a fost la doctor şi a fost consultat. Se vor evita astfel raportările false şi va fi un instrument de plată. Cardul de sănătate trebuie activat. În caz contrar, nu poate fi folosit. Activarea se face de obicei la medicul de familie”, a declarat dr. Ştefan Popescu, purtător de cuvânt al Direcţiei de Sănătate Publică Dolj.
135 de doljeni au refuzat cardul
La nivelul judeţului Dolj, din cele 452.000 de carduri preluate de Poşta Română, în anul 2014, pentru a fi distribuite în teritoriu, au fost distribuite 419.000 de carduri, iar la CAS au fost returnate aproximativ 33.800 de exemplare. Din acestea au fost repartizate până în prezent către asiguraţi peste 7.000 de carduri, în jur de 2.000 prin intermediul medicilor de familie. „În cazul în care un asigurat pierde cardul, îl distruge sau îi este furat trebuie să dea o declaraţie şi să completeze o cerere. Numai într-o astfel de situaţie, asiguraţii vor plăti cardul, în jur de 15 lei. Pentru asiguraţii ale căror date au fost inscripţionate eronat, aceştia vor depune o cerere şi li se va emite un nou card fără plata acestuia. Accesul la serviciile medicale până la obţinerea noului card se va realiza pe baza unei adeverinţe. La nivelul judeţului Dolj au fost depuse 133 de cereri pentru carduri pierdute şi 135 de cereri de refuz al cardului”, a precizat Simona Subţirelu, director economic în cadrul Casei de Asigurări de Sănătate Dolj.
Cum se activează documentul electronic
La nivel naţional, peste 12,7 milioane de carduri au ajuns la asiguraţi prin servicii poştale. Aproximativ 600.000 de carduri vor fi ridicate de asiguraţi de la casele de asigurări în evidenţa cărora se află sau de la medicul de familie. Producţia şi distribuirea cardului de sănătate va continua pentru persoanele care dobândesc calitatea de asigurat şi împlinesc vârsta de 18 ani.
În ceea ce priveşte activarea cardului de sănătate, în momentul în care documentul este introdus pentru prima dată în cititor, se va afişa mesajul că acest card este inactiv şi se va solicita introducerea unui pin personalizat, compus din 4 cifre, la fel ca şi la cardul bancar. Pin-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de pacient. Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Aşadar, personalizarea pin-ului reprezintă activarea cardului naţional şi se realizează la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Acest pin va fi introdus de asigurat la primirea fiecărui serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate. Dacă pin-ul personalizat este introdus greşit de cinci ori consecutiv, cardul se blochează. În această situaţie, asiguratul va suna la centrul de asistenţă din CNAS şi se va solicita deblocarea cardului. Asiguratul va trebui sa furnizeze datele sale de identificare operatorului. După deblocare, asiguratul va tasta un nou pin.