Ansamblul „Jazzical Quartet” din Serbia, pe scena Festivalului „Craiova Muzicală”

0
289

Între invitaţii de peste hotare ai celei de-a XXXVIII-a ediţii a Festivalului Internaţional „Craiova Muzicală”  (13 noiembrie – 17 decembrie a.c.) se numără şi Ansamblul „Jazzical Quartet”, din Novi Sad, Serbia, care concertează astă-seară, de la ora 19.00, pe scena Filarmonicii „Oltenia”. Cvartetul – cotat actualmente printre cele mai performante ansambluri profesioniste de jazz – a fost înfiinţat în anul 2004, la iniţiativa trompetistului Mladen Dordevic, care şi-a propus să promoveze valorile artei muzicii în rândul unui public cât mai numeros, îmbinând diverse stiluri componistice şi forme de expresie sonoră.

Sub conducerea muzicală a lui Mladen Djordjevic (totodată, solo trompetă), Vladimir Stojnic (pian), Milan Pavkovic (contrabas) şi Miroslav Karlovic (percuţie) propun publicului trei piese celebre din repertoriul de jazz. Prima dintre ele, „Toot Suite” pentru trompetă şi pian, este scrisă de compozitorul şi pianistul francez Claude Bolling (n. 1930) pentru jazz trio şi solo trompetă, lucrarea reprezentând o combinaţie foarte reuşită a două stiluri diferite, situate la o distanţă considerabilă din punct de vedere conceptual: jazzul şi muzica clasică. Aranjamentul muzical al suitei este elaborat într-o manieră modernă, iar conţinutul tematic – încredinţat contrabasului şi percuţiei. În replică, trompeta solistă susţine linia melodică în manieră clasică, în timp ce secţiunea rezervată expozeului de virtuozitate pianistică „reconciliază” cu eleganţă aparentul conflict dintre cele două paradigme estetice şi de atitudine: stil clasic, riguros, atitudine tradiţionalistă/stil modern, liber, atitudine nonconformistă. Însă elementul distinctiv, de individualizare a lucrării rezidă în faptul că în fiecare parte se utilizează diferite tipuri de trompetă (trompetă în Do, piccolo, cornet, flugelhorn şi trompetă în Mi), paleta cromatică timbrală a fiecărui instrument personificând alegoric reconstituirea unui mic „panteon” sonor al stilurilor şi curentelor muzicale (baroc, clasic, romantic…).

Cea de-a doua parte a programului este mai apropiată de spiritul autentic al jazzului în ipostaza destinsă a deplinei libertăţi improvizatorice, aşa cum vom putea remarca ascultând piesa compozitorului croat Ante Grgin (n. 1945) – „Laura”, suită de jazz pentru trompetă şi trio, care beneficiază de un aranjament special pentru această combinaţie instrumentală, precum şi lucrarea de strălucită bravură interpretativă a pianistului american Michael (Mike) Garson (n. 1945) – Variaţiuni jazz pe o temă de Paganini.

 

Mladen Dordevic

Născut la Belgrad, în anul 1969, Mladen Dordevic este licenţiat al Facultăţii de Muzică din Belgrad, în 1995, devenind apoi profesor asociat în cadrul acestei instituţii. Din 1990 deţine statutul de solist instrumentist – partida de trompetă – în Orchestra Filarmonicii din Belgrad, ulterior remarcându-se printre cei mai renumiţi trompetişti din Serbia şi din întreaga regiune a Balcanilor. Ca solist, a concertat în compania unor prestigioase ansambluri. Repertoriul său cuprinde lucrări reprezentative din literatura clasică pentru trompetă, de la epoca barocului până la creaţii din secolul al XX-lea, inclusiv muzică de jazz. De-a lungul carierei artistice, s-a remarcat pentru preocuparea constantă de a promova creaţia compozitorilor sârbi contemporani, unii dintre aceştia dedicându-i lucrări. Pentru performanţele profesionale şi rezultatele de excepţie, Mladen Dordevic a obţinut numeroase premii şi distincţii, precum Medalia de Aur a Filarmonicii şi Medalia de Argint a Universităţii de Arte – Belgrad. Din 2005, este profesor de trompetă la Academia de Arte din Novi Sad.

 

Următorul eveniment din cadrul Festivalului Internaţional „Craiova Muzicală” va avea loc mâine, 17 noiembrie, ora 19.00, de această dată pe scena Teatrului Liric „Elena Teodorini”. Este vorba despre prezentarea faimoasei lucrări a compozitorului german Carl Orff „Carmina Burana”, sub conducerea muzicală a lui Remus Georgescu (Timişoara).