Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS) Dolj a prezentat bilanţul pe primele şase luni ale acestui an . Situaţia se află în parametrii concepuţi, nefiind vorba despre disfuncţionalităţi extreme.
AJPIS funcţionează în baza O.U.G. nr.113/2011si H.G. nr. 151/2012, ca serviciu public deconcentrat, cu personalitate juridică, ordonator tertiar de credite, în subordinea Agentiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspectie Socială , din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale . Misiunea este de asigurare a aplicării unitare în teritoriu a prevederilor legislative din domeniul asistenţei sociale şi politicilor sociale , la un înalt standard de calitate , prin administrarea şi gestionarea beneficiilor de asistenţă socială şi a altor programe privind servicii sociale susţinute de la bugetul de stat, realizarea de activităţi de evaluare şi monitorizare a serviciilor sociale, precum şi controlul măsurilor de asistenţă socială, privind prevenirea, limitarea sau înlăturarea efectelor temporare ori permanente ale unor situaţii care pot genera marginalizarea sau excluziunea socială a persoanei, familiei, grupurilor ori comunităţilor.
OBIECTIVE GENERALE AJPIS DOLJ
Obiectivele generale ale AJPIS Dolj au fos tstabilite în corelatie cu obiectivele generale ale ANPIS , în vederea îndeplinirii măsurilor şi acţiunilor prevazute în actele normative privind beneficiile de asistenţă socială şi servicii sociale. Acestea sunt următoarele: Administrarea şi gestionarea, într-un sistem unitar de plată a beneficiilor de asistenţă socială şi a altor programe privind serviciile sociale susţinute de la bugetul de stat, cu următoarele obiective specifice:
- Asigurarea echilibrului economico-financiar al persoanelor/familiilor/serviciilor sociale, prin gestionarea şi plata beneficiilor de asistenţă socială/ programelor de servicii sociale;
- Monitorizarea modului de acordare/recuperare a sumelor pentru plata beneficiilor de asistenţă socială şi a programelor de servicii sociale, în vederea combaterii erorii, fraudei şi corupţiei;
- Asigurarea unei activităţi riguroase de verificare a aplicării masurilor legale privind activităţile de stabilire şi acordare a beneficiilor de asistenţă în vederea reducerii erorii şi fraudei în sistemul de asistenţă socială, cu următoarele obiective specifice:
- Evaluarea şi monitorizarea modului de aplicare şi respectare a reglementărilor ce privesc modul de asigurare, administrare, gestionare ş iplată a beneficiilor de asistenţă socială;
- Asigurarea accesului neîngrădit al persoanelor, inclusiv al celor cu dizabilităţi ,la mediul fizic, informaţional şi comunicational;
- Promovarea acţiunilor de informare şi consilierea autorităţilor locale şi beneficiarilor cu privire la beneficiile de asistenţăsocială şi a serviciillor sociale.
- Asigurarea derularii, în bune conditii, a activitatii institutiei , prin gestionarea eficientă a resurselor financiare , cu urmatoarele obiective specifice:
- Organizarea şi dezvoltarea unui sistem de control intern managerial, care să ofere asigurări rezonabile , ca obiectivele entităţii să fie îndeplinite;
- Asigurarea administrării bugetului propriu , în mod economic, eficient şi eficace;
- Monitorizarea utilizării eficiente a resurselor financiare, umane şi de altă natură.
Obiectiv general 1 – Administrarea şi gestionarea, într-un sistem unitar de plată a beneficiilor de asistenţă socială şi a altor programe privind serviciile sociale susţinute de la bugetul de stat.
Obiectiv Specific : Asigurarea echilibrului economico-financiar al persoanelor/familiilor/serviciilor sociale, prin gestionarea şi plata beneficiilor de asistenţă socială /programelor de servicii sociale.
În vederea îndeplinirii acestui obiectiv , la nivel județean, AJPIS a întreprins următoarele acțiuni şi activitătăţi generale: Optimizarea modului de utilizare a fondurilor alocate pentru plăţi- beneficii sociale: Elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli pentru activitatea de beneficii sociale se face în concordanţă cu legislaţia în vigoare şi cu politicile guvernamentale, ţinându-se seama de evoluţia numărului de beneficiari ,dar şi de indicele preţurilor de consum la 31.12.2022, creditele solicitate fiind egale cu cele primite, în valoare de 376.950.449 lei, iar valoarea plăţilor efectuate fiind în valoare de 376.591.001 lei. Întocmirea situaţiilor financiare lunare şi trimestriale, pentru activitatea de beneficii sociale au fost în concordanţă cu reglementarile contabile în vigoare, fiind transmise la termenele stabilite de către organul ierarhic superior.
Organizarea și asigurarea serviciilor de evidență, stabilire, modificare, suspendare, reluare, încetare a beneficiilor de asistență socialăși a programelor privind serviciile sociale.
În primul semestru al anului 2023, situația dosarelor primite pentru acordarea drepturilor de asistentă socială se prezintă după cum urmează:
Beneficiu social | Dosare noi intrate | Modificari/incetari/suspendari/reluariplata |
Alocatia de stat | 4.768 | 8.409 |
Indemnizatiecresterecopil/
stimulent de insertie |
1.300/831 | 2.479/930
|
Venit minim garantat | 1.911 | 3.473 |
Alocatiepentrusustinereafamiliei | 808 | 2.095 |
Alocatie de plasament/
Indemnizatie de sprijinpentruplasament |
137 | 191 |
Indemnizatiilunarehrana (HIV) | 23 | 16 |
Concediu de acomodare | 7 | 4 |
Ajutorrefugiati | 0 | 5 |
TOTAL | 9.785 | 17.602 |
În primele şase luni ale anului 2023 s-a asigurat plata unui număr de beneficiari, astfel:
Beneficiu social | Numarmediu de beneficiaripesemestrul I | Numar de beneficiari in plata la 30.06.2023 | Platiefectuate (cumulate de la inceputulanului) |
Alocatia stat copii | 105.903 | 106.393 | 193.201.835 |
Alocatia de plasament /Indemnizatie de sprijinpentruplasament/indemnizatiepentrutineri | 1.023/493/44 | 1.221.157 | 7.194.798/1.523.536/892.124 |
Alocatiepentrusustinereafamiliei | 5.257 | 5.007 | 5.555.571 |
Indemnizatiecresterecopil OUG nr.111/2010 | 3.901 | 3.938 | 63.718.520 |
Stimulent de insertiecresterecopil OUG 111/2010 | 2.270 | 2.254 | 11.233.842 |
Indemnizatiisiajutoare OUG 111/2010 – art 31,32 | 120 | 120 | 887.214 |
Indemnizatielunaraconcediu in vedereaadoptiei | 14 | 16 | 240.009 |
Art. 100^1 privindsustinereaadoptiei | 40 | 41 | 187.830 |
Contul Junior pentrucopiiiocrotitiprinserviciilepublicesi private pentruprotectiacopilului | 0 | 0 | 0 |
Venit minim garantat | 10.330 | 10.336 | 18.141.584 |
Refugiati | 6 | 1 | 14.100 |
Ajutoare de urgenta | 11 | 6 | 26.500 |
Total ajutoare de incalzire | 6.340 | 2.389 | 4.746.406 |
Ajutorincalzire cu lemne | 2.382 | 0 | 1.873.468 |
Ajutorincalzireenergieelectrica | 37 | 178 | 132.021 |
Ajutorincalzire gaze naturale | 1.027 | 1.036 | 592.089 |
Ajutorincalzire cu energietermica | 2.894 | 1.175 | 2.148.828 |
Total suplimente de incalzire | 55.468 | 45.165 | 8.441.317 |
Suplimentincalzire cu lemne | 41.602 | 41.236 | 4.976.928 |
Suplimentincalzireenergieelectrica | 9.514 | 0 | 3.131.582 |
Suplimentincalzire gaze naturale | 425 | 1.037 | 75.030 |
Suplimentincalzire cu energietermica | 3.927 | 2.892 | 257.777 |
Indemnizatiilunare de hrana HIV/SIDA | 329 | 333 | 1.995.096 |
Indemnizatie TBC | 505 | 314 | 1.659.734 |
Drepturi pers.cu handicap Lg nr.448 art 58 | 30.423 | 31.375 | 54.546.300 |
Platiserviciipsihologicepentrucopii- Programulnational”Dingrijapentrucopii” | 16 | 14 | 151.560 |
Total | 222 .493 | 209.204 | 374.357876 |
Creşterea eficienţei privind acordarea beneficiilor de asistenţă socială printr-o bună gestionare a sistemului informatic
Executarea verificărilor anterior introducerii în programul informatic a dosarelor de stabilire drepturi la beneficii de asistenţă socială , în bazele de date a instituţiilor la care AJPIS are acces şi care pot furniza informaţii cu privire la situaţia reală a beneficiarilor/familiei. Executarea verificărilor încrucişate cu baze de date externe privind corectitudinea acordării drepturilor. Încrucișarea datelor existente în programul informatic SAFIR cu date provenite de la alte instituții publice, în primul semestru al anului 2023, a dus la verificarea a unui număr mediu de 1.276 CNP-uri, tipurile de suspiciuni verificate pentru cele cinci beneficii (respectiv ajutoare sociale, alocaţii pentru susţinerea familiei, indemnizaţii creştere copil şi stimulent de inseţie, ajutoare de încălzire şi supliment, indemnizaţii pentru persoane cu handicap) fiind urmatoarele:
- persoane decedate (atât titular cât şi beneficiari)
- venituri realizate şi nedeclarate
- deţinerea de bunuri prevăzute de lege , ce duc la excluderea acordarii dreptului
Nereguli identificate:
– realizarea de venituri ce depăşesc plafonul reglementat de lege;
– declararea de informaţii eronate cu privire la membrii familiei, în cererea şi declaraţia pe propria răspundere;
– divorţ, deces,naşterea unui alt copil, fără a se anunţa primăria,pentru efectuarea modificării de cuantum;
– sume de peste 3.000 de lei în conturi, nedeclarate;
Exercitarea controlului aplicării unitare a prevederilor Regulamentelor Europene, al modului de asigurare, administrare şi gestionare a beneficiilor familiale acordate conform regulilor de coordonare
AJPIS are responsabilitatea coordonarii procesului de completare a formularelor europene în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 883/2004, privind aplicarea regimurilor de Securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor migranţi si membrilor familiilor care se deplasează în interioru lComunitatii şi ale Regulamentului (CEE) nr. 987/2009, care stabileşte modalitatea de aplicare a Regulamentului (CEE) nr.883/2004. “La nivelu ljudetului Dolj , în primul semestru al anului 2023 a fost completat un număr de 555 formulare europene ( E411,E401,E402,E405,E001, F..). Soluţionarea acestora s-a facut prin: a)primirea de la statele membre U.E. a cererilor de prestaţii familiale ale persoanelor prin care se solicită informatii cu privire la plata drepturilor de prestatii familiale sau de acordare a prestatiilor in Romania; b) în baza programului informatic Safirsi, în functie de datele primite de la institutiile competente prin care s-au ceruti nformatii dacă persoanele indicate în formulare desfăşoară activităţi lucrative; c) iniţierea de formulare în ţăriile membre U.E. în vederea verificării acordării prestaţiilor familiale în aceste ţări, pentru solicitanţii care au avut statut de lucrători migrant şi s-au întors în ţară
3.Promovarea acţiunilor de informare şi consiliere a autorităţilor locale şi beneficiarilor cu privire la beneficiile de asistenţă socială si serviciile sociale
Realizarea campaniilor de informare
” În cadrul campaniilor de verificare , de către inspectorii sociali, au avut loc şi sesiuni de informare la sediul UAT-urilor, cu reprezentanţii acestora, funcţionari cu atribuţii specifice asistenţei sociale . De asemenea , consiliere a fost acordată permanent atât beneficiarilor, cât şi UAT-urilor, prin adresare directă la ghişeul de relaţii cu publicul, telefonic sau prin mijloace electronice de comunicare”, a precizat Elena Mihaela Cocora, director executiv al AJPIS Dolj .