Şcolile din Dolj , parte dintr-un program mondial de dezvoltare durabilă

0
708

simona chiritaInspectoratul Şcolar Judeţean Dolj este cuprins într-un program de Dezvoltare Durabilă, de anvergură mondială, cu termen final în anul 2030, aplicabil începând cu prima zi a  lui 2016.  De aceea, s-a emis o Notă Telefonică, pe 9 august, către toate unităţile de învăţământ din teritoriu, prin care se face cunoscută întreaga procedură de aplicare, astfel încât să nu fie probleme la data limită de trimitere a datelor finale. Este vorba, în principal, de umanitate, cu educaţia aferentă.

Prin Rezoluţia Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite, din data de 25 septembrie 2015, a fost aprobată Agenda pentru Dezvoltare Durabilă pentru anul 2030, aplicabilă începând cu 1 ianuarie 2016. În agendă sunt cuprinse 17 Obiectivemondiale, precum şi 169 de ţinte ale Dezvoltării Durabile (DD) pentru următorii 15 ani, acoperind domenii de importanţă critică pentru umanitate şi planetă: oamenii, planeta, prosperitatea, pacea şi parteneriatul. Pentru promovarea înţelegerii de către elevi a obiectivelor mondiale ale dezvoltării durabile, se desfăşoară, sub iniţiativa UNESCO şi „Project Everyone”, cu tutlul „World’ Largest Lesson”, constând în organizarea, în unităţile de învăţământ, a uneia sau a mai multor lecţii, pe tematica ţintelor amintite, în perioada 19-25 septembrie 2016. În vederea organizării acestor lecţii, sunt disponibile planuri şi şi resurse educaţionale, pentru fiecare obiectiv în parte, la adresa http://worldslargestlesson.globalgoals.org, iar pentru idei şi recomandări poate fi consultată echipa Project Everyone , pe adresa de e-mail programmedirectorwll@project-everyone.org.

Un proiect amplu, pentru toţi

Pentru desfăşurarea în bune condiţii a programului, Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj a început, încă de pe acum, acţiunea de înştiinţare a factorilor responsabili din cadrul instituţiilor de învăţământ din teritoriu. „Este un proiect foarte amplu, de aceea am trimis note către unităţile şcolare. Iniţiativa „World’ s Largest Lesson ” se adresează tuturor. În perioada 19-25 septembrie trebuie desfăşurate activităţile cuprinse în program, în acest sens fiind şi demersul nostru, prin care am cerut participarea. Ziua de 14 octombrie este ultima în care se pot trimite rapoartele, pentru acţiunile desfăşurate: atât în format scris, pe adresa Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj, camera 201, cât şi în cel electronic, pe contul e-mail simonachirita72@yahoo.com. Cu toţii au la dispoziţie şi macheta raportului , în care sunt cuprinse mai multe rubrici, de la denumirea unităţii de învăţământ, obiectivele abordate în cadrul lecţiilor până la numărul participanţilor – elevi şi cadre didactice”, a precizat prof.  Simona Chiriţă, inspector de specialitate în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.activitati

Printre obiective, de la eradicarea sărăciei până la promovarea ecologiei

Obiectivele mondiale ale Dezvoltării Durabile sunt în număr de 17  , toate fiind cu impavt major pentru viitor, cu atât mai mult este necesară educaţia tuturor, încă de pe băncile şcolii. Eradicarea sărăciei şi a foametei, în toate formele, pretutindeni, cu realizarea securităţii alimentare şi promovarea agriculturii sustenabile sunt unele dintre obiectivele DD. Nu lipsesc, dintre scopurile organizaţiilor mondiale, punerea la punct a unei educaţii de calitate, inclusive şi echitabile, promovarea oportunităţilor pentru învăţarea pe întreg parcursul vieţii, pentru toţi; realizarea egalităţii între bărbaţi şi femei; accesul unanim la energie, apă şi salubritate; promovarea creşterii economice continue, inclusive şi cu susţinere economică; construirea unei infrastructuri flexibile, promovarea industrializării sustenabile şi inclusive, încurajarea inovării. De asemenea, reducerea inegalităţilor în interiorul unei ţări şi între alte state este prevăzută, iar schimbările climatice fac şi ele parte din procesul educaţional, ecologia găcând parte integrantă din acestea. Scopuri pentru care a început lupta încă de acum, iar anul 2030 nu este atât de departe cât ni se pare, iar educaţia nu este nicipdată timpurie pentru atingerea unor ţeluri.