Radu Berceanu a construit un avion ultrauşor, pe care îl prezintă zilele acestea, la expoziţia de profil AERO 2015, ce se desfăşoară, la Friedrichshafen, Germania. Aeronava, denumită SWAN, cântăreşte 115 kilograme şi costă 24.730 de euro.
Contact de cotidianul „Cuvântul Libertăţii”, fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu a precizat că proiectul a început acum un an de zile, iar modelul expus timp de patru zile, până pe 18 aprilie, la Friedrichshafen, Germania, la expoziţia de profil AERO 2015, în Hala B4 la standul 211 este prototipul, dar după aceia va urma şi o producţie de serie. „Acesta este motivul pentru care am venit cu avionul în Germania. Să fie văzut, să fie cunoscut şi în cele din urmă comandat. Va fi expus în zilele următoare şi la Craiova”, a precizat Radu Berceanu.
SWAN este un avion monoloc care cântăreşte gol 115 kg
Asociaţia Piloţilor şi Proprietarilor de Aeronave (AOPA) prezintă avionul ca pe unul „surprinzător fiind mai uşor decât un … avion ultrauşor. Conceput din start să respecte regulile Part103 din SUA şi microlight SSDR din Marea Britanie, SWAN este un avion monoloc care cântăreşte gol 115 kg. Aceste reguli dau voie proprietarului să zboare fără să deţină licenţă de pilot şi fără a avea avionul înmatriculat la Autoritate dar impun şi restricţii cum ar fi un rezervor de combustibil de maxim 25 de litri şi o viteză maximă în zborul orizontal de 100 km/h”. În completare fostul ministru al Transporturilor spune că are două variante pentru greutate şi vreo 5,6 variante pentru motor. Are varianta şi cu şi fără paraşută integrată. Modelul expus în Germania are un rezervor de combustibil de 25 de litri, iar limita de viteză în zborul orizontal este de 100 km/h. Radu Berceanu a afirmat, însă, că rezervorul poate avea o capacitate de 50 de litri, iar viteza maximă este de 140 km/h.”Aşa cum v-am spus l-am proiectat pe hârtie, cu mâna mea. Am mai multe variante de greutate şi motor. Avionul consumă 6-7 litri pe oră, astfel că, având rezervorul plin, poate zbura pe o distanţă de 900-1.000 de kilometri”, a mai spus Radu Berceanu.
Preţul este de 24.730 de euro
Modelul românesc stârneşte invidie în sânul celorlalți inventatori. Preţul este de 24.730 de euro. Radu Berceanu spune avionul SWAN are tot ce-i trebuie, şi o calitate foarte bună şi un preţ accesibil, mult sub preţul celorlalte avione, din aceiaşi clasă. „Chiar acum sunt la expoziţia de la Friedrichshafen. Voi sta aici şi voi furniza toate informaţiile celor interesaţi. La standurile vecine, aeronave din aceeaşi categorie costă 120.000-140.000 de euro. I-am spus unui american că de la mine poate cumpăra 7 avioane cu banii pe care i-ar da pe modelul vecinului”, a mai spus Berceanu care a construit SWAN pe firma proprie, Avi. Reprezentnaţii APOA susţin că deşi avionul este mai uşor decât o motocicletă, SWAN nu a făcut compromis la dimensiunea cabinei. „Cu 75 de centimetri lăţime cabina lui este mai lată proporţional – de la un loc la două locuri cote-a-cote – decât cea mai lată cabina de ultrausor. Suprafaţa vitrată mai mult decât generoasă combinată cu nişte stâlpi laterali subţiri oferă o vizibilitate fantastică pilotului fapt confirmat de către toţi cei care s-au asazat în el înainte de a fi expediat către Germania. Un avion aşa de uşor la dimensiuni atât de generoase a fost posibil numai datorită folosirii tehnologiilor materialelor compozite şi ingeniozităţii proiectantului. Tracţiunea va fi asigurată de un motor care dezvoltă doar 30 de cai putere”.
Poate fi pilotat cu licenţă pentru avioanele ultrauşoare
SWAN poate fi pilotat cu licenţă pentru avioanele ultrauşoare dar Radu Berceanu susţine că există avioane care pot fi conduse fără permis. “Am luat în calcul toate reglemnetările, am adaptat modelul şi la legislaţia americană şi la cea englezească şi la nemţească. Pentru avioanele ultrauşoare, care cântăresc mai puţin de 550 kg, nu este nevoie de PPL – Private Pilot Licence. Acestea necesită, totuşi, o licenţă specifică, pentru categoria lor”, a completat fostul ministru al Transporturilor. Deoarece SWAN se demontează foarte uşor, la pachet se asigură şi o remorcă special concepută pentru transportul său.
Felicitări domnule Berceanu, se demonstrează că românii sunt inventivi. Felicitări redacţiei pentru că nu lăsaţi în anonimat valorile roâneşti. O rugăminte aş avea referitor la aeronavele conduse fără permis, să ştiu mai multe detalii. Greutatea maximă ÎNCĂRCAT, deoarece ştiu că până la 492,50 kg încărcat, comform legislaţiei din Romania, sunt aeronavele ULM, până la 560,00 kg ULM experimental şi peste sunt aeronavele ELA. Toate acestea necesită înscriere şi licienţă de pilot. Vă mulţumesc.
Comments are closed.