Blestemul bicicliştilor

1
411

Craiovenii care şi-au propus să facă un pic mai mult pentru sănătatea lor trebuie să scoată din calcul mersul pe bicicletă. Pistele pentru cicliştii profesionişti şi amatori au fost şi vor fi o raritate în Craiova, susţin autorităţile, pentru simplu motiv că municipiul are un defect din naştere: este mult prea întortocheat pentru amenajarea acestor culoare.

Lipsa pistelor de biciclete a fost arătată cu degetul, o dată în plus, şi de specialiştii în tratarea diabetului, care au ţinut, în aceste zile, conferinţe pentru prevenirea acestei cumplite boli. Maria Moţa, preşedintele Societăţii Române de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice, a recomandat craiovenilor să meargă mai mult cu bicicleta pentru a împiedica depunerea zaharurilor în sânge, dar, în acelaşi timp, a recunoscut că, şi de ar vrea, persoanele care doresc să prevină boala cu ajutorul acestui sport tot nu ar avea cum. “Principalul factor al diabetului este, după cum se ştie, sedentarismul. Majoritatea colegilor mei au spus că ar veni cu bicicletele, dar ne trebuie piste pe care să ne deplasăm, pe care nu le avem în Craiova, din păcate”.

Bicicleta, prea riscantă pentru străzile Craiovei

Critica profesorului Moţa a fost însuşită prin tăcere de autorităţile locale. Prezent la întâlnire, viceprimarul Teodor Sas nu a dorit să comenteze acest aspect. Întrebat, totuşi, cum stă Craiova la acest capitol, Sas a recunoscut că pistele pentru biciclete lipsesc cu desăvârşire în Bănie. “E adevărat, nu prea avem piste de biciclete”, a spus acesta. Dar mai îngrijorător e un alt aspect. După Sas, Craiova nu are şi nici nu va excela la această “dotare” din cauza faptului că străzile şi străduţele au fost croite cu un mare defect: sunt prea întortocheate. “Şi eu sunt adeptul mersului pe bicicletă, dar, din păcate, nu eu am făcut Craiova aşa de întortocheată precum o vedeţi. Dacă mergeţi prin zonele mai vechi sau prin cartierele mai noi o să vedeţi acelaşi lucru, că sunt străzi care nu au vizibilitate bună şi nu pot fi adaptate şi pentru biciclişti”.

Ce visează Primăria Craiova

Imaginea craiovenilor care merg liniştiţi pe biciclete până la serviciu, unde au la dispoziţie o parcare pentru gararea lor, aşa cum se întâmplă în Olanda, este ruptă de realitate. Oricât ar pleda şi medicii pentru un astfel de proiect, el nu va fi pus în aplicare prea curând. “Primele piste de biciclete le avem prinse în nişte studii de fezabilitate pentru reabilitarea unor străzi. Dacă amplasamentul va permite, le vom amenaja, pentru că vom avea şi banii necesari pentru asta”, a declarat, tot ieri, viceprimarul Teodor Sas. Potrivit autorităţilor, se intenţionează ca o pistă pentru biciclete să aibă o lăţime de aproximativ un metru şi să se construiască lângă trotuar. Va exista un spaţiu verde de separare între pistă şi carosabil. Doar acolo unde trotuarul nu ne permite, fiind prea îngust, pista de biciclete va coborî pe carosabil.

O pistă de-o vară

Şi, totuşi, Craiova a avut o tentativă în acest domeniu. O pistă de biciclete a fost amenajată în Parcul „Romanescu”, vara trecută, fiind inaugurată chiar de viceprimarul Teodor Sas. Nu a durat decât câteva luni şi, după ce s-a şters vopseaua, a fost ştearsă din cărţi şi exista acestei piste. “Respectiva pistă de bicicletă nu mai există, am renunţat la ea întrucât mai mulţi cetăţeni s-au plâns că prezenţa bicicliştilor îi incomodau atunci când ieşeau la plimbare prin parc alături de copii”, a spus Sas. Autorul moral este însă primarul Antonie Solomon, cel care, la întoarcerea la Primărie, nu a privit cu ochi buni această amenajare care se făcuse în absenţa lui şi a cerut desfiinţarea. Dacă se acceptă proiectul municipalităţii, primele piste adevărate ar putea să apară pe bulevardele “Râului” şi “Caracal”.

 

1 COMENTARIU

Comments are closed.