O treime dintre români economisesc pentru copiii lor

0
349

Potrivit unui studiu Erste Group, 29% dintre românii care economisesc o fac pentru viitorul copiilor, iar 48% şi-au declarat intenţia de a face acest lucru în viitorul apropiat. Vestea bună este că acest procent se află uşor peste media europeană (25%), dar sub cea mondială (34%).

Potrivit rapoartelor analiştilor BCR, produsele de economisire au înregistrat o creştere cu 35% în prima parte a anului 2015, comparativ cu aceeași perioadă din 2014. “Preocupările financiare privind viitorul familiei se află, teoretic, la cote destul de ridicate în România, dar acest lucru vine, mai degrabă, din tradiţie, nu dintr-o programare reală a acestora, concretizată în soluţii financiare corecte. Iar aici considerăm că este loc de mai bine. Copiii trebuie să se afle pe primul loc în interesele noastre, indiferent că suntem părinţi sau bunici. Şi nu e suficient doar să le planificăm, din punct de vedere financiar, viitorul, ci s-o facem aplicat şi să le oferim sprijinul necesar pentru o educaţie financiară corectă”, a declarat Dana Demetrian, VP Retail & Private Banking BCR.

53% dintre copiii titulari ai produselor de economisire au peste 14 ani

În portofoliul BCR, aproximativ 1% din valoarea totală a depozitelor atrase de la clienţi este pe numele copiilor. 53% dintre copiii titulari ai produselor de economisire au peste 14 ani, sunt preponderent băieţi (51%) şi economisesc pe termen lung (52% pe o perioadă de 1 an sau mai mult). În continuare, cel mai vândut produs de economisire este cel al Băncii pentru Locuinţe. 76% dintre cei care au produse de economisire la BCR, au încheiat un contract Bauspar pentru copii. „Fundamental, părintele român este unul de tip „cloşcă”, hiperprotectiv cu copilul său. Modul de gândire cu privire la susţinerea copiilor nu este unul pe termen lung, printr-o investiţie care să îl ajute pe copil peste ani. De multe ori, părinţii fac eforturi pentru a cumpăra copilului un calculator sau o tabletă. Nu putem vorbi despre o educaţie financiară modernă, ci mai degrabă de una cu rădăcini în tradiţia noastră rurală. Deşi am remarcat uşoare schimbări în ultimii ani, avem un segment de copii polivalenţi, care stiu, de exemplu, două limbi străine, practică două sporturi şi merg săptămânal la câte un concurs, dar nu şi-au cumpărat niciodata singuri un suc, şi avem copii ai căror părinţi lipsesc din viaţa lor şi sunt lăsaţi să se descurce, inclusiv în administrarea banilor. În niciuna din situaţii nu putem vorbi despre o educatie financiară, în sensul actual al cuvantului”, a declarat Adina Nica, Managing Director OpenI Research.

***

Bogdana Bursuc, Director Mind Institute :

„Securitatea financiară este unul dintre cei mai importanţi trei factori de care depinde starea noastră de bine şi calitatea vieţii. Dorim acest lucru pentru noi şi, bineînţeles, dorim acest lucru pentru copiii noştri. Adulţii sunt cei care pot să pună bazele educaţiei financiare a copiilor lor învăţându-i două abilităţi importante care stau în spatele comportamentului de economisire: amânarea gratificării imediate şi orientarea către viitor. Acestea se învaţă prin observarea adulţilor, ghidaj, educare ecomonică explicită, modelare, implicarea copiilor în decizii financiare, oferirea de responsabilităţi financiare specifice vârstei”