După ce i-a cucerit pe cei mici cu farmecul musicalului „Micuţa Dorothy” şi operetei „Soldăţelul de plumb”, iar pe cei mai mari cu opera „Traviata”, de Giuseppe Verdi, ori cu spectacolul extraordinar de dans „El Amor”, maestrul coregraf, dar şi regizor, Francisc Valkay revine la Teatrul Liric „Elena Teodorini” din Craiova pentru a pune în scenă baletul „Zâna păpuşilor”, de Josef Bayer.
Acţiunea se petrece în anul 1888, la Viena, într-un magazin de păpuşi, Zâna fiind nimeni alta decât îndrăgita Eva Ştefănescu. „Este un rol foarte frumos, sensibil şi destul de greu tehnic, dar acesta este baletul, este o artă foarte grea!”, spune balerina, totodată asistentă de coregrafie. „Ca zână, trebuie să fii aşa cum îşi doresc copiii”, consideră artista, convinsă că îi va cuceri pe cei mici în primul rând cu graţia sa, dar şi cu costumul pe care îl va purta. Am adăuga tinereţea şi frumuseţea, ba chiar şi părul bălai, atuuri care o ajută să intre pe deplin în rol!
„Spectacolul se referă la copilul care este şi rămâne în noi tot timpul vieţii. Tocmai de aceea copilul din sală, care priveşte, poate să aibă şi 4 ani, şi 8 ani, şi 80 de ani!”, afirmă cu convingere Francisc Valkay. Deşi nu se află la prima montare, în cariera sa, a acestui spectacol, maestrul coregraf se declară încântat să lucreze împreună cu colectivul artistic craiovean, dar şi emoţionat de reîntâlnirea cu personajele acestei poveşti, ca atunci când, la 6 ani, le-a văzut pentru prima oară pe scenă. În realizarea spectacolului i se alătură Răsvan Drăgănescu, artistul care a semnat, de altfel, scenografia (decoruri şi costume) pentru majoritatea premierelor realizate de colectivul Liricului craiovean.
Premiera spectacolului are loc astă-seară, ora 19.00, însă cu casa închisă! Cei dornici să o întâlnească pe „Zâna păpuşilor” sunt aşteptaţi la reprezentaţia de joi, 21 martie, ora 19.00. Spectacolul durează aproape o oră, iar un bilet costă 10 lei pentru copii şi 15 lei pentru adulţi.
Prima premieră a anului la Liricul craiovean
Prima premieră a anului 2013 la Teatrul Liric „Elena Teodorini”, „Zâna păpuşilor”, de Josef Bayer, prilejuieşte o bucurie în primul rând celor mai mici spectatori. „Ne aflăm aproape de mijlocul stagiunii artistice 2012-2013, în care am alternat opere, operete, musical-uri pentru copii şi spectacole de balet. Mi-am dorit foarte mult să se realizeze acest nou spectacol, unul complex, după cum veţi vedea, la care s-a muncit scurt timp, dar suntem convinşi că şi eficient. Ansamblul de balet al teatrului, cu soliştii de balet în prim-plan, va oferi un spectacol ce va deveni memorabil pentru copii, cei care peste ani vor deveni, sperăm, spectatori fideli ai instituţiei noastre”, spune Antoniu Zamfir, manager al Liricului craiovean.
Spectacolul prilejuieşte însă o bucurie şi artiştilor, care au, din nou, ocazia, să lucreze cu maestrul coregraf, dar şi regizor, Francisc Valkay, timişorean de origine, discipol al ilustrului dansator şi coregraf Oleg Danovski – întemeietorul şcolii româneşti de balet modern, fondatorul şi directorul primului teatru de balet din România, instituţie care astăzi îi poartă numele: Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, din Constanţa. Francisc Valkay a colaborat cu importante scene lirice şi teatrale din ţară, între care Opera Română din Timişoara, Opera Naţională din Bucureşti şi Opera Maghiară din Cluj-Napoca. Începând cu anul 1957 a ocolit lumea în paşi de dans: după ce a „bifat” mai toată Europa, au urmat o sumedenie de scene din Asia şi SUA. De asemenea, a condus, vreme de mulţi ani, trupa de balet a TVR, semnând spectacole de divertisment de referinţă,
Francisc Valkay: „Pentru un coregraf este un spectacol fabulos, îşi poate demonstra toate calităţile”
După ce i-a cucerit cu farmecul musicalului „Micuţa Dorothy” şi operetei „Soldăţelul de plumb”, Francisc Valkay le propune celor mici o călătorie în fascinanta lume a păpuşilor. „Este un spectacol al gândirii muzicale vieneze, al spiritului vienez. Spectacolul se referă la copilul care este şi rămâne în noi tot timpul vieţii. Este o poveste a copilului către copil, iar cel aflat în sală poate să aibă şi 4 ani, şi 8 ani, şi 80 de ani! Este cu atât mai emoţionantă ideea compozitorului sau libretistului că această candoare pe care o avem în anii copilăriei nu se poate stinge niciodată. Cu atât mai emoţionantă conversaţia copilului cu copilul din sală, când se spune o poveste… fără cuvinte. Dansul este arta tăcerii, iar în acest spectacol se vorbeşte fără cuvinte, dar se spun foarte multe poveşti”, afirmă Francisc Valkay.
Lumea păpuşilor este un tărâm pe care el însuşi păşea în urmă cu mult timp, pe când avea doar câţiva ani, şi pe care, mai apoi, ca artist profesionist, l-a explorat şi l-a recreat, însă cu aceeaşi emoţie, după cum mărturiseşte: „Eu am văzut acest spectacol când aveam 6 ani. De-atunci a trecut foarte multă vreme, iar acum, la vârsta mea, când l-am produs artistic, este la fel de mare emoţia. Nu e prima mea montare, cea de la Craiova, dar în toate cele realizate până acum emoţia a fost la fel de puternică, de profundă. Pentru că trebuia să mă transpun în fiecare personaj, în fiecare moment”. Ca artist, maestrul Francisc Valkay consideră „Zâna păpuşilor” „un spectacol fabulos”, în care un coregraf „îşi poate demonstra toate calităţile”.
A fost prinţesă, acum e zână! „Este un rol foarte frumos, sensibil”, spune balerina Eva Ştefănescu
Un spectacol ofertant este şi pentru Eva Ştefănescu, solistă de balet a Teatrului Liric „Elena Teodorini” încă din anul 2001. Mai întâi, datorită reîntâlnirii cu maestrul coregraf: «Mă onorează faptul că pot să lucrez din nou cu domnul Valkay, şi ca asistent de coregrafie, dar şi ca interpret principal. Am foarte multe de învăţat de la domnia sa. Cum se spune, meseria se fură, iar eu „fur” în fiecare zi de la dânsul», declară balerina. Mai apoi, datorită rolului care i-a fost încredinţat, cel al Zânei păpuşilor. Asta după ce, de-a lungul timpului, dovedind reale virtuţi actoriceşti, a fost distribuită în roluri de anvergură interpretativă din spectacolele pentru copii, unde a îmbinat în mod excepţional dansul cu arta oratorică. A fost Prinţesa din „Frumoasa din Pădurea Adormită”, Ilenuţa din „Drumu-i lung, povestea-i scurtă”, Prinţesa Zurly din „Soldăţelul de plumb”, Micuţa Dorothy, Cenuşăreasa…
„În ceea ce priveşte rolul meu, este unul foarte frumos, sensibil şi destul de greu tehnic, dar acesta este baletul, este o artă foarte grea! Ca zână… trebuie să fii aşa cum îşi doresc copiii! Pe ei îi fascinează în primul rând atitudinea pe care o ai, dar şi costumul. Sunt însă mai multe lucruri pe care trebuie să le vadă. Acesta este însă un spectacol de dans clasic, de aceea aici trebuie să îl fascinezi pe copil în primul rând prin atitudinea ta”, consideră Eva Ştefănescu.
Ies la rampă şi copiii de la clasa de balet „Attitude” a teatrului
Acţiunea spectacolului „Zâna păpuşilor” se petrece într-un magazin de păpuşi „Kärntnerstrasse”. Proprietarul, un negustor tipic, oferă păpuşi rare, cu calităţi artistice. Are ca ajutor o calfă plină de servilism şi un tânăr ucenic. Un factor aduce corespondenţa, un comisar – marfă, iar printre aceştia se strecoară şi o fetiţă cu păpuşa ei stricată, rugându-l pe proprietar să i-o repare. Dar acesta refuză categoric, pentru că ea nu are bani… Întristată, copila vrea să plece, dar ucenicul se apropie pe ascuns şi îi promite că va repara el păpuşa după închiderea magazinului. Lucrează noaptea, dar, obosit, adoarme. În visul său, păpuşile, care pentru el nu înseamnă marfă, ci opere de artă, îl trezesc la viaţă…
Vă spun continuarea poveştii, alături de Eva Ştefănescu, artiştii Anca Ţecu, Nicu Popa, Luiza Bălan, Dragoş Teodorescu, Violeta Ţicu, Gabriel Radu-Mic, Alina Triţă, Laurenţiu Nicu, Cristi Florea, Alina Onofrei, Erna Marin, Alexandra Iordache, Costin Nanu, Galina Uncu, Pavel Uncu şi Adina Anghel. Li se alătură ansamblul de balet al Liricului craiovean şi copiii clasei de balet „Attitude” a aceleiaşi instituţii, parteneră în proiect fiind Asociaţia „I.S. Drăgulescu”.