Opera verdiană „Otello” şi Concursul Internaţional de Canto „Elena Teodorini” – marile proiecte ale anului la Teatrul Liric din Craiova

0
338

Anul 2013 se vrea a fi unul al proiectelor îndrăzneţe la Teatrul Liric „Elena Teodorini”. Unul este premiera absolută, pentru instituţie, dar şi pentru Craiova, a spectacolului „Otello” – cea mai complexă operă verdiană din punct de vedere muzical. Regia va fi realizată de tânărul Rareş Zaharia, colaborator apropiat al maestrului Silviu Purcărete, iar în rolul principal va fi distribuit tenorul craiovean Stelian Negoescu. Altul este Concursul Internaţional de Canto „Elena Tedorini”, din cadrul celei de-a XIII-a ediţii a festivalului ce poartă numele celebrei soprane, care va avea în juriu personalităţi ale vieţii muzicale din Italia, Elveţia, Franţa şi nu numai. Ambele proiecte sunt anunţate pentru toamna acestui an, după încheierea actualei stagiuni a teatrului, pe 27 iunie, cu opera „Aida”, de Giuseppe Verdi. Până atunci însă conducerea teatrului mai vorbeşte despre două premiere – comedia muzicală „Bună seara, domnule Wilde”, de Oscar Wilde, şi un spectacol pentru copii –, ca şi despre începerea lucrărilor de reabilitare a clădirii în care instituţia îşi desfăşoară activitatea, aflată într-o stare avansată de degradare.

Managerul Antoniu Zamfir: „2012 a fost un an al schimbărilor, un an plin de realizări artistice”

Antoniu Zamfir

„2012 a fost un an cât se poate de important pentru instituţia noastră, atât din punct de vedere artistic, cât şi administrativ. Trăgând linie, considerăm că a fost un an bun, productiv, în care publicul spectator a fost din ce în ce mai aproape de noi”, declară managerul Teatrului Liric „Elena Teodorini”, Antoniu Zamfir, care a preluat conducerea instituţiei la începutul lunii mai a anului trecut. 2013 i-a găsit pe artiştii Liricului tot pe scenă, petrecând noaptea dintre ani alături de public, în spectacolul-maraton „Revelion la Operă”, organizat în premieră, după modelul altor Opere din ţară.

Primul proiect important al noului an este comedia muzicală „Bună seara, domnule Wilde”, de Oscar Wilde, în regia Alinei Rece, profesor la Departamentul de Arte, Secţia Teatru, din cadrul Universităţii din Craiova. Premiera a fost anunţată iniţial pentru 13 decembrie 2012, însă unele probleme de sănătate ale regizorului au făcut ca ea să fie amânată pentru această perioadă. Tot acum intră în discuţie montarea unui spectacol pentru copii. „Va avea loc undeva în martie-aprilie şi va fi musical sau balet. Avem mai multe propuneri şi încă nu am stabilit titlul”, precizează conducerea instituţiei. Stagiunea artistică 2012-2013 se va încheia pe 27 iunie, cu un spectacol de gală: opera „Aida”, de Giuseppe Verdi, în regia artistică a lui Tamas Ferkay (Austria), cu Dragana Radakovic (Serbia) în rolul principal.

„Otello”, „văzut” de Rareş Zaharia – un tânăr regizor de operă, cu experienţa occidentului în spate

Odată cu debutul noii stagiuni şi cu reluarea activităţii după vacanţa interstagionară, în septembrie vor începe repetiţiile pentru punerea în scenă – pentru prima dată la Teatrul Liric, dar şi în Craiova – a celei mai complexe opere verdiene, din punct de vedere muzical – „Otello”. Premiera spectacolului este anunţată pentru 4 octombrie, iar „din distribuţie vor face parte nume sonore ale scenei lirice româneşti şi nu numai”, spune managerul Antoniu Zamfir. «Suntem privilegiaţi ţinând cont de faptul că instituţia noastră „deţine” una dintre cele mai importante voci de tenor din ţară, cea a maestrului Stelian Negoescu. Este unul dintre puţinii tenori români ce poate aborda şi realiza într-un mod remarcabil rolul Otello», adaugă acesta.

Regia îi va aparţine pe cât de tânărului, pe atât de apreciatului Rareş Zaharia, autorul celei mai recente montări a Operei bucureştene cu „Don Pasquale”, de Gaetano Donizetti. În ultimii ani, acesta a fost asistent al maestrului Silviu Purcărete, cu care a colaborat inclusiv la „Măsură pentru măsură”, de W. Shakespeare (Teatrul Naţional din Craiova, martie 2008) şi la premiera mondială a operei „Love and Other Demons de Peter Eötvös” de la prestigiosul Festival de Operă de la Glyndebourne (august 2008). Rareş Zaharia a făcut studii de istoria artei la Bucureşti şi la Paris, iar în prezent este doctorand la Sorbona cu o teză despre „Renaşterea teatrului antic în Italia, de la Orfeo de Poliziano la Orfeo de Monteverdi”.

Concursul internaţional de canto mizează pe renumele Elenei Teodorini

Premiera operei „Otello” va deschide cea de-a XIII-a ediţie a Festivalului Internaţional „Elena Teodorini”, eveniment de tradiţie al Liricului craiovean, pe care conducerea instituţiei îl vrea „la un nivel calitativ foarte înalt”. «În cadrul festivalului, pe lângă prezentarea de spectacole, dorim să reluăm Concursul Internaţional de Canto „Elena Teodorini”. Avem destule contacte şi încercăm ca cel târziu la sfârşit de ianuarie, început de februarie să stabilim toate detaliile pentru a începe promovarea. Ne dorim ca renumele Elenei Teodorini să aibă impact. Vom avea un juriu format din personalităţi de marcă ale muzicii de operă de la nivel european – directori de teatre din Italia, din Elveţia, din Franţa, posibil şi din Spania», a declarat managerul Antoniu Zamfir.

Perioada de desfăşurare a festivalului nu este stabilită încă, „pentru că depindem foarte mult de datele concursului de canto, respectiv de disponibilitatea persoanelor implicate, în special a membrilor juriului”, a explicat Zamfir. Acesta doreşte ca un festival de o asemenea anvergură să se desfăşoare o dată la doi ani, „pentru a avea timpul necesar realizării cu minuţiozitate a tuturor evenimentelor ce vor fi incluse într-un astfel de proiect”, şi, în viitor, să alterneze cu prezentarea spectacolului „Revelion la Operă”.

 

Se impun lucrări de consolidare şi modernizare a sediului instituţiei

Pentru că niciodată de la înfiinţarea Teatrului Liric, în anul 1979, clădirea care adăposteşte sala de spectacole, ca şi pavilionul administrativ, nu au beneficiat de lucrări de consolidare şi reamenajare, aflându-se într-o stare avansată de degradare, conducerea instituţiei speră ca acestea să demareze cât mai curând. „În urma discuţiilor cu primarul Craiovei, pot spune că avem speranţe în ceea ce priveşte reabilitarea sediului, asta însemnând în primul rând partea frontală a clădirii – care adăposteşte, practic, Colegiul Naţional „Carol I”. Reabilitată va fi şi sala de spectacole, dar şi scena. Ne dorim ca, după modernizare, aceasta să fie dotată la standarde europene, sub toate aspectele – sonorizare, lumini, mecanică etc. Schele şi muncitori nu vor intra însă în această instituţie în 2013, probabil acum se va face doar studiul de fezabilitate. Sperăm ca din 2014 să înceapă reabilitarea efectivă”, declară managerul teatrului.

Potrivit lui Antoniu Zamfir, pentru că activitatea de la sediu va fi afectată, va fi un bun prilej ca instituţia să prezinte spectacole pe alte scene: „Nu trebuie să uităm că nu suntem o instituţie doar a Craiovei, suntem singura instituţie de gen din zona Olteniei. Iar această perioadă în care sala noastră va fi în reparaţii va fi foarte prielnică pentru a ieşi cu spectacole în alte oraşe. Dar Craiova este mare, sunt alte săli de spectacole aici unde vor putea fi date reprezentaţii sau vom putea opta pentru spaţii neconvenţionale”.

Fondurile pentru reabilitarea sediului Liricului rămân în grija autorităţilor locale, în subordinea cărora instituţia se află. „Nu ştiu la cât se ridică, dar ştiu că vor fi atrase fonduri europene, pe care le va accesa Primăria printr-un proiect”, a mai spus conducerea teatrului.