Pregătirile pentru introducerea reţetei electronice sunt în toi şi în judeţul Dolj. În mai puţin de o lună, mai precis începând cu data de 1 iulie a.c., acest tip de prescripţie ar trebui să-i ia locul celei în format clasic pe hârtie. Deocamdată, însă, autorităţile sanitare întâmpină dificultăţi având în vedere că în unele localităţi rurale conexiunea la internet nu se poate realiza.
Reţeta electronică ar fi trebui implementată, încă de la începutul lunii iunie. Termenul iniţial a fost însă decalat din cauza unor disfuncţionalităţi apărute în ultimele săptămâni. În judeţul Dolj, reprezentanţii mai multor farmacii din mediul rural au raportat la Casa de Asigurări de Sănătate că nu au conexiune la internet.
„Începând cu data de 1 iulie a.c. va funcţiona reţeta electronică, în paralel cu reţeta scrisă pentru o perioadă de şase luni de zile. În momentul de faţă sunt unele probleme, în sensul că, unele farmacii din mediul rural ne-au adus la cunoştinţă că nu au conexiune la internet, deci nu pot fi conectaţi online. Pentru aceste situaţii există reţeta scrisă. În perioada imediat următoare vom evalua situaţia şi se vor identifica soluţii pentru rezolvarea acestei probleme astfel încât asiguraţii să beneficieze de reţete în timp util. Sunt cazuri sporadice aceste farmacii şi trebuie să verificăm dacă informaţiile sunt reale”, a declarat Mihai Soare, preşedinte al Casei de Asigurări de Sănătate Dolj.
Medicii şi farmacişti vor fi instruiţi în utilizarea noului sistem
Autorităţile sanitare se aşteaptă ca trecerea la acest tip de prescripţie electronică să aducă o schimbare profundă în sistemul de Sănătate din România. În condiţiile în care vor fi asigurate toate elementele tehnice necesare funcţionării sistemului, medicul va putea prescrie reţeta direct în format electronic, datele fiind transmise online către farmacie. Apoi, orice farmacie, atunci când intră în sistem, vizualizează reţeta şi eliberează medicamentul. Asiguratul va putea achiziţiona tratamentul de la farmacie doar prezentând actul de identitate, de pe care farmacistul îi va citi codul personal.
Ieri, reprezentanţii Ministerului Sănătăţii au anunţat că medicii prescriptori şi farmaciştii vor beneficia, gratuit, de informare şi instruire privind utilizarea sistemului de prescriere prin reţeta electronică. În acest sens, reprezentanţii caselor de asigurări de sănătate şi cei ai direcţiilor de sănătate publică vor organiza, în perioada următoare, şedinţe de pregătire şi informare pentru medicii prescriptori şi famaciştii care vor fi implicaţi în prescrierea reţetei electronice.
Până la sfârşitul acestei săptămâni, fiecare judeţ trebuie să transmită Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate o situaţie privind farmaciile care nu au acces la internet sau care au conexiune la internet asigurată telefonic. De asemenea, în perioada de pregătire, autorităţile sanitare judeţene au obligaţia de a raporta numărul persoanelor instruite, precum şi specialitatea acestora. În zonele în care este necesar, perioada de pregătire poate fi prelungită cu încă o săptămână. Timp de o lună, de la implementare sistemul va fi testat din punct de vedere tehnic, iar până la sfârşitul anului, noul sistem va fi utilizat în paralel cu cel actual.
Reţeta pe hârtie rămâne valabilă pentru localităţile izolate
Specialiştii preconizează că, odată cu introducerea prescripţiei electronice, va creşte gradul de siguranţă a tratamentului şi va fi diminuat riscul de complicaţii prin evitarea erorilor de prescriere şi acurateţea informaţiei. De asemenea, noul sistem ar putea permite monitorizarea cu atenţie a consumurilor, asigurând astfel o eficientizare a cheltuirii banului public pe medicamente. Reţetele în format electronic vor permite şi o mai bună predictibilitate a consumului de medicamente.
În situaţia în care medicul nu are conexiune la Internet atunci când prescrie reţeta, o va printa pe o coală de hârtie A4. Pe această reţetă va exista un cod de bare care va putea fi citit de scanerele farmaciştilor, reţeta fiind introdusă mai târziu în sistem.