Anul trecut, la Numărul Unic de Urgenţă 112, din judeţul Dolj au fost primite şi tratate nu mai puţin de 722.974 de apeluri. Cele mai multe, peste 70%, s-au dovedit a fi însă false. În aceste condiţii, ieri, de Ziua Europeană 112, autorităţile i-au avertizat încă o dată pe cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă, întrucât un apel fals poate însemna pierderea unei vieţi.
Majoritatea apelurilor false şi abuzive au avut la celălalt capăt al firului copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi au fost în mare parte realizate de pe cartele prepay. De obicei, mulţi din cei care sună fără a avea o urgenţă solicită informaţii legate de diverse numere de telefon, adresează injurii operatoarelor, cer legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori solicită sfaturi medicale. De altfel, 69 de persoane au fost sancţionate anul trecut, conform legii, pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112.
Potrivit legislaţiei în vigoare, este considerată alertare falsă utilizarea intenţionată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau intervenţiei agenţiilor speciale de intervenţie în mod nejustificat, pe când apelarea abuzivă reprezintă apelarea repetată, cu rea intenţie, a numărului 112 fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor. Apelarea abuzivă a Numărului Unic pentru Apeluri Urgenţă 112 se sancţionează cu amendă de la 500 de lei la 1.000 de lei.
Cele mai multe apeluri, transferate către Ambulanţă
Statistica pe anul 2012 realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că din cele peste 700.000 de apeluri la 112, în judeţul Dolj, cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 56.69%, Poliţie – 26.93%, Pompieri – SMURD – 13.87% şi Jandarmerie – 2.50%.
Pe parcursul anului trecut, Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Dolj a răspuns la 25.873 de apeluri prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112, din care 12.362 venite din mediul urban şi 13.511 venite din mediul rural.
În urma preluării acestor apeluri şi direcţionării poliţiştilor către locul evenimentelor s-a asigurat intervenţia într-un timp de sub 10 minute în 16.029 cazuri, până în 15 minute în 4.428 de apeluri, în maxim 20 minute în cazul a 3.298 de apeluri, iar în 2.100 cazuri poliţişti au ajuns după 20 minute de la apel.
Doar 1 din 4 cetăţeni UE cunoaște faptul că 112 este Numărul European de Urgenţă
Potrivit autorităţilor, un alt semnal de alarmă ar trebui să-l reprezinte faptul că, la nivel european, doar 1 din 4 cetăţeni ai UE cunoaşte că 112 este Numărul de Urgenţă pe care îl poate apela în toate ţările Uniunii Europene. Iar această lipsă de informaţii persistă de câţiva ani. Tocmai din acest motiv, începând cu 2009, în mai mult de 25 de ţări din Europa sunt organizate activităţi de sensibilizare a populaţiei cu ocazia celebrării Zilei Europene 112 care are loc pe 11 februarie în fiecare an. Promovarea apelului 112 este cu atât mai importantă având în vedere numărul tot mai mare de cetăţeni care călătoresc către locul de muncă, către locul unde îşi defăşoară studiile sau în vacanţe.
În acest an, numărul de ţări care au organizat Ziua 112 a fost mai mare ca niciodată. În majoritatea statelor europene au avut loc sesiuni de informare şi prezentări despre 112 în şcoli, Ziua Uşilor Deschise şi vizite în centrele de urgenţă 112. Mai multe ţări au ales ca în 2013, să sărbătorească Ziua 112 în jurul conceptului de resuscitare cardiopulmonară (CPR), întrucât cei mai mulţi europeni nu ştiu cum să efectueze procedurile de resuscitare.
„Numărul semnificativ de ţări care organizează Ziua Europeană 112 subliniază importanţa creşterii gradului de conştientizare la nivelul UE, în special pe parcursul acestui An al Cetăţenilor. Niveluri mai bune de sensibilizare şi calitate a serviciului 112 ar reprezenta, cu siguranţă, un mare beneficiu pentru cetăţenii europeni care se deplasează în cadrul Pieţei Unice precum şi pentru serviciile de urgenţă care fac eforturi să răspundă sutelor de milioane de apeluri de urgenţă pe care le primesc în fiecare an”, a comentat Olivier Paul Morandini, Preşedintele Asociaţiei Europene a Numărului de Urgenţă, EENA.
Campanie pentru promovarea Numărului Unic 112
Şi în România, anul trecut, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în calitate de administrator al Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, a desfăşurat numeroase activităţi de educare – informare. Astfel de acţiuni au avut loc în zonele turistice montane şi pe litoral, în gări, aerogări, trenuri, în staţiile de metrou şi pe principalele drumuri naţionale. De asemenea, au fost difuzate spoturi 112 la posturile de radio şi televiziune, au avut loc vizite ale elevilor în dispeceratele 112, a avut loc o amplă acţiune desfăşurată în parteneriat cu Biserica Ortodoxă Română, dar şi multe alte activităţi punctuale.
„Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit, în doar câţiva ani, unul dintre cele mai prestigioase şi de încredere servicii puse de către stat în slujba salvării vieţii oamenilor, a protejării proprietăţii şi a mediului. Este un adevărat brand naţional. Numărul 112 face parte din cotidian, este parte a societăţii şi îşi confirmă zilnic, minut cu minut, utilitatea. Dacă 112 nu ar fi existat el ar fi trebuit inventat”, a spus general inginer Marcel Opriş, directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale.
Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991. În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în toată România. Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgenţă care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene. Ultimul Eurobarometru al Comisiei Europene, referitor la numărul unic european de urgenţă 112, arată că România se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE.