Fabrica de Avioane Craiova a semnat, anul trecut, un contract-cadru cu Ministerul Apărării Naţionale pentru repararea şi întreţinerea aeronavelor de antrenament IAR 99 Şoim. Acest proiect a venit ca o gură de oxigen pentru angajaţii fabricii, care nu îşi mai luaseră salariile de luni bune şi nici nu mai credeau că va fi posibil aşa ceva. Liderul de sindicat, Victor Peţa, a precizat, ieri, că acest lucru a fost posibil ca urmare a mai multor intervenţii ale primarului Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, pe lângă reprezentanţii Guvernului Ponta, în speţă la ministrul Apărării de atunci, Corneliu Dobriţoiu, dar şi pe lângă ministrul Finanţelor, Florin Georgescu. Ambii au înţeles disperarea oamenilor de la SC Avioane SA Craiova.
Ieri, angajaţii fabricii de Avioane i-au solicitat liderului de sindicat să o invite pe Lia Olguţa Vasilescu în mijlocul lor şi să-i mulţumească acesteia pentru tot efortul depus. Drept mulţumire, edilul Băniei a fost primit, de la directorul fabricii până la angajaţii simpli, cu flori şi aplauze. „Am invitat-o pe doamna senator, pe atunci, la fabrică şi domnia sa a văzut oameni disperaţi, care nu îşi mai luaseră salariile de foarte mult timp. Atunci ne-a spus că sigur ne va ajuta, iar în urma acelei vizite s-a şi semnat un contract de reparaţii a două avioane. La timpul respectiv, foarte mulţi au spus că este doar o chestiune electorală. Salariaţii de la Avioane au muncit zi şi noapte doar ca să reparăm acele avioane, ca să ne putem lua banii. În decembrie urma să încasăm banii, dar cum la oamenii săraci se întâmplă toate nenorocirile, Armata dorea să ne dea banii abia anul acesta. Bineînţeles că am apelat tot la doamna primar, care a vorbit cu premierul, cu ministrul de Finanţe şi până la urmă am luat bani şi am putut face şi noi sărbătorile aşa cum le fac mulţi dintre dumneavoastră. Avem şi o perspectivă acum şi este pentru prima oară când nu ne mai întrebăm dacă luam sau nu, banii”, a spus Victor Peţa, liderul de sindicat.
Alenia, investitorul interesat de Craiova
Fabrica de Avioane din Craiova mai are în prezent 296 de angajaţi, numărul lor diminuându-se constant după 1990, când uzina avea peste 4.700 de salariaţi. Fabrica a fost scoasă la privatizare de mai multe ori, însă acţionarul majoritar a rămas în continuare statul român. Salariaţii societăţii au rugat-o, ieri, pe Lia Olguţa Vasilescu să-i ajute şi anul acesta şi să aibă de lucru. Edilul Craiovei le-a spus că se poartă discuţii inclusiv despre privatizarea societăţii, iar cel mai vehiculat nume de investitor ar fi Alenia Aeronautica, din Italia.
Armata, principalul client
Potrivit directorului general al fabricii, Ioan Sava, valoarea contractului semnat anul trecut a fost de circa 84 de miliarde de lei, iar aceşti bani au fost destinaţi reparării a două aparate de zbor. Ministerul Apărării Naţionale este principalul client al Fabricii de Avioane Craiova şi are în proprietate aproximativ 20-22 de aeronave care au fost fabricate de-a lungul timpului la Craiova. „Pentru repararea unui singur avion, Ministerul Apărării trebuie să aloce circa un milion de euro. Ultimul aparat de zbor realizat la fabrica din Bănie a fost IAR 99 Şoim 725, în 2008, comandat de Forţele Aeriene Române. Numărul total de avioane IAR aflate în exploatare a fost la un moment dat 28, din care două prototipuri şi vreo patru aparate 710, 714, 718 şi 721 au fost distruse. Armata are nevoie în continuare de modelul fabricat la Craiova, dar, din păcate, nu sunt bani prevăzuţi în buget. Acum se lucrează la repararea unui alt IAR 88 Şoim, este vorba despre cel aflat în administrarea Centrului de Încercări în Zbor”, a declarat Ioan Sava, directorul general al SC Avioane SA Craiova.
Bani şi pentru 2013
În baza contractului-cadru semnat cu MApN, conducerea fabricii vrea ca săptămâna viitoare să mai semneze cu Armata un nou proiect de reparare a altor două aparate de zbor, în felul acesta asigurându-se salariile celor 300 de salariaţi şi în 2013. „Ce a fost mai greu s-a întâmplat, în sensul că s-a semnat contractul-cadru care statuează unde vor fi reparate aparatele IAR 99 din dotarea Armatei. Primul avion va sosi în acestă săptămână. Vom pleca, săptămâna viitoare, la Bucureşti şi ne va însoţi şi doamna primar, ca să ne asigurăm o nouă finanţare, adică să ni se trimită alte două avioane în service. Cu aceşti bani vom asigura salariile. Din păcate, nu sunt suficienţi, deoarece vom avea în cotinuare o problemă cu banii datoraţi la buget de stat şi acest aspect constituie în permanenţă un impediment atunci când vine vorba de privatizarea societăţii”, a spus Victor Peţa, liderul de sindicat. Anul trecut, în luna martie, directorul general al SC Avioane SA Craiova, Marin Stancu, a fost eliberat din funcţie de ministrul Economiei, în urma unui protest spontan al angajaţilor, care au cerut plata salariilor restante. Noul director general al SC Avioane SA este Ioan Sava, care are mandat până în martie 2014.
Victor Peţa, preşedintele Sindicatului Liber: „Ceea ce s-a întâmplat la finele anului 2012 a fost o poveste. Nimeni nu mai credea nimic. Şi atunci când le spuneam oamenilor că au intrat banii, aceștia nu mai credeau, spuneau că vor crede acest lucru doar când vor vedea banii intraţi în cont şi ei vor putea să-i ridice de pe cardul de salarii… atât de mare era neîncrederea lor”.