Fondurile alocate pentru investiţii în Sănătate, luate în vizor

0
333

Autorităţile sanitare au solicitat direcţiilor de sănătate publică din toată ţara, dar şi unităţilor sanitare aflate în subordinea Ministerului Sănătăţii să întocmească o situaţie a fondurilor alocate pentru investiţii, care nu au fost cheltuite până în prezent.  

Dacă în urma acestei analize se va stabili că sunt bani necheltuiţi, aceştia vor fi redirecţionaţi acolo unde nevoie astfel încât toate fondurile să poată fi utilizate până la sfârşitul anului. Se doreşte astfel, o eficientizare a modului de cheltuire a banilor, astfel încât până pe 31 decembrie a.c. să nu rămână fonduri neutilizate. În acest sens, a avut loc o videoconferinţă cu reprezentanţii direcţiilor de sănătate publică, cei ai serviciilor de ambulanţă şi ai personalului din unităţilor de primiri urgenţe în care s-a discutat despre situaţia financiară a unităţilor de primiri urgenţe, dar şi despre situaţia investiţiilor din sistem.

Tot cu această ocazie, autorităţile sanitare au anunţat că, începând de anul viitor, toate medicamentele şi materialele sanitare utilizate în cele 63 de Unităţi de Primiri Urgenţe finanţate de la bugetul de stat şi în serviciile de ambulanţă vor fi achiziţionate centralizat, prin licitaţie, de către Ministerul Sănătăţii. În acest fel se urmăreşte obţinerea unor preţuri de cumpărare mai bune având în vedere achiziţia unei cantităţi mai mari de produse, dar şi controlul cheltuielilor din unităţile de primiri urgenţe. Ultimele controale au evidenţiat unele diferenţe de preţuri destul de semnificative la achiziţionarea produselor de acelaşi tip, dar  în spitale diferite.

Ambulanţe, la control

Tot săptămâna aceasta, împreună cu Poliţia Rutieră şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, autorităţile sanitare au demarat o serie de controale care au avut în vedere respectarea regulilor de circulaţie, a echipamentelor utilizate în acţiunea de urgenţă şi a dotărilor ambulanţelor angajate în misiuni de urgenţă. Neregulile  frecvente constatate au fost cele cu privire la lipsa centurii de siguranţă de către conducătorul auto sau de către pasagerul aflat în cabina ambulanţei, autospeciale dotate necorespunzător pentru tipul lor şi personal care nu a respectat prevederile legale privind utilizarea echipamentului. Deocamdată verificările au fost realizate în opt judeţe – Bihor, Braşov, Brăila, Cluj, Ialomiţa, Tulcea, Galaţi, Mureş – şi în municipiul Bucureşti însă astfel de controale inopinate vor continua şi în perioada următoare.

Amenzi de 66.000 de lei

Cuantumul amenzilor aplicate atât de către reprezentanţii poliţiei rutiere, cât şi de inspectorii direcţiilor de sănătate publică a fost de aproximativ 66.000 lei.

Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate conducătorilor auto pentru că nu au purtat centura de siguranţă în timpul misiunii. Au mai existat amenzi care au fost acordate şefilor de echipaje pentru că nu au asigurat cu centura de siguranţă pacienţii transportaţi. De asemnea, patru servicii de ambulanţă, dintre care două servicii private au fost sancţionate cu amenzi de câte 10.000 de lei fiecare pentru că ambulanţele aflate în misiune nu erau dotate corespunzător prevederilor legale (OMS 1.092/2006) pentru tipul de ambulanţă.

Un spital judeţean a fost amendat cu 10.000 de lei pentru că ambulanţa utilizată în intervenţii era dotată necorespunzător. Au fost acordate şi sancţiuni pentru utilizarea girofarului şi a semnalelor sonore fără justificare.