Pentru că pe 11 noiembrie Republica Polonă sărbătoreşte Ziua proclamării independenţei (1918) şi din dorinţa de a pune în valoare artişti renumiţi ai şcolii de muzică din acest spaţiu cultural, Filarmonica „Oltenia” prezintă astă-seară, de la ora 19.00, un concert dedicat sărbătorii naţionale a acestei ţări. Desfăşurat sub patronajul Ambasadei Poloniei şi organizat cu sprijinul Institutului Polonez, concertul este susţinut de Orchestra Simfonică a Filarmonicii craiovene, condusă de Wojciech Czepiel – una dintre personalităţile proeminente ale vieţii culturale din Polonia. Sub bagheta sa dirijorală se interpretează, în primă audiţie, Poemul simfonic „Odwieczne piesni” („Cântece nemuritoare”), op. 10, de Mieczysław Karłowicz – compozitor şi dirijor polonez care a trăit între 1876 şi 1909, devenind un nume de referinţă în mediile muzicale din ţara sa natală. De asemenea, programul include Simfonia a VII-a în La major, op. 92, de Ludwig van Beethoven. Un bilet pentru concert costă 15 lei (pentru elevi, studenţi şi pensionari – 8 lei).
Născut în anul 1959, la Nowy Targ (oraş situat în sudul Poloniei), WOJCIECH CZEPIEL a devenit una dintre personalităţile proeminente ale vieţii culturale din ţara natală, cariera sa dirijorală fiind urmărită cu interes atât pe scene de concert din Europa, cât şi din Asia.
Şi-a început educaţia muzicală sub îndrumarea tatălui său, fiind iniţial atras de studiul viorii. Mai târziu, ca membru al Orchestrei „All Antico”, ce activa în cadrul Şcolii de Muzică din Cracovia, a câştigat la Berlin Premiul I la Concursul „Karajan” pentru orchestre de muzică de cameră. De altfel, tânărul muzician a avut prilejul să cânte sub bagheta celebrului dirijor Herbert von Karajan, experienţă intelectuală unică ce avea să-i marcheze pentru totdeauna viziunea asupra muzicii. În 1976, ca student al lui Antoni Cofalik, a obţinut Premiul al IV-lea al Concursului Naţional de Vioară „Zdzisław Janke”, iar un an mai târziu s-a calificat în semifinala Concursului Internaţional „Henryk Wieniawski”. Şi-a continuat pregătirea de specialitate la Academia de Muzică din Cracovia, cu prof. Kaja Danczowska, simultan colaborând cu diferite ansambluri camerale. Ulterior, în 1984, a absolvit clasa de dirijat coordonată de Krzysztof Missona la aceeaşi instituţie de învăţământ muzical superior, unde a obţinut Diploma cu Distincţie; în ipostaza de dirijor, a debutat însă mai devreme, în 1981, la pupitrul Orchestrei Academiei de Muzică. În perioada 1982-1984 şi-a desfăşurat activitatea ca dirijor secund, apoi ca dirijor principal al Filarmonicii din Cracovia.
După finalizarea studiilor universitare, a deţinut statutul de director artistic al Filarmonicii Baltice din Gdańsk, iar între anii 1986-1990 a colaborat cu Opera de Cameră din Varşovia. În ultimii ani, colaborează frecvent cu Filarmonica „Arthur Rubinstein” din Łodz şi cu Orchestra Simfonică Radio – Varşovia. În prezent, este directorul artistic şi dirijorul Orchestrei Simfonice Naţionale – Beirut, iar în Polonia deţine statutul de director artistic al Orchestrei Simfonice din cadrul Academiei de Muzică – Cracovia.
Compozitorul şi dirijorul polonez Mieczysław Karłowicz (1876-1909) s-a născut în oraşul Vişneva (situat actualmente pe teritoriul Republicii Belarus), într-o familie nobiliară renumită, ramură a faimoasei dinastii Ostoja. De la o vârstă fragedă a fost îndrumat spre studiul temeinic al disciplinelor umaniste şi al artelor (instrumentul său muzical favorit a rămas pentru totdeauna vioara). Şi-a continuat la Varşovia pregătirea muzicală, iar mai târziu la Berlin. Din punct de vedere stilistic, muzica sa prezintă trăsăturile tipice ale romantismului târziu, afirmându-se ca un mare admirator al lui Ceaikovski; de altfel, în primele sale compoziţii se regăsesc puternice influenţe din creaţia idolului său. Dar, fără îndoială, treptat, Mieczysław Karłowicz a reuşit să-şi elaboreze şi să-şi dezvolte propriul său limbaj muzical, a cărui originalitate se exprimă cu precădere în măiestria realizării orchestraţiilor şi armonizările inspirate ale conţinuturilor melodice. Mai târziu, va deveni un nume de referinţă în mediile muzicale din ţara sa natală, puţini fiind compozitorii polonezi care să-l egaleze în bogăţia coloritului orchestral şi a mijloacelor de expresie. În istoria muzicii naţionale poloneze, valoarea creaţiei sale deţine un rol de prim rang – între Frédéric Chopin şi Karol Szymanowski.