Firmele care lucrează la podul Calafat-Vidin nu respectă normele de muncă

0
328

Nici picior de muncitor la podul Calafat-Vidin, ieri, când inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Dolj, împreună cu omologii lor bulgari, au desfăşurat o acţiune de control privind respectarea prevederilor legale din domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă (SSM) şi al relaţiilor de muncă (RM). „Ieri s-au terminat lucrările la ultimul pilon al podului, din acest motiv nu sunt muncitori prezenţi pe şantierul de aici”, au motivat reprezentanţii firmei FCC Construccion, care se ocupă de lucrările în partea bulgărească. În schimb, la noi se muncea de zor la infrastructură, fără însă ca muncitorii să îndeplinească întocmai normele de securitate şi sănătate prevăzute de lege. Inspectorii de muncă au constatat deficienţe la toate cele trei societăţi verificate şi, potrivit inspectorului-şef al ITM Dolj, Cătălin Mohora, cuantumul amenzilor va depăşi 30.000 de lei.

Două echipe de control mixte, una formată dintr-un inspector de muncă român şi doi colegi bulgari, şi o alta invers proporţionată, au verificat modul în care societăţile implicate în lucrările la podul de peste Dunăre îşi desfăşoară activitatea din punct de vedere al legislaţiei muncii. Echipa majoritar bulgărească a controlat firma FCC Construccion care răspunde de şantierul din zona podului, însă prea multe nu a avut de constatat, întrucât lipseau… muncitorii. Potrivit responsabilului cu SSM din cadrul fimei mai sus menţionată, Many Nikolova, prezenţa acestora era inutilă deoarece partea de construcţie a fost finalizată ieri, iar betoanele pilonului trebuie acum să se usuce, urmând ca apoi să se treacă la partea tehnică. Aceasta a afirmat că din punct de vedere al securităţii în muncă, angajaţii sunt protejaţi corespunzător, atât în zonele de înălţime, cât şi la sol: „Pentru salariaţii care desfăşoară munca la înălţime se fac examinări medicale încă de la angajare. Avem un punct medical propriu, care lucrează timp de 12 ore pe zi şi care efectuează astfel de analize, iar după finalizarea acestora, doctorul specialist în medicina muncii se pronunţă dacă respectivii lucrători sunt apţi de muncă sau nu. Persoanelor care au suferit accidente de muncă pe perioada execuţiei lucrărilor le asigurăm locuri de muncă conforme cu starea lor de sănătate”.

Prevederile legislative, respectate în „linii mari”

Potrivit şefului de lucrări de la FCC Construccion, la controalele anterioare inspectorii de muncă au întocmit şase rapoarte de neconformitate, pentru care au dispus trei măsuri de remediere, care au fost însă contestate de constructor, urmând ca organele abilitate să se pronunţe asupra realităţii acestora. „În linii generale, se respectă prevederile legislaţiei de SSM. În ultimii doi ani au fost înregistrate numai două accidente de muncă, care, din fericire, nu au fost categorisite ca grave”, a afirmat acesta.

Însă, realitatea de la faţa… şantierului a arătat altfel. Cel puţin în zona românească, unde lucrătorii fie că nu erau echipaţi corespunzător, fie utilizau mijloacele de muncă în alte scopuri decât cele pentru care sunt proiectate. Un exemplu elocvent ne-a fost dat să vedem cu ochii noştri: muncitorii se deplasau dintr-o zonă într-alta în cupa excavatorului, fără nici un fel de grijă. „Nereguli există şi vor exista, ca pe orice şantier. Întotdeauna, cel mai mare duşman al nostru este las’ că merge şi aşa. Lupta nu o ducem neapărat cu angajatul sau angajatorul, cât mai ales cu acest las’ că merge şi aşa”, a afirmat Ionuţ Barbu, inspector general de stat în cadrul Inspecţiei Muncii Bucureşti.

Amenzi de 30.000 de lei

„La toate societăţile verificate pe raza şantierului Calafat-Vidin, respectiv FCC Construccion şi Azvi Vima, au fost identificate deficienţe pe securitate şi sănătate în muncă, dar şi pe parte de relaţii de muncă. În domeniul SSM, amenzile sunt între 10.000 de lei şi 20.000 de lei, iar pe RM, pentru fiecare deficienţă constatată, acestea sunt cuprinse între 4.000-8.000 de lei. Cuantumul amenzilor va depăşi 30.000 de lei”, a declarat Cătălin Mohora, directorul ITM Dolj.

***

Acţiunea de ieri s-a defăşurat în baza acordurilor bilaterale existente între România şi Bulgari, la verificări participând atât inspectori de muncă din cadrul Inspecţiei Muncii Bucureşti, ai Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Dolj, Olt şi Mureş, cât şi omologii de la Montana-Vidin. De menţionat că verificările de ieri nu au făcut parte dintr-un control inopinat, ci firmele controlate au fost anunţate din timp cu privire la acţiune.