Într-un cadru adecvat, Filiala Dolj a “Cultului Eroilor” şi-a prezentat cea de-a XVIII- a ediţie a revistei care îi poartă numele . “Suntem la un moment important. Sunt foarte multe articole extraordinare în revistă. Este modul nostru de a ne onora eroii “, a precizat Ion Mogoş, preşedintele Filialei Dolj a “Cultului Eroilor”. Marinel Florescu, consilier local, fost preşedinte al Filialei Dolj – “Cultul eroilor” – a menţionat: “Filiala noastră se va dezvolta şi încercăm să intrăm şi în online, fiind convins că vom avea succes. ” Îi mai dăm şi o ideee domnului Florescu: să iniţieze un proicâecxt, prin care Aerooportul Internaţional Craiova să aibă şi un nume: primul care ne vine în minte este Mariana Drăgescu.
În cadrul discuţiilor, prof. Nicolae Marinescu a adus aminte de “Escadrila Albă”, femei din aviaţie , care au salvat români. Una dintre participante a fost craioveană, se numea Maria Drăgescu şi s-a născut în 1912.
Mariana Drăgescu şi “Escadrila Albă”
“Escadrila Albă”, a cărei denumire oficială inițială a fost “Escadrila Sanitară”, a fost o unitate a Forțelor Aeriene Regale ale României, încadrată cu piloți de sex feminin, care a purtat însemnele “Crucii Roșii” și a avut ca misiune evacuarea răniților de pe front, în al Doilea Război Mondial. Este de menționat faptul că România a fost singura țară din lume care a avut în al Doilea Război Mondial o escadrilă de acest fel.
Ideea de a înființa în România o formație de avioane sanitare pentru transportul răniților cu avioane pilotate de femei, i-a revenit prințesei Marina Știrbei (membră a Comitetului Central al Crucii Roșii din România). Unității înființate în anul 1940 i-au fost atribuite mai multe tipuri de aeronave, în principal avioane poloneze. Primele aviatoare ale escadrilei au fost Nadia Russo, Mariana Drăgescu (născută în 1912 la Craiova şi decedată pe 4 marie 2013) și Virginia Thomas. Ulterior, acestora li s-au alăturat și altele. Deoarece inițial avioanele au fost vopsite în alb, având ca însemn “crucea roșie”, jurnalistul italian Curzio Malaparte, le-a denumit „Escadrila Albă”, denumire preluată și de alți scriitori. Campaniile la care escadrila a participat au fost: 1941 – Basarabia și Odessa,1942 – Stalingrad, 1943 – Crimeea. În 1942 , “Escadrila Albă” a fost redenumită “Escadrila 108 Transport Ușor”, fiind formată din două secții: I și II. Aceasta a intrat în componența Grupului Aerotransport Militar, alături de Escadrilele 105 și 107 Transport Greu.[Secția I a fost desființată în septembrie 1943, avioanele ei fiind preluate de Secția II, care și ea s-a retras în țară la sfârșitul anului 1943 și și-a încetat activitatea la 25 august 1944. O parte dintre aviatoare au continuat să activeze ca instructoare, piloți de legătură sau piloți pentru avioane de transport. După instaurarea regimului comunist, destinul aviatoarelor a fost închisoarea și deportarea, sau, în cel mai bun caz, eliminarea din aviație și marginalizarea, aviatoarele fiind readuse în conștiința publicului abia după 1989.
SURSE FOTO şi INFORMAŢII – Wikipedia