„Bărbierul din Sevilla”, cu reputatul tenor Bogdan Mihai – spectacol cu casa închisă pe scena Liricului craiovean

0
789

Se spune că în lume există patru sau cinci tenori care pot să interpreteze scena şi aria finală „Cessa di piu resistere” din opera bufă „Bărbierul din Sevilla” de Gioachino Rossini, care, din cauza dificultăţilor tehnice extreme, este ocolită de interpreţii rolului Contele Almaviva. Unul dintre ei – şi singurul din România – este Bogdan Mihai. Astă-seară, publicul craiovean are şansa să vadă şi să audă această performanţă, pe scena Teatrului Liric „Elena Teodorini”. Spectacolul – în regia Arabelei Tănase şi scenografia lui Răsvan Drăgănescu – este prezentat cu începere de la ora 19.00, cu casa închisă, toate biletele fiind vândute de câteva zile. Premiera a avut loc pe data de 11 octombrie 2012, în deschiderea actualei stagiuni artistice a instituţiei, aceasta fiind cea de-a patra reprezentaţie oferită publicului craiovean. Distribuţia este una impresionantă, «probabil cea mai bună a unei reprezentaţii cu „Bărbierul din Sevilla” care poate exista la nivel naţional, în acest moment», consideră Antoniu Zamfir, managerul Liricului craiovean.

După evoluţia în spectacolul extraordinar „With love, forever!”, din 7 martie a.c., care a oferit auditorilor un grupaj de pagini celebre din musical-uri şi filme, tenorul de renume mondial Bogdan Mihai revine pe scena Teatrului Liric „Elena Teodorini” din Craiova în opera bufă „Bărbierul din Sevilla”, de Gioachino Rossini. Rolul său, Contele Almaviva, este unul pe care tânărul artist l-a interpretat magistral pe scenele celor mai mari teatre ale lumii şi cu care, de altfel, s-a şi făcut remarcat în 2007, la Opera Naţională din Bucureşti.

Promite că va reveni la Craiova, unde a găsit „o mică familie”

Bine primit de colectivul artistic al instituţiei, pe care îl consideră „o mică familie”, şi zâmbind în permanenţă, tânărul tenor Bogdan Mihai s-a arătat bucuros de revenirea la Craiova. Sugerează că vor mai urma câteva proiecte la Teatrul Liric, însă păstrează surpriza pentru momentul potrivit. „Vreau să mă asigur că îmi permite calendarul să fac ceea ce îmi doresc. Dar promit că voi reveni aici cu mult drag”, a afirmat acesta. „Bogdan Mihai este un tenor cunoscut atât în ţară, dar, cred eu, mai mult în străinătate. Voi face tot ce îmi stă în putinţă să vină cât mai des pe scena noastră”, a subliniat şi managerul Antoniu Zamfir.

«Îmi face o mare bucurie să mă aflu în acest teatru, pe a cărui scenă, de-a lungul anilor, au evoluat nume foarte mari ale operei, cu cariere naţionale şi internaţionale. Mă reîntorc, iată, în România cu un rol tare drag mine, de fapt cel care mi-a deschis toate porţile… Sunt alături de colegi cu care m-am mai întâlnit pe scenă – cu Ştefan Schuller şi Sorin Drăniceanu am mai cântat în „Bărbierul din Sevilla”. Cu Ştefan Ignat şi Claudia Măru-Hanghiuc, în schimb, n-am avut niciodată ocazia să cânt. De asemenea, cu Cristian Sandu am prima colaborare. Sper din tot sufletul să vă placă ceea ce veţi vedea şi veţi auzi», a declarat Bogdan Mihai, absolvent al Universităţii de Muzică din Bucureşti, cu studii şi în Italia, iar astăzi una dintre vocile de marcă ale lumii.

Are 86 de apariţii în acest rol, pe scene naţionale şi internaţionale

De când a fost aclamat la Opera Naţională din Bucureşti în Contele Almaviva, rol care i-a deschis porţile marilor teatre de operă din lume, unde astăzi este invitat frecvent (Staatsoper Stuttgart, Deutsche Oper Berlin, Concertgebouw Amsterdam, Théâtre du Chatelet Paris, St. John Smith Square Londra, Suntory Hall Tokyo sunt doar câteva dintre ele), Bogdan Mihai a numărat 86 de apariţii în „Il Barbiere di Siviglia”. Cum reuşeşte să se adapteze diferitelor solicitări ale regizorilor, scenografilor ori dirijorilor cu care colaborează?

«Consider că fiecare apariţie pe scenă înseamnă o nouă experienţă, întotdeauna înveţi ceva, întotdeauna adaugi ceva la rol. Am avut regii moderne, am cântat în regii clasice – slavă Domnului, cea de-aici este o regie clasică şi mă regăsesc! –, dar încerc mereu, fie că vorbim de Contele Almaviva sau de alte roluri, să-l aduc către mine, către posibilităţile mele vocale şi către ceea ce sunt eu, încerc nu să copiez pe cineva, ci să fiu cât mai natural. Cred că până acum am făcut 86 de spectacole cu acest rol şi de fiecare dată îi adaug câte ceva. Nu există ideea că am avut astăzi succes, iar mâine sigur va fi extraordinar şi mă culc pe o ureche. Nu, din contră! Studiez şi mereu încerc să fac lucrurile cât mai bine posibil», mărturiseşte acesta.

***

Alături de tenorul Bogdan Mihai, din distribuţie fac parte soprana Diana Ţugui, mezzosoprana Claudia Măru-Hanghiuc (Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” din Bucureşti), baritonii Ştefan Schuller şi Ştefan Ignat (Opera Naţională Bucureşti), basul Sorin Drăniceanu, artiştii craioveni Ioan Cherata, Gabriel Marciu, Dan Cornescu şi Gabriel Dima. Orchestra şi Corul de bărbaţi ale Teatrului Liric „Elena Teodorini” vor evolua sub conducerea muzicală a dirijorului Cristian Sandu, profesor la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” şi dirijor al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca.

 Va cânta, din nou, cu soprana Angela Gheorghiu, la Palatul Kremlin

În octombrie 2011, tenorul Bogdan Mihai a fost invitat de Angela Gheorghiu să susţină împreună două concerte extraordinare de belcanto pe scena prestigioasei Suntory Hall din Tokyo, acompaniaţi de Japan Philarmonic Orchestra, la pupitrul dirijoral avându-l pe maestrul Ion Marin. Pe 19 decembrie a.c. va susţine un nou concert de belcanto împreună cu marea soprană, de această dată la Palatul Kremlin. „Vă asigur că este un om absolut normal şi extraordinar, în ciuda multor lucruri care se vehiculează. O să cântăm la Kremlin, în cea mai mare sală de concerte din Rusia, are vreo 6.000 de locuri. Va fi o întâlnire extraordinară, pentru că este un om cu care îmi face mare plăcere să mă întâlnesc pe scenă», a declarat Bogdan Mihai. De altfel, lista contractelor sale se întinde până în 2015, iar între evenimentele viitoare se numără rolul Don Ramiro în „La Cenerentola” de G. Rossini, la Stuttgart Staatsoper şi Opera du Rhin Strasbourg.

  •  Dirijorul Cristian Sandu: «Ceea ce mă bucură, de câte ori revin în Craiova, cel puţin în ultima vreme, este că nivelul orchestrei şi al corului e într-o continuă creştere. Şi asta este extrem de important pentru brand-ul pe care Teatrul Liric „Elena Teodorini” îl va reprezenta în următorii ani în viaţa muzicală a acestei părţi a României şi a Europei».
  • Soprana Diana Ţugui (în rolul Rosinei): «De fiecare dată trăiesc o bucurie imensă având în jurul meu parteneri cu care am debutat în acest rol şi cu care am făcut o echipă minunată. Iar acum, că ni se alătură şi Bogdan Mihai, bucuria este cu atât mai mare. Va fi un spectacol de excepţie şi inedit pentru Craiova».
  • Mezzosoprana Claudia Măru-Hanghiuc (Berta): «Am mari emoţii, pentru că este pentru prima oară în viaţa mea – deşi mai am câteva luni până ies la pensie – când cânt într-o operă de Rossini: voi debuta în rolul Bertei din „Bărbierul din Sevilla”. Am emoţii foarte mari pentru că sunt într-o echipă foarte bine închegată. Am urmărit DVD-urile de la premieră şi am constatat că toţi sunt extraordinari! Am emoţii şi pentru că voi cânta cu Bogdan Mihai, care este considerat unul dintre cei cinci mari tenori rossinieni din lume. De altfel, el va şi interpreta cea mai grea arie de tenor din tot repertoriul scris de Rossini. Veţi asculta, după trei ore de muzică, probabil cea mai tehnică voce pe care am auzit-o vreodată cântând această arie îngrozitor de grea, dar foarte frumoasă, pe care el o interpretează magnific. Eu sunt îndrăgostită de vocea lui! Mai am emoţii şi pentru că revin pe scena Teatrului Liric din Craiova după foarte mulţi ani, pentru că am fost solistă aici în stagiunile ’88-’90».
  • Baritonul Ştefan Ignat (Figaro): «Ne aflăm la cea de-a patra reprezentaţie cu „Bărbierul din Sevilla” din această stagiune. Şi la celelalte s-au vândut foarte multe bilete, pentru că este un spectacol absolut fabulos prin jocul interpreţilor, prin îmbinarea muzică-regie. De această dată ne bucurăm să-l avem printre noi pe Bogdan Mihai, un nume cunoscut, o figură a muzicii de operă româneşti, care merită ascultat şi văzut. Mie îmi face o deosebită plăcere să lucrez cu cast-ul de la premieră, pentru că acela este cel mai bine închegat, dar sunt convins că noii membri ai distribuţiei se vor implica şi vor aduce o noutate în spectacolul nostru».
  • Basul Sorin Drăniceanu (Don Basilio): «Mă bucur că fac parte din această reţetă de succes – vă asigur că e de succes! Şi că va fi un spectacol extraordinar, cum nu prea s-a auzit în România în ultimii ani!».