Cea de-a 18-a ediţie a Târgului de Carte Gaudeamus, găzduit ca în fiecare an, în foaierul Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, a avut – potrivit organizatorilor – peste 10.000 vizitatori, legitimând, indubitabil, un eveniment eminamente cultural, de aleasă ţinută. Cu care Bănia este familiarizată. Preşedintele de onoare al Caravanei Gaudeamus, Radio România, ediţia Craiova 2019, a fost scriitorul Mihai Firică, membru al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Craiova. Dincolo de oferta de carte a consacratelor edituri din ţară, ca şi în anii precedenţi, bogata prezentare de jocuri educative, atenţia vizitatorilor a fost reţinută, nu ştim dacă precumpănitor, de lansările de carte şi mai ales dezbaterile elevate, prilejuite, care au scos „la rampă” câţiva dintre noii spadasini ai Băniei culturale. Semn tonic, că nu se poate vorbi, fără măsură, de „declinul lecturii”, prin diluarea apetitului, şi nici de neglijarea stranie a unui fenomen complementar: „inflaţia textului”. Mulţimea cărţilor apărute provoacă necesarmente o ranforsare a aparatului critic sau, dacă vreţi, o revigorare a criteriilor de evaluare. E din ce în ce mai greu să alegi, să te orientezi, să desparţi apele: devii fie un consumator lacom, şi decerebrat, fie umbra inactuală a propriilor idiosincrazii. Ce aş vrea, de fapt, să semnalez, cu precauţia de rigoare, prezent fiind la două reuşite lansări de carte: „Furnici de hârtie”, Ed. Aius – 2019, autoare Dana Stănescu, şi „Casa singură aşteptând în picioare”, Ed. Aius – 2019, autor George Popescu. În primul rând, o mişcare vie a ideilor, din partea unor tineri de reală profunzime intelectuală. Şi aş începe cu lect. univ. dr. Silviu Gongonea, realmente talentat, dar mai ales citit, dotat cu un bine dozat aparat critic. Pentru a continua cu lect. univ. dr. Mihai Ene, poet, critic literar, bursier la Oxford, cu prezenţe la manifestări internaţionale, doctor în litere, cu o teză despre „Decadentism în literatura noastră”; Ion Munteanu, doctor în filosofie, cu o teză despre Lucian Blaga, jurnalist în prima tinereţe, autorul unui roman strălucit „O mie şi una de femei; Amintirile unui hedonist”, Editura Eikon – 2018; Petrişor Militaru, absolvent al Literelor craiovene, poet şi traducător, critic literar, iniţiator de proiecte culturale, unul dintre cei mai avizaţi cunoscători şi promovatori ai avangardei româneşti şi a literaturii noastre din exil, doctor în ştiinţe umaniste la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj, sub conducerea marelui român „parizian” Basarab Nicolescu. Să nu-l omitem pe Horia Dulvac, prozator atipic, cu reaşezare în orizontul filosofiei (doctor în Filosofie la Universitatea de Vest), mai recent, autor dramatic. Fireşte, enumerarea de mai sus – deloc exhaustivă – cuprinde doar pe cei care au participat la evenimentul pomenit, unde au lăsat prin elevaţie şi bunul dozaj de zel sistematic, o impresie impecabilă. Fără să alunece în aroganţă şi temeritate vidă, fără să plonjeze în calofilie, au etalat bune deprinderi culturale. Şi asta într-un moment în care zgomotul de fond al convieţuirii noastre este bombăneala, recriminarea, scandalul. Încât s-ar zice că toată lumea urăşte pe toată lumea. Iar societatea civilă e o simplă manufactură a protestului, guvernul, preşedinţia şi parlamentul epuizându-se în iraţionale manevre de gherilă. Într-o perioadă de confuzie, inclusiv morală, în care scena publică e ocupată de râgâieli şi sudalme, plăcerea de a beşteli mitocăneşte pe Facebook, voluptatea de a silui limba şi de a contracara regulile minimale ale convieţuirii decente, cu rea credinţă, sminteală – ca reflex cotidian – am zărit nişte oameni educaţi, onorabili, sugerându-ne cu convingere că am fi, de-adevăratelea în Europa. Noii spadasini ai Băniei culturale, cum i-am numit, sau o parte dintre aceştia, duc mai departe, irigă, întreţinând cu voluptate, un fior cultural, autentic, niciodată în mare deficit prin părţile locului. Nu se autoproclamă, cu emfază, elitele urbei, fiindcă sunt nişte oameni absolut normali. Să îi salutăm, fiindcă iradiază un plus de civilitate şi mai ales de cultură!