Muzeul Guggenheim din Bilbao, Spania, inaugurează în această toamnă prima expoziţie retrospectivă Constantin Brâncuşi, în care vor putea fi văzute aproximativ 30 dintre lucrările cele mai cunoscute ale genialului sculptor român, în dialog cu 30 de lucrări ale artistului american Richard Serra. Între creaţiile brâncuşiene se vor număra şi două opere aflate, în prezent, în patrimoniul Muzeului de Artă din Craiova – „Sărutul” şi „Coapsa”. De altfel, aceasta din urmă a mai fost prezentată, între 21 mai şi 21 august a.c., în cadrul unei expoziţii dedicate celor doi giganţi ai sculpturii mondiale şi deschise la Basel, în Elveţia, de Fundaţia „Beyeler”, în colaborare cu Fundaţia „Guggenheim”. Expoziţia de la Bilbao – care va putea fi vizitată din 8 octombrie 2011 până pe 15 aprilie 2012 – este considerată o ocazie istorică de a vedea la un loc lucrări cunoscute şi valoroase, reprezentând 40 de ani de carieră artistică a lui Brâncuşi.
Expoziţie memorabilă, cu lucrări printre cele mai preţuite pe piaţa de artă
Cu scopul de a crea un dialog între arta lui Constantin Brâncuşi (1876-1957) şi cea a lui Richard Serra (1939), Muzeul Guggenheim de la Bilbao va încerca „să exploreze semnificaţia conceptelor de timp şi spaţiu” din opera acestora, consideraţi doi dintre cei mai importanţi sculptori ai secolului XX.
Comisarul Olivier Wick a reunit în cadrul expoziţiei lucrări precum „Capete de copii”, „Muze adormite” şi celebrele „Păsări în spaţiu”, dar şi sculpturi care au fost controversate la momentul prezentării lor, ca „Printesa X” sau „Adam şi Eva”. Vizitatorii expoziţiei de la Bilbao vor putea vedea, de asemenea, şi sculpturi precum „Negresa albă” sau aşa-zisul grup mobil „Copilul în lume”, care a fost reconstruit pornind de la sculpturile în lemn originale „Cupa II” şi „Micuţa franceză”. Între exponate se vor regăsi şi două creaţii brâncuşiene deţinute de Muzeul de Artă din Craiova – „Sărutul” şi „Coapsa” -, după cum a declarat Florin Rogneanu, directorul instituţiei.
Reducând formele la esenţa lor, Brâncuşi a deschis calea sculpturii abstracte
Cu sprijinul Fundaţiei „Beyeler” din Basel (Elveţia), arta lui Brâncuşi va fi reprezentată prin aproximativ 30 de lucrări, care vor constitui „grupuri tematice prin care se vor evidenţia aspectele esenţiale din opera sa, în timp ce se vor confrunta şi vor dialoga cu 30 de lucrări ale artistului Richard Serra”. Muzeul Guggenheim a transmis că „în ambele cazuri se va pune accent pe diferitele materiale folosite, fie marmură, lemn, ciment, ghips sau bronz în cazul lui Brâncuşi, oţel, cauciuc, plumb sau tuburi de neon în cel al lui Serra”. Lucrările celor doi sculptori vor fi expuse atât împreună, cât şi în spaţii separate, individuale, în aşa fel încât să poate fi remarcate asemănările şi diferenţele dintre concepţiile artistice ale lui Brâncuşi şi Serra.
„Expoziţia scoate în evidenţă căutarea asiduă a lui Brâncuşi a unui ideal artistic prin experimentarea calităţilor materialelor pe care le folosea, diferitelor suprafeţe şi capacităţi de a reflecta sau de a absorbi lumina”, se menţionează în dosarul expoziţiei de la Guggenheim.
Serra, despre operele sculptorului român: „o enciclopedie”, un „manual al posibilităţilor”
Un etaj întreg va conţine sculpturile din marmură şi din bronz ale lui Brâncuşi, care vor fi intercalate cu cele realizate în ghips sau lemn, pentru a permite vizitatorilor „să perceapă calităţile esenţiale ale operelor sale şi ale principalelor sale teme”. Motivul planificării acestui dialog dintre Brâncuşi şi Serra este legat în special de influenţa pe care artistul român a avut-o asupra operei celui de-al doilea şi pentru că cei doi „au lăsat o urmă dinamică în istoria artei şi au schimbat pentru totdeauna cursul sculpturii moderne”.
Între anii 1964 şi 1965, Richard Serra a obţinut o bursă la Paris de la Universitatea Yale şi a vizitat timp de câteva luni, în fiecare zi, reconstrucţia atelierului lui Brâncuşi, care murise cu 7 ani înainte. Atelierul maestrului, plin de activitate şi de forme tridimensionale, a provocat asupra lui Serra un efect pe care ulterior l-a descris ca pe un „manual de posibilităţi”.
În dosarul de prezentare a expoziţiei de la Guggenheim, organizatorii mai apreciază că sculptorul Constantin Brâncuşi, născut în România şi stabilit la Paris din 1904, „a redus formele sculpturii până la esenţa lor, punând astfel bazele primordiale ale sculpturii abstracte. Jumătate de secol mai târziu, artistul american Richard Serra a definit altfel efectul sculpturii, realizând piese minimaliste de oţel care atrag, literalmente, observatorii către operă”.
***
Anunţul deschiderii expoziţiei „Brâncuşi – Serra” a fost primit cu bucurie de presa de specialitate şi de publicul spaniol, care o consideră cel mai important eveniment cultural al anului la Muzeul Guggenheim din Bilbao. Expoziţia va fi deschisă din 8 octombrie 2011 până pe 15 aprilie 2012 şi este considerată o ocazie istorică de a vedea la un loc lucrări cunoscute şi valoroase, care reprezintă 40 de ani de carieră artistică în cazul lui Constantin Brâncuşi.
***
„Guggenheim”, muzeu de artă contemporană situat în Bilbao, Spania, este unul dintre cele cinci muzee mondiale ale Fundaţiei „Solomon R. Guggenheim”. Este probabil, de departe, construcţia cel mai uşor de recunoscut din Bilbao.
A fost proiectată de Frank Gehry, unul dintre cei mai stimaţi şi admiraţi arhitecţi ai momentului. Deschis pentru public în 1997, a fost conceput să reprezinte unul din elementele centrale ale procesului de reînnoire urbană şi relansare culturală a oraşului Bilbao. Aproape imediat după deschiderea sa, „Guggenheim” a devenit o atracţie turistică importantă şi a fost creditat cu promovarea aproape instantanee a oraşului basc pe plan mondial. Mulţi sunt de părere că acest muzeu „a pus oraşul Bilbao pe hartă”.
Muzeul este printre cele mai proeminente şi spectaculoase clădiri din lume în stil deconstructivist. Ca majoritatea clădirilor proiectate de Gehry, structura este alcătuită din linii de contur sculptate radical, în stil organic. Administraţia muzeului susţine că nu există nici măcar o latură sau suprafaţă dreaptă în întreaga clădire. Fiind situat într-un oraş portuar, muzeul a fost construit astfel încât să semene cu un vapor. O porţiune importantă a edificiului este acoperită cu panele de titan, care reflectă puternic lumina, dând întregii construcţii o aparenţă metalică şi modernă.
***
Sculptura „Coapsa” a mai fost prezentată, între 21 mai şi 21 august a.c., în cadrul uneia dintre cele mai importante expoziţii de sculptură pe plan mondial, „Constantin Brâncuşi şi Richard Serra”, deschisă la Muzeul „Beyeler” din Basel, Elveţia. Organizată de Fundaţia „Beyeler”, în colaborare cu Fundaţia „Guggenheim” de la Bilbao, expoziţia a reunit 35 de sculpturi brâncuşiene şi 10 lucrări ale artistului american. La acest important eveniment Muzeul de Artă din Craiova a fost invitat alături de câteva dintre marile muzee ale lumii, ca Centrul „Georges Pompidou” şi Muzeul de Artă din Philad