Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI) este un program care şi-a propus implementarea câtorva sute de proiecte de reabilitare drumuri judeţene şi locale, de apă – canal şi de construcţie de creşe şi grădiniţe în toate judeţele României. Este vorba cu precădere de proiecte eligibile pe fonduri europene, dar care nu şi-au găsit finanţare în exerciţiul bugetar 2007-2013 al UE.
„În contextul crizei economico-financiare internaţionale, care afectează şi ţara noastră, finanţarea proiectului urma să fie asigurată de companiile private, adică de constructori, statul urmând să le plătească acestora contravaloarea serviciilor prestate în perioada 2014-2020. Constructorii ar fi fost selectaţi prin cea mai transparentă procedură de achiziţii publice, adică prin licitaţie”, se precizează într-un comunicat de presă.
Reprezentanţii organismelor financiare internaţionale cu care România a încheiat acorduri pe termen scurt şi mediu (FMI, CE si BM) au apreciat că riscurile din mediul economic şi financiar ar putea pune în pericol angajamentul României de a face plăţi pe termen lung, dar şi ca un asemenea angajament se răsfrânge asupra deficitului bugetar, motiv pentru care proiectele ar trebui incluse în anvelopa de cheltuieli a guvernului.
„Datorită acestor considerente, proiectele avute în vedere în PNDI vor fi finanţate ori cu bani de la buget, în limita sumelor alocate în acest sens, ori cu bani europeni, în următorul exerciţiu financiar al UE. În afară de aceste proiecte, la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului există cereri de finanţare şi pentru alte proiecte de infrastructură edilitară ale căror costuri sunt estimate de câteva miliarde de Euro”, se precizează în acelaşi comunicat.