Program european de dezvoltare, la Liceul “Charles Laugier” din Craiova

0
323

În perioada 30.10 – 04.11.2023, în orașul Florența din Italia, a avut loc cursul de perfecționare destinat cadrelor didactice cu titlul ”Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention”. Liceul ”Charles Laugier” din Craiova a avut un reprezentant la acest curs , prin  prof. Darius Persu. Participarea la acest curs a fost facilitată ca urmare a finanțării obținute de echipa de profesori implicată la nivelul unității de învățământ, pentru obținerea unei acreditări Erasmus+ (contract nr. 2023-1-RO01-KA121-SCH-000128155), sub coordonarea prof.  Sorin Bîrsan. Aceasta   urmează a fi implementată în instituţia de învăţământ preuniversitar în intervalul 2023-2027.

Cursul  a însumat un număr de 30 de ore, susținute pe durata a şase zile. Furnizor de curs a fost “Europass Teacher Academy”, o organizație cu sediul central în Florența,  ce deține o experiență de peste 30 de ani în conceperea și susținerea de cursuri de perfecționare pentru adulți și puncte de lucru în alte 20 de orașe europene. La curs au participat 15 profesori din învățământul liceal și gimnazial, provenind din şase  țări: Slovenia, Croația, Spania, Ungaria, Polonia și România. Scopul a fost  oferirea  unei mai bune  înțelegeri a dinamicii grupurilor și a modului în care relațiile conflictuale și disfuncționale sau cele de cooperare pot interfera cu activitatea de învățare și demonstrarea , pe baza analizei unor studii de caz:  ascultarea activă, empatia și alfabetizarea emoțională . Acestea   vor contribui la   ajutorarea  transformării situațiilor conflictuale în oportunități de dezvoltare, atât pentru individ, cât și pentru grupurile din care acesta face parte.

Multe teme discutate, pe trei module de studiu

Discuțiile și activitățile instructiv-educative realizate pe durata celor șase zile au inclus mai multe teme, grupate pe trei module de studiu. “Astfel, în cadrul primului modul, după o scurtă prezentare teoretică a unor elemente privind dinamica grupurilor și exemplificarea acestora prin unele activități practice, sesiunile de discuții au avut ca obiectiv principal obținerea unei mai bune cunoașteri a aspectelor teoretice și practice ce țin de comportamentul agresiv de tipul bullying-ului, cu aplicare pe factorii favorizanți ai acestui tip de comportament, precum și pe identificarea unor strategii de mediere adecvate diferitelor tipuri de situații coflictuale. În continuare, în cadrul celui de-al doilea modul, dedicat inteligenței emoționale, au fost discutate diferite aspecte ce țin de ceea ce literatura de specialitate numește ”alfabetizare emoțională” (emotional literacy). Activitățile realizate în legătură cu această temă au constat în analizarea unor modele teoretice ce au în centru inteligența emoțională în vederea operării precizărilor conceptuale necesare și pentru a face posibilă exersarea unor tehnici de creștere a literației emoționale (identificarea mai bună a propriilor emoții și, pornind de la această bază, a stărilor afective ale celorlalți). De asemenea, activitățile au inclus și unele exerciții menite să ducă la dezvoltarea capacității de empatie și de ascultare activă, înțelese ca premise importante în formarea de grupuri funcționale. Ultimul modul parcurs în cadrul cursului a avut ca temă prevenirea comportamentului agresiv de tipul bullying-ului, temă deosebit de actuală și pentru învățământul nostru”, a precizat prof. Darius Persu. În cadrul acestei secțiuni, pe lângă încercarea de aprofundare teoretică a fenomenului bullying-ului (cauze, manifestări, forme), au fost puse în discuție o serie de posibile strategii de soluționare a situațiilor conflictuale de acest tip. Discuțiile purtate au făcut referire și la importanța conștientizării acestui tip de comportament agresiv, precum și la creșterea rezilienței persoanelor afectate prin suport emoțional și consiliere psihologică. În ultima zi de curs, după sesiunea de trecere în revistă a temelor discutate și decernarea certificatelor de absolvire, a avut loc o vizită culturală la doi dintre cei mai renumiți producători de vinuri tradiționale din Toscana. Cu această ocazie, participanții la curs au putut afla lucruri inedite despre istoria viticulturii din această regiune a Italiei și despre numele celebre care o însoțesc și care au avut o influență deosebită asupra istoriei comerciale și culturale a orașului Renașterii. “Participarea la activitățile desfășurate în cadrul cursului  și diseminarea rezultatelor obținute , precum și aplicarea în cadrul planificării, organizării și susținerii viitoarelor activități de la clasă a cunoștințelor achiziționate  vor contribui la atingerea obiectivelor stabilite în cadrul planului strategic operațional al proiectului de acreditare Erasmus+ desfășurat în prezent de Liceul ”Charles Laugier”, anume dezvoltarea unui învățământ incluziv, cu accent pe recunoașterea și promovarea diversității și interculturalității, precum și îmbunătățirea ofertei educaționale proprii cu activități de învățare noi dedicate alfabetizării emoționale, creșterii capacității de empatie și de ascultare activă. Toate acestea pentru a face un pas hotărât spre transformarea sălii de clasă într-un unui mediu școlar motivant, creativ și sigur”, a menţionat şi prof. Sorin Bîrsan, coordonator al proiectului.