Proiectul „Șanse egale la educație pentru copiii din județele Dolj și Vâlcea, cu părinți plecați la muncă în străinătate”, POCU/784/6/24/139402, este implementat de Asociația Română pentru Transfer Tehnologic și Inovare, în parteneriat cu Asociația Econyouth, Asociația Regională de Consultanță Oltenia, Școala Gimnazială “Elena Farago” Craiova și Liceul Tehnologic “Petrache Poenaru” Bălcești. În cadrul acestuia se desfășoară campania “SINGURI ACASĂ – AI GRIJĂ DE COPIII TĂI ORIUNDE TE AFLI!”, care atrage atenția asupra efectelor pe care plecarea părinților la muncă în străinătate le poate avea asupra copiilor rămași singuri acasă.
Chiar dacă migrarea părinților aduce beneficii economice copiilor rămași acasă, ea are un impact negativ asupra dezvoltării lor.
Copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în altă țară pentru perioade lungi de timp ajung să sufere de singurătate cronică. O stare prelungită de singurătate este dăunătoare pentru sănătatea fizică și mentală, deoarece poate duce la creșterea riscului de depresie, retragere socială și comportamente suicidare, chiar și la afectarea sistemului imunitar, cardiovascular și nervos. Cu toate acestea, există și factori care protejează împotriva singurătății, care pot fi individuali (vârsta mai mare a copilului, stima de sine ridicată, reziliența, temperamentul extrovertit) sau pot aparține mediului (funcționarea familiei, relația cu părinții, relația cu cei de aceeași vârstă, suportul social).
Reacțiile copiilor sunt diverse:
- emoționale – plâng mai des, sunt apatici, au răbufniri emoționale sau, dimpotrivă, se retrag;
- sociale – au dificultăți cu rutine pe care anterior le stăpâneau, nu vor să stea singuri;
- cognitive – întârzieri în dezvoltare, regresii;
- comportamentale – coșmaruri, episoade de enurezis, regresii la nivelul comportamentelor alimentare sau ale somnului.
Un copil nu este niciodată prea mic să-și dea seama că părinții au plecat de acasă și că un astfel de eveniment îl va afecta, iar manifestările pot avea cele mai diverse forme.
Mulți dintre părinți consideră că le-a fost de ajutor să le explice copiilor de ce pleacă la muncă în altă țară, unde merg mai exact și ce vor face acolo, folosind un limbaj adecvat vârstei copilului.
- Puteți să marcați pe o hartă a pământului locul în care veți pleca și să-i repetați copilului povestea de mai multe ori înainte de plecarea propriu-zisă.
- Este de ajutor să-i spuneți și când vă veți întoarceți și să notați data într-un calendar.
- Explicați-i că există multe meserii în care părinții sunt nevoiți să plece de acasă pentru perioade mai lungi de timp.
- Gândiți-vă la o propoziție simplă pe care copilul să o poată repeta. De exemplu, “mama e plecată să aibă grijă de o bătrânică. O să se întoarcă în vacanța de vară”. Astfel de propoziții îi vor spori încrederea copilului și îi vor oferi o senzație de control.
- Încurajați copilul să discute despre temerile lui.
- În unele cazuri, copiilor le-a fost mai ușor să treacă peste aceste perioade cu ajutorul unui animal de companie. Un animăluț poate fi o sursă de distracție și afecțiune pentru copil, dar și un bun subiect de conversație între copil şi părintele plecat.
- Înregistrați-vă video sau audio în timp ce-i citiți copilului o poveste de culcare și trimiteți-i înregistrarea.
- Atunci când copilului îi este dor de dvs., rugați-l să deseneze ce ar vrea să facă cu mama sau tata atunci când vor fi împreună din nou și să vă trimită aceste desene.
- Puteți folosi două jucării la fel. Una rămâne cu copilul, cealaltă pleacă cu părintele, iar copilul o poate îmbrățișa atunci când i se va face dor de părinți, iar aceștia vor primi îmbrățișarea prin jucăria luată cu ei. Atât părinții, cât și copiii pot face poze cu jucăria pe oriunde merg și-și pot împărtăși aceste poze.
Fiecare copil răspunde diferit în aceste situații, dar atunci când găsim strategii care să îi ajute pe copii să înțeleagă mai bine ce se întâmplă și strategii care să mențină legătura dintre părinți și copii, îi ajutăm, de fapt, să-și dezvolte reziliența.