Reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie Judeţean Dolj au lansat, ieri, în cadrul unei conferinţe organizate la sediul instituţiei, Campania de prevenire a infracţiunilor prin telefon „Te-am sunat să-ţi spun că sunt ok!”. Sună diferit de „limbajul de lemn” folosit în general de oamenii legii şi este gândită diferit. Iniţiat de doi agenţi ai Secţiei 5 Poliţie din Craioviţa Nouă, proiectul este menit să-i informeze pe oameni, să-i facă să comunice între ei şi cu cei dragi, astfel încât atunci când primesc telefoane de la infractori să-şi sune rudele şi să anunţe Poliţia, nu să „sară” imediat cu bani. Odată cu lansarea campaniei s-au împărţit şi pliante cu sfaturi, în zonele aglomerate din Craioviţa Nouă.
Infracţiunile de înşelăciune prin telefon au făcut destule victime în Dolj. Asfel, pe parcursul anului trecut s-au înregistrat 38 astfel de fapte şi (culmea) majoritatea, mai precis 32, în Craiova. Asta în condiţiile în care infractorii cu acest mod de operare şi-au ales, în anul 2013, victimele preponderent din mediul rural. Nici oamenii legii n-au stat degeaba, reuşind să identifice, în 2014, cinci autori şi 11 complici ai acestora. Însă infractorii îşi schimbă ţintele, astfel că şi poliţiştii încearcă să fie cu un pas înaintea lor, iar acest pas înseamnă informarea populaţiei.
Cum oprerează infractorii care folosesc metoda „Accidentul”: apelează telefonic diverse persoane, de obicei ziua, când sunt acasă doar pensionarii, iar cel care răspunde află că fiul, fiica sau o altă rudă apropiată a provocat sau a fost implicat într-un accident deosebit de grav. Cel care sună, se prezintă drept avocat şi spune că pentru a scăpa, are nevoie de bani mulţi. Cam toţi banii pe care îi poate strânge victima. Cuprinşi de panică, mulţi dintre cei sunaţi n-au stat prea mult pe gânduri şi au trimis diverse sume de bani, prin servicii de transfer monetar, în conturile infractorilor.
Impactul emoţional – speculat de infractori
Dacă infractorii se bazează pe impactul emoţional al victimei când află de aşa-zisa tragedie, poliţiştii au considerat că este bine să folosească aceeaşi cale pentru a ajunge la potenţialele victime. Aşa a apărut ideea proiectului „Te-am sunat să-ţi spun că sunt ok!”. „Intenţia noastră a fost aceea de a depăşi nivelul unei simple campanii de prevenire. Ne dorim ca, prin promovarea ideilor proiectului, să creem un impact emoţional în minţile şi sufletele celor care vor intra în interacţiune cu materialele promoţionale (video, audio sau tipărite), să îi facem să realizeze cât de important poate fi un simplu telefon adresat părinţilor sau bunicilor, chiar şi fără un motiv anume”, a precizat comisar şef Adrian Căpraru, şeful Secţiei 5 Craioviţa Nouă. Ideea este ca oamenii să comunice mai des cu cei dragi, pentru că numai aşa, ştiind că fiul, fiica, sora sau fratele sunt bine, oamenii îşi pot da seama că sunt victimele unor înşelăciuni şi pot reacţiona corespunzător, anunţând autorităţile.
Campania „Te-am sunat să-ţi spun că sunt ok!” a fost lansată ieri, într-o conferinţă de presă desfăşurată la sediul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Dolj. Comandantul IPJ Dolj, comisar şef Constantin Nicolescu, comisar şef Mauriciu Popa, şeful Poliţiei Municipiului Craiova, comisar şef Adrian Căpraru, şeful Secţiei 5 Poliţie Craiova, dar şi Nataşa Raab – actriţă a Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova care a şi apărut în videolipul de promovare a campaniei, au vorbit despre importanţa acestei campanii, i-au felicitat pe cei doi agenţi ai Secţiei 5 Poliţie Craiova care l-au iniţiat – Roxana Bănică şi Gabriel Tănasie – şi au anunţat că va fi desfăşurată la nivelul întregii Poliţii doljene. De altfel, poliţiştii au şi împărţit pliante cu sfaturi imediat după conferinţă.