Grevă în transportul feroviar din Germania

0
291

Conductorii germani de tren au intrat începând de ieri dimineaţă în grevă, pe o perioadă de aproape o săptămână, în condiţiile în care nu există niciun semn de progres în negocierile cu privire la mărirea salariilor şi reducerea programului de muncă. Aproximativ două treimi din cursele pe rutele principale şi o treime din cele pe rutele regionale au fost anulate. Această a opta grevă din ultimele zece luni, organizată la îndemnul sindicatului conductorilor GDL, care se opune conducerii Deutsche Bahn din cauza unor raţiuni de reprezentativitate, a început luni după-amiaza pentru transportul feroviar de marfă, unde circa jumătate din curse au fost anulate, şi marţi, la 02.00, pentru trenurile de călători. Greva ar urma să se încheie duminică, la orele 09.00, atât pentru transportul feroviar de pasageri, cât şi pentru cel de mărfuri. Aceasta va fi cea mai lungă grevă din transportul feroviar pe care a cunoscut-o vreodată Germania. Traficul regional a fost afectat cel mai tare în estul Germaniei, lângă Leipzig, Dresda şi Halle (Saale), cu numai 15% dintre trenuri în circulaţie, a precizat Deutsche Bahn. Compania a pus la dispoziţia călătorilor trenuri pe timpul nopţii, pentru ca aceştia să poată dormi în ele, în gările din Munchen (sud), Hamburg (nord), Berlin şi Frankfurt (vest). Deutsche Bahn şi-a reînnoit luni propunerea către sindicat, de a recurge la un mediator extern pentru a scoate negocierile din impas, însă, deocamdată, GDL se opune acestei propuneri în mod categoric. GDL ar dori să poată negocia acorduri salariale pentru alte categorii de personal decât conductorii, solicitare pe care Deutsche Bahn a respins-o. Atât timp cât această problemă nu va fi reglementată, sindicatul nu doreşte să intre în miezul problemelor ce ţin de salarii şi de durata programului de lucru. Sindicatul DGL şi combativul său preşedinte, Claus Weselsky, au fost, ieri, ţinta unor critici vehemente în Germania, tabloidul Bild, publicând titluri în care făcea referire la „furia” clienţilor. Mediile economice au atenţionat cu privire la pierderi în valoare de sute de milioane de euro în această săptămână, cauzate în special de perturbarea liniilor de producţie în unele sectoare ale economiei, precum cel auto sau chimic. Deutsche Bahn transportă 5,5 milioane de pasageri şi 607.000 de tone de mărfuri pe zi numai în Germania şi deserveşte importante axe feroviare europene.