Școala de acasă, între învățare digitalizată și suport emoțional

0
1072

Cu ceva timp în urmă, dacă s-ar fi gândit cineva să facă un exercițiu de simulare a unei calamități extreme care să implice, printre altele, și studiul de acasă, cu siguranță acest lucru ar fi părut, la acel moment, un scenariu utopic și, deci, inutil. Dar iată că realitatea depășește uneori orice închipuire și astăzi ne aflăm cu toții în fața celei mai mari provocări a ultimelor decenii: lupta cu pandemia de covid-19.

După cum se știe, din data de 11 martie 2020, în urma deciziei Comitetului Național pentru Situații de Urgență prin care au fost suspendate cursurile din învățământul preuniversitar, în cadrul Ministerului Educației și Cercetării s-a constituit un grup de lucru care a analizat posibilitatea desfășurării orelor online. Cum era de așteptat, s-a creat confuzie, au ieșit la iveală limitările unei astfel de abordări, iar nemulțumirile cadrelor didactice ori ale părinților au a stârnit numeroase controverse. Dacă un lucru este clar acum, e că la nivel național nu s-a acționat unitar,  așa că hotărârea de a lucra sau nu digitalizat a depins, în primul rând, de conștiința celor implicați direct în proces (furnizori și beneficiari ai actului educațional, deopotrivă) și abia apoi de semnificațiile conceptului de ”recomandare”.

Pentru cadrele didactice și elevii Liceului ”Voltaire” din Craiova însă, spațiul de învățare s-a reorganizat repede, astfel că, începând din data de 12 martie, orele au putut continua de acasă. Procesul de digitalizare a învățării a presupus, înainte de toate, o consultare a tuturor celor implicați în viața școlii (profesori, elevi, părinți), în scopul identificării celor  mai bune instrumente de lucru. Ca în orice situație inedită și- mai cu seamă- neprevăzută, lucrurile s-au reglat din mers (crearea claselor virtuale, participări la webinarii de familiarizare cu platformele, incapacitatea unor elevi de a se loga), dar fiecare nouă provocare a fost privită ca o modalitate de asumare a stării de fapt aflate în dinamică.

Astăzi, 6 aprilie, este- oficial- prima zi a vacanței de primăvară. Dar au fost elevii și profesorii de la ”Voltaire” în vacanță de mai înainte? ”Din fericire, nu! Spun asta, pentru că împreună am făcut să treacă timpul mai ușor, participând la activități formative care ne-au ținut conectați inclusiv emoțional”, afirmă directorul unității școlare,  prof.dr. Dorina Loredana Popi. Potrivit acesteia, ”adaptarea la noua realitate s-a produs rapid, fiindcă toți am înțeles imediat necesitatea de a rămâne în contact în această perioadă dificilă, cu atât mai mult cu cât nu putem spune că ne lipsesc resursele tehnologice. Tocmai de aceea, am valorificat cunoștințele digitale dobândite anterior, pentru a identifica platforme de învățare care să răspundă nevoilor elevilor noștri. Cele pe care le-am utilizat cel mai mult au fost Google Classroom, la care au cont toți profesorii și elevii Liceului ”Voltaire”, Edmodo,  aplicațiile de comunicare Zoom Video Communication, Skype și Meet. Bineînțeles, nu am renunțat nici  la grupurile de interacțiune deja create la începutul anului școlar pe WatsApp, Facebook și Messenger.”

De altfel, pentru ilustrarea utilității acestor platforme, câțiva elevi ai liceului au realizat un filmuleț în care explică modul de folosire a aplicației preferate. El poate fi urmărit aici: https://www.facebook.com/liceulvoltaire.ro/posts/1807327152736412?notif_id=1586085115669020&notif_t=page_post_reaction

Însă acesta nu este singurul film realizat de elevi. La începutul perioadei de auto-izolare, copiii au lansat campania ”Școala de acasă”, prin care au vrut să își convingă toți colegii să rămână la domiciliu și să evite interacțiunea cu persoane din afara familiei. De asemenea, elevii au realizat și filmul ”Alors on danse”, pe care l-au lansat pe site-ul și pe paginile de socializare ale liceului, dar și pe site-ul organizatorilor (Organisation Internationale de la Francophonie),  în data de 20 martie la ora 12:00, exact în momentul în care ar fi trebuit să aibă loc în toată Europa un flashmob impresionant care să celebreze cei 50 de ani de francofonie instituțională.

În plus, în afara lecțiilor online care s-au desfășurat conform orarului, elevii au continuat campaniile ”24/24 acasă”, ”Schiță de portret colectiv” și ”Je reste chez moi”, în care au împărtășit experiențe legate de petrecerea timpului liber, au depănat amintiri din anii copilăriei, s-au fotografiat alături de desenele realizate pentru ”Poisson d’Avril” ori au creat haiku și caligrame în limba franceză, pentru a se simți în continuare aproape de colegi și pentru a-și cultiva pasiunile.

Mai mult decât atât, în Săptămâna Altfel, derulată în perioada 30 martie-4 aprilie, la CineClub ”Voltaire” s-au vizionat filme urmate de dezbateri online, s-au gătit numeroase preparate demne de adevărate concursuri gastronomice, s-au făcut experimente științifice, s-a explorat lumea, s-au desfășurat atelierele virtuale de confecționat obiecte din materiale reciclabile, de dezvoltare personală ori de construire a arborelui genealogic. Totodată, copiii și-au valorificat achizițiile lingvistice  în jocul de scrabble interactiv sau în quiz-ul gigant al francofoniei, sub forma unui test Kahoot, organizat de Centre Regional Francophone pour l’Europe Centrale et Orientale (CREFECO), destinat elevilor din liceele cu predare în limba franceză.

Iată, așadar, suficiente exemple de bună practică menite să confirme faptul că, în prezența unei strategii coerente de acțiune, se evită ”haosul școlii online”, atât de mult blamat în această perioadă. ”După câteva săptămâni de digitalizare a activității didactice și, deci, de interacțiune continuă cu elevii, părinții și colegii, nu pot să spun decât că experiența școlii virtuale-sau chiar experimentul, spuneți-i cum doriți!-mi-a întărit convingerea că suntem o echipă unită care pune mereu în centrul preocupărilor sale dragostea pentru copii”, conchide directorul Liceului ”Voltaire”, prof.dr. Dorina Loredana Popi